North Shore Atlantic LV bör väl läggas till på listan (lika skrov som Reval Mini?)
North Shore Atlantic LV är en riktig bra kajak. Den är väldigt förlåtande och mkt bra för en nybörjare men funkar även väldigt fint för mera avancerade saker när man är en erfaren paddlare. - vill säger att man inte "växer ur" kajaken och att den är rätt mångsidig. Nackdelen är att den inte är den snabbaste kajak MEN likt Meldert skriver så är skillnaderna bland havskajakerna kring 5m så lite att man inte behöver bryr sig. Vill man paddlar mil efter mil i 7-9km/h då ska man välja annat men det är då ingen som gör på en typiskt havstur.
Lastutrymme är väldigt stor och man bör inte behöver saknar ngt om man är på en veckotur.
Jag hade den stora varianten själv och har även flera kompisar som har en atlantic och alla var nöjda med sina. För 15000,- har du råd med en helt ny kajak + en fin paddel och ett bra kapell
Ska det vara begagnad skulle jag föreslå en lågvolym variant av Arrow Nuka eller Play.
Riktig fin kvalitet och topp egenskaper gör dessa kajaker till ett första val tycker jag.
Annars tycker jag som Meldert och Trikåmannen - man få i mycket packning även i en Grönlandskajak. Jag själv turer med min Arrow Ivalu och saknar i princip aldrig något. Har tom extra filtar, Whisky med mig och förra året en Princesstårta när jag fyllde år
Visst den är på det extremare hållet men det jag alltid ser hos folk att de tar saker med sig som de inte behöver och det till priset av att kajaken beter sig tråkig och slö i vågor.
En typiskt sak är t.ex. att folk ta med sig allt för mkt vatten och vikten bli fort onödigt hög.
Paddla man på spegelblankt vatten och bara rakt fram gör det inte så mkt förutom vi hanteringen på stranden (jag har fått många avundsjuka blickar på mig när jag bara lyfta upp min lätta kajak inklusive packningen när jag landa vid en strand medan andra konkar och behöver hjälp för att ens få ut kajaken ur vattnet)
Men ute på det mera rörliga vatten där man ska och vill paddla mera aktivt bli en hög vikt en belastning och paddlingen bli trist och i värsta fall kan det tom bli farligt i brytande vågor då man har svårt att har kontroll över sin kajak.