Välja kajak för mindre paddlare?

Atlantic LV

Har en sådan i plast. Den är nog gjord för medelstora människor. Den är för stor i sittbrunnen för min flickvän. Jag brukar gilla små tajta sittbrunnar och tycker också den är rätt stor. Länge sen jag satt i glasfibermodellen men tyckte då inte att det var någon vidare skillnad mot plastmodellen. Ta det med en nypa salt, jag kan minnas fel ;)
Men visst, annars hade det varit en given kandidat.

Reval mini lc rm är lägre i däcket så den passar kortare personer.

North Shore Atlantic LV bör väl läggas till på listan (lika skrov som Reval Mini?)

North Shore Atlantic LV är en riktig bra kajak. Den är väldigt förlåtande och mkt bra för en nybörjare men funkar även väldigt fint för mera avancerade saker när man är en erfaren paddlare. - vill säger att man inte "växer ur" kajaken och att den är rätt mångsidig. Nackdelen är att den inte är den snabbaste kajak MEN likt Meldert skriver så är skillnaderna bland havskajakerna kring 5m så lite att man inte behöver bryr sig. Vill man paddlar mil efter mil i 7-9km/h då ska man välja annat men det är då ingen som gör på en typiskt havstur.
Lastutrymme är väldigt stor och man bör inte behöver saknar ngt om man är på en veckotur.
Jag hade den stora varianten själv och har även flera kompisar som har en atlantic och alla var nöjda med sina. För 15000,- har du råd med en helt ny kajak + en fin paddel och ett bra kapell

Ska det vara begagnad skulle jag föreslå en lågvolym variant av Arrow Nuka eller Play.
Riktig fin kvalitet och topp egenskaper gör dessa kajaker till ett första val tycker jag.

Annars tycker jag som Meldert och Trikåmannen - man få i mycket packning även i en Grönlandskajak. Jag själv turer med min Arrow Ivalu och saknar i princip aldrig något. Har tom extra filtar, Whisky med mig och förra året en Princesstårta när jag fyllde år ;)
Visst den är på det extremare hållet men det jag alltid ser hos folk att de tar saker med sig som de inte behöver och det till priset av att kajaken beter sig tråkig och slö i vågor.
En typiskt sak är t.ex. att folk ta med sig allt för mkt vatten och vikten bli fort onödigt hög.
Paddla man på spegelblankt vatten och bara rakt fram gör det inte så mkt förutom vi hanteringen på stranden (jag har fått många avundsjuka blickar på mig när jag bara lyfta upp min lätta kajak inklusive packningen när jag landa vid en strand medan andra konkar och behöver hjälp för att ens få ut kajaken ur vattnet)
Men ute på det mera rörliga vatten där man ska och vill paddla mera aktivt bli en hög vikt en belastning och paddlingen bli trist och i värsta fall kan det tom bli farligt i brytande vågor då man har svårt att har kontroll över sin kajak.

Många som paddlar borde definitivt ta sig en vecka och vandra i fjällen (givetvis med tält och all mat i ryggsäcken) för att lära sig packa vettigt. :)

Vkv

Tack för alla omtänksamma förslag.

Har varit och provat en Tahe Wind Solo igår och intrycket av kajaken och kvalitén var gott, men benen klämdes i en för mig obehaglig vinkel. Lettmann Eski fanns inte att prova/ se, men det fanns en annan modell som visade hur kvaliteten är på den (visst, sådant kan skilja sig mellan olika modeller i samma märke). Övriga kajaker som föreslogs är också väldigt intressanta och jag har letat väldigt mycket utan resultat efter några lite närmare Skåne. Det känns sorgligt att när det kommer till utbud, så finns det mycket mer att välja i Stockholms-trakten, t.ex.

Från början hade vi tänkt åka och leta massor, men igår så "hände det".... tittade på en VKV Anita och en Seagull Elite.... och nu vem är den som pratade om budget??? Båda väckte "ha-begär" och just nu står valet mellan en av dessa två. Fattar inte vad som hände, jag var faktiskt ganska övertygad om att en mindre kajak av mer brittisk typ skulle vara rätt... och så råkar jag för de här båtarna och blev smått kär?!

Blev varm i hjärtat när jag läste Brigas inlägg, för jag drömmer om att ha med mig en vovve i kajaken i framtiden ;-) (ska bara skaffa hunden först, hehe).

Hej

Min sambo är i samma storlek som du, hon paddlar framförallt en Arrow Play LV (heter nu Zegul Play LV) men även Arrow Nuka GT,Tiderace Xcite S samt Tiderace Vortex det jag förstått som hon gillar med framförallt Playen (det är som sagt den hon loggar absolut mest paddeltid i) är följande:
Sittbrunnskomforten: bra passform för henne vilket gör att hon har en kajak som hon kan manövrera på ett bra sätt med hela kroppen.
Skrovform: ger henne ett lättdrivet skrov trots den kortare längden men också en lättmanövrerad kajak även i en mer dynamisk miljö (läs brytande vågor och vind)

Det hon säger skiljer Playen från Nuka Gt är framförallt en lite stabilare plattform i just dynamiska miljöer.

Tiderace Vortex använder hon mest vid Rockhopping och i surfmiljöer när ett slagtåligare material är att föredra, men hon säger samtidigt att denna kajak är lite förhög och bred framför sittbrunnen för att
ge henne en optimal paddling, sittbrunnen ger henne dock en bra komfort och passform.

MVH

Pelle

Har också samma längd/vikt som trådstartaren.
Tycker om Anitan,haft den i 15år.funkar i bäckar,kanaler och på våra grunda och djupa större sjöar. Tillräckligt lätt för mej att lyfta upp på biltaket(än så länge) och jag känner mej trygg i den,även vid lite mer vågor.Lätt gå i/ur,vovven kan åka med då brunnen är nog stor för liten hund.Går fint att motionera lagom i också. Tyvärr blir det en del fula märken på skrovet av sten då vi har rätt mycket steniga stränder etc.
Fast det är aldrig nån annan som rekommenderar denna kajak...

Jo, jag skulle rekommendera en Anita eller kanske ännu hellre en Kåre för en kort och lätt paddlare.
Vid nybörjarinstruktion har jag haft många lätta paddlare (50-60 kg) som upplevt Kåre som stabilare än Anita och Lisa trots att Lisan är bredare än Kåren. Det här har gällt olastade kajaker. Jag tror deras upplevelse av Kåren som stabilare än Lisan beror på att de är för lätta för att tynga ner Lisan tillräckligt, bredden i vattenlinjen blir alltså inte särskilt stor utan last. Kåren tynger de dock ner tillräckligt djupt i vattnet. Kåren finns numera med skott, i normalt utförande väger den 20 kg och man kan få den i superlätt kolfiber/kevlar (om jag minns rätt). Den är dessutom trevlig att motionspaddla i såvida man inte paddlar väldigt mycket för då vill man snart ha något rankare och snabbare oavsett vilken långfärdslåda man köpt.

Vänligen, Klas

Jo, jag skulle rekommendera en Anita eller kanske ännu hellre en Kåre för en kort och lätt paddlare.
Vid nybörjarinstruktion har jag haft många lätta paddlare (50-60 kg) som upplevt Kåre som stabilare än Anita och Lisa trots att Lisan är bredare än Kåren. Det här har gällt olastade kajaker. Jag tror deras upplevelse av Kåren som stabilare än Lisan beror på att de är för lätta för att tynga ner Lisan tillräckligt, bredden i vattenlinjen blir alltså inte särskilt stor utan last. Kåren tynger de dock ner tillräckligt djupt i vattnet. Kåren finns numera med skott, i normalt utförande väger den 20 kg och man kan få den i superlätt kolfiber/kevlar (om jag minns rätt). Den är dessutom trevlig att motionspaddla i såvida man inte paddlar väldigt mycket för då vill man snart ha något rankare och snabbare oavsett vilken långfärdslåda man köpt.

Vänligen, Klas

Puss på er vänliga själar för gratisreklamen och de vackra orden.

Vi har ett gäng nybakade "Kårar" pinne eller pedalstyrda, luckor, halvkol etc. Och givetvis Anitor.
Så om någon vill prova på så är ju vädret i alla fall ok för närvarande.

Hälsningar Broder Anka (förnärvarande säljare på VKV)

Kåre x Anita

Vänligen, Klas

Har tittat på Kåre också. Mycket trevlig kajak, men den är för liten för mitt behov när vi ska på längre turer med övernattningar, samt att jag tror Anitan är mer mångsidig i detta avseende. Har hört att Kåre hade tendenser att dyka vid oroligt vatten.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Attila1 Vilken typ av kajak bör jag välja? Paddling allmänt 2
elgen88 Hjälp att välja kajak Paddling allmänt 13
ElleA Hjälp välja kajak Paddling allmänt 4
scandec Att välja ny kajak Paddling allmänt 7
fredrichusen vilken typ av kajak ska jag välja? Paddling allmänt 3
NorthernLight Hjälp välja kajak för liten paddlare Paddling allmänt 34
Andreas7905 Vilken kajak ska jag välja? Paddling allmänt 5
Iguanodon Däckslina till kajak ? Vad bör jag välja ? Paddling allmänt 6
Johan es Nybörjare, vilken kanot eller kajak ska jag välja? Paddling allmänt 5
klabbe Vilken kajak skall jag välja Paddling allmänt 4
Laila Hjälp med att välja kajak Paddling allmänt 8
Välja kajak. Paddling allmänt 5
tango Välja rätt torrdräkt för paddling? Paddling allmänt 21
Stuffuts K2 vilken ska man välja? Paddling allmänt 13
Ridderby Välja mellan VKV Guld och VKV Guld Vinge 1 Paddling allmänt 8
Blade06 Att välja Surfski - Tips och Förslag... Paddling allmänt 6
Pumpagubben Välja en snabb motionskajak/stabil racer Paddling allmänt 15
Pkon03 Hjälp en nybliven motionspaddlare välja rätt Paddling allmänt 0
Timo M Välja torrdräkt Paddling allmänt 30
oliver05 att välja paddel Paddling allmänt 7
Iguanodon Vilken storlek på flytvästen bör jag välja ? Paddling allmänt 8
soljesp Hjälp mig att välja flytväst! Paddling allmänt 2
Okej..vilket liggunderlag ska jag nu välja..? Paddling allmänt 15
Det här med att välja tält. Vaude Space 1..finns det? Paddling allmänt 6
mellgren Vilken välja?! Paddling allmänt 1
Hjälp mig att välja kanadensare!! Paddling allmänt 3
ogren.johan Funderar på en Thomasson kajak Paddling allmänt 9
Wibrån Med kajak från Amungen ner till Dalälven och havet. Paddling allmänt 2
Snödrivan Padda som gps och karta på kajak Paddling allmänt 3
Vindrot Första distanspaddlingen! Larv - Lidköping Paddling allmänt 4
erikmanhold 450KM, vad för typ av kajak? Paddling allmänt 12
Snödrivan Packluckor Vally kajak Paddling allmänt 0
Snödrivan Toppcoat på kajak Paddling allmänt 2
LoveLins Trapper Salmon K2 Combi reparation Paddling allmänt 6
tango Bra röd lampa för biltransport av utskjutande kajak i mörker Paddling allmänt 36
Perambulate Hjälp om vad detta är för Kajak? Mysteriet med den förlorade modellen. Paddling allmänt 4
MrNiklas Tips på kajak till kort person Paddling allmänt 8
kursiv Söker boken "Paddla kajak i bohuslän" Paddling allmänt 7
stefan.svard Daglåda kajak Paddling allmänt 8
Rune E Stulen kajak Paddling allmänt 11
stefan.svard Kajak i Karskrona skärgård med start i Verkö Paddling allmänt 5
mojson Kajak och Sup Lofoten Paddling allmänt 3
WästyKajaky Expedition/ Långfärdspaddling Norge-Sverige.... Paddling allmänt 2
sten-o efterlysning stulen kajak Paddling allmänt 0
Tibbelit Köpa paddel till kajak - Seahawk? Paddling allmänt 5
EmmaBylin Behöver råd ang kajak Paddling allmänt 3
Estland Hjälp en nybörjare! Paddling allmänt 18
tapinim köpråd till min första kajak Paddling allmänt 8
anglah Hyra kajak som överviktig? Paddling allmänt 27
patoll Vad är detta för kajak? Paddling allmänt 10

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg