Välja kajak för mindre paddlare?

Har tittat på Kåre också. Mycket trevlig kajak, men den är för liten för mitt behov när vi ska på längre turer med övernattningar, samt att jag tror Anitan är mer mångsidig i detta avseende. Har hört att Kåre hade tendenser att dyka vid oroligt vatten.

Kåren plöjer lite mer igenom vågorna eftersom den har lite mindre volym i ändarna. Fast å andra sidan så påverkas den knappt av vinden då den inte har något att greppa. Sargen motar heller inte vågor så bra när det sköljer över fördäcket, så kapell blir nödvändigt när det guppar.

Å andra sidan väger jag ju ca 87kg och tar gärna ut denna kajak när det blåser +10m/s och sitter hur lugnt och tryggt som helst, så för lättare person med mindre packning fungerar den utmärkt och priset är ju dessutom lite lägre.

Största problemet är för dem som är +180 och har stora fötter, som kan få lite bekymmer med den mindre sargen och lägre däcket.

Min flitigaste paddelkompis köpte först A1 och sedan skiftade till Kåren just för att den är smidigare att hantera på landbacken om inte annat. Och sedan har jag ju en annan kompis på Utsidan nämligen Salta-K som var inbiten Kåre paddlare och skiftat till A1.

Själv växlar jag mellan VKV100, Anita och Kåre liksom min far som ofta paddlar A1, så det verkar inte som du är ensam om att vara velig ;-)

/K

Appropå Arrow Zegul Kayaks priser

Arrow Zegul har fått sänkt pris i och med att Tahe kom in som ägare. Standard glas kostar nu 22 495 kr. Arrows "saga" startade hos Tahe som tillverkare och de är nu tillbaka, den fina kvalitén är fortfarande den samma.

Det du bör titta på när du väljer kajak som kort person är att sittbrunnen akterut är hyfsat låg så att västen inte trycks upp av kapellet och att kajaken inte är för bred. Det blir svårt att få till en bra teknik då. Korta personer har också mindre momentum med kortare armar och därför bör man försöka hitta en så lättdriven kajak som möjligt.

Med vänlig hälsning Leif Aterra.se

En oöm plastkajak med bra egenskaper, en lågvolymare, men ändå med plats för ett par dagar.
Titta på Boreal Design Baffin Island. Skeddakajak med tydliga slag. Rolig att styra och grymt sjöduglig. Funkar både för stora och små. Två tuffa brudar hade den på expedition Finland runt. Både stabil och tillräckligt roligt för att kanta vid styrning. Tar vågor bra. Får ner allt jag behöver för en knapp vecka (med lite packningsdisciplin). Inte den billigaste plasten, men en av de bättre.

Vad är en A1 för kajak?

Min flitigaste paddelkompis köpte först A1 och sedan skiftade till Kåren just för att den är smidigare att hantera på landbacken om inte annat. Och sedan har jag ju en annan kompis på Utsidan nämligen Salta-K som var inbiten Kåre paddlare och skiftat till A1.

Själv växlar jag mellan VKV100, Anita och Kåre liksom min far som ofta paddlar A1, så det verkar inte som du är ensam om att vara velig ;-)

/K

Jag har letat men hittar ingen som heter A1? Antar att det är en kajak från VKV.

Per

Point 65

Hej

Jag är tjej, 159 cm, 50 kg. Köpte min Point 65, glasfiber med skedda 2001. Det har jag aldrig ångrat och jag har paddlat mycket både i Stockholms skärgård och på sjöar. Den är inte tyngre än att jag kan lasta den själv, fast nu när jag har högre bil så blir det märken på railsen (eller vad det heter) eftersom jag måste lyfta i 2 steg. 2001 fanns det bara två model att välja på och sedan välja skedda eller roder. Ni finns det fler. Så har du något av Point 65 kajakställen i närheten av dig så åk dit och prova.

Det blev en Anita

Som rubriken lyder, blev det en Anita light. Valet var svårt, man vill få så mycket men i slutändan gäller att välja den bekvämaste kompromissen.

Hämtade henne i helgen, och min sambo föreslår att vi ska döpa henne till "HPS Carbonita" (Her Paddleship Carbonita). Vad tycks? ;-)

Hej MFDN!

Tack för att du gav oss feedback vilken kajak ni valde!

Den blir säker kanonbra!

Kul namn!!

Hälsningar
Lennart

Carbonita

Det blir nåt när jag blir för klen för att lyfta upp den på biltaket eller kånka den på land...Du blir nog rätt belåten med denna,liksom jag är...

Långt namn

Som rubriken lyder, blev det en Anita light. Valet var svårt, man vill få så mycket men i slutändan gäller att välja den bekvämaste kompromissen.

Hämtade henne i helgen, och min sambo föreslår att vi ska döpa henne till "HPS Carbonita" (Her Paddleship Carbonita). Vad tycks? ;-)

Jag är laglig innehavare till en Marin VHF radio och betalar dessutom för Stockholm radios tjänster till min kajak, och jag valde ett betydligt kortare namn på min kajak när jag döpte den för att göra det enkelt för mig om skulle behöva använda min VHF radio.

Hittills har jag bara gjort förbindelseprov (som dom rekommenderar) när jag sjösatt kajaken första gången på säsongen.

Men inte räckte väl 15000 till en fabriksny Anita? ( Vituddens webbsida verkar strejka just nu).

En tjej som jag känner döpte sin VKV Anita till Antia för att göra det enkelt.

/Per

Här fick man lära sig något nytt...

Jag är laglig innehavare till en Marin VHF radio och betalar dessutom för Stockholm radios tjänster till min kajak, och jag valde ett betydligt kortare namn på min kajak när jag döpte den för att göra det enkelt för mig om skulle behöva använda min VHF radio.

/Per

Jag har döpt min till "Hjärtat av Guld" (efter ett rymdskepp i "Liftarens guide till Galaxen").
Det var kanske inte så genomtänkt...

Anita är väl en fin kajak och i kol också! Ni blir säkert nöjda. Grattis!

mvh thomas

Hittills har jag bara gjort förbindelseprov (som dom rekommenderar) när jag sjösatt kajaken första gången på säsongen.

Men inte räckte väl 15000 till en fabriksny Anita? ( Vituddens webbsida verkar strejka just nu).

En tjej som jag känner döpte sin VKV Anita till Antia för att göra det enkelt.

/Per

Roligt att läsa om dina betänkligheter kring kajakens namn och hur bra ett kort namn kan vara att ha om man behöver använda marin radio. ;-) Om jag kommer till det läget, så blir namnet naturligtvis något kort och koncist...

Jag menade mest att "döpa" kajaken till detta namn som ett skämt. Du har rätt, 15000 räcker inte alls för en så fin kajak ;-) Jag stretchade budgeten.

Britt: Kan varmt rekommendera light varianten, när du känner att vikten spelar roll.
Thomas: poetiskt namn, skulle inte ändra på det.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Attila1 Vilken typ av kajak bör jag välja? Paddling allmänt 2
elgen88 Hjälp att välja kajak Paddling allmänt 13
ElleA Hjälp välja kajak Paddling allmänt 4
scandec Att välja ny kajak Paddling allmänt 7
fredrichusen vilken typ av kajak ska jag välja? Paddling allmänt 3
NorthernLight Hjälp välja kajak för liten paddlare Paddling allmänt 34
Andreas7905 Vilken kajak ska jag välja? Paddling allmänt 5
Iguanodon Däckslina till kajak ? Vad bör jag välja ? Paddling allmänt 6
Johan es Nybörjare, vilken kanot eller kajak ska jag välja? Paddling allmänt 5
klabbe Vilken kajak skall jag välja Paddling allmänt 4
Laila Hjälp med att välja kajak Paddling allmänt 8
Välja kajak. Paddling allmänt 5
tango Välja rätt torrdräkt för paddling? Paddling allmänt 21
Stuffuts K2 vilken ska man välja? Paddling allmänt 13
Ridderby Välja mellan VKV Guld och VKV Guld Vinge 1 Paddling allmänt 8
Blade06 Att välja Surfski - Tips och Förslag... Paddling allmänt 6
Pumpagubben Välja en snabb motionskajak/stabil racer Paddling allmänt 15
Pkon03 Hjälp en nybliven motionspaddlare välja rätt Paddling allmänt 0
Timo M Välja torrdräkt Paddling allmänt 30
oliver05 att välja paddel Paddling allmänt 7
Iguanodon Vilken storlek på flytvästen bör jag välja ? Paddling allmänt 8
soljesp Hjälp mig att välja flytväst! Paddling allmänt 2
Okej..vilket liggunderlag ska jag nu välja..? Paddling allmänt 15
Det här med att välja tält. Vaude Space 1..finns det? Paddling allmänt 6
mellgren Vilken välja?! Paddling allmänt 1
Hjälp mig att välja kanadensare!! Paddling allmänt 3
ogren.johan Funderar på en Thomasson kajak Paddling allmänt 9
Wibrån Med kajak från Amungen ner till Dalälven och havet. Paddling allmänt 2
Snödrivan Padda som gps och karta på kajak Paddling allmänt 3
Vindrot Första distanspaddlingen! Larv - Lidköping Paddling allmänt 4
erikmanhold 450KM, vad för typ av kajak? Paddling allmänt 12
Snödrivan Packluckor Vally kajak Paddling allmänt 0
Snödrivan Toppcoat på kajak Paddling allmänt 2
LoveLins Trapper Salmon K2 Combi reparation Paddling allmänt 6
tango Bra röd lampa för biltransport av utskjutande kajak i mörker Paddling allmänt 36
Perambulate Hjälp om vad detta är för Kajak? Mysteriet med den förlorade modellen. Paddling allmänt 4
MrNiklas Tips på kajak till kort person Paddling allmänt 8
kursiv Söker boken "Paddla kajak i bohuslän" Paddling allmänt 7
stefan.svard Daglåda kajak Paddling allmänt 8
Rune E Stulen kajak Paddling allmänt 11
stefan.svard Kajak i Karskrona skärgård med start i Verkö Paddling allmänt 5
mojson Kajak och Sup Lofoten Paddling allmänt 3
WästyKajaky Expedition/ Långfärdspaddling Norge-Sverige.... Paddling allmänt 2
sten-o efterlysning stulen kajak Paddling allmänt 0
Tibbelit Köpa paddel till kajak - Seahawk? Paddling allmänt 5
EmmaBylin Behöver råd ang kajak Paddling allmänt 3
Estland Hjälp en nybörjare! Paddling allmänt 18
tapinim köpråd till min första kajak Paddling allmänt 8
anglah Hyra kajak som överviktig? Paddling allmänt 27
patoll Vad är detta för kajak? Paddling allmänt 10

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg