Har tittat på Kåre också. Mycket trevlig kajak, men den är för liten för mitt behov när vi ska på längre turer med övernattningar, samt att jag tror Anitan är mer mångsidig i detta avseende. Har hört att Kåre hade tendenser att dyka vid oroligt vatten.
Kåren plöjer lite mer igenom vågorna eftersom den har lite mindre volym i ändarna. Fast å andra sidan så påverkas den knappt av vinden då den inte har något att greppa. Sargen motar heller inte vågor så bra när det sköljer över fördäcket, så kapell blir nödvändigt när det guppar.
Å andra sidan väger jag ju ca 87kg och tar gärna ut denna kajak när det blåser +10m/s och sitter hur lugnt och tryggt som helst, så för lättare person med mindre packning fungerar den utmärkt och priset är ju dessutom lite lägre.
Största problemet är för dem som är +180 och har stora fötter, som kan få lite bekymmer med den mindre sargen och lägre däcket.
Min flitigaste paddelkompis köpte först A1 och sedan skiftade till Kåren just för att den är smidigare att hantera på landbacken om inte annat. Och sedan har jag ju en annan kompis på Utsidan nämligen Salta-K som var inbiten Kåre paddlare och skiftat till A1.
Själv växlar jag mellan VKV100, Anita och Kåre liksom min far som ofta paddlar A1, så det verkar inte som du är ensam om att vara velig ;-)
/K