Vadmalskläder.

Men vad händer om herr Karlsson ämnar flytta från sin nuvarande takvåning i Bremen till mer jordnära lokaliteter? Måste han kalla sig herr Boden då och ta av sig mössan med propellern?

Kanske ingen katastofal inverkan, men ganska tråkigt om du sitter där i en ny flertusenkronors jacka/byxa perforerad av hål.

Raskesven [/QUOTE]

Tråkigt, ja. Men knappast något som behöver uppmärksammas av KS brännskadeenhet...
Vad jag menade främst var att den absolut mest vanliga konsekvensen av att använda syntetprodukter i närhet av öppen eld har en ytterst marginell inverkan på personsäkerheten.

För övrigt så köper vi väl grejer för att använda dem, och alla prylar som används får skavanker, förr eller senare. Använder man dem felaktigt får de större skavanker fortare.
Är man så bekymrad för skador på utrustningen så har man antingen köpt fel grejer, eller använt dem i fel sammanhang.

dabac; sa:
För övrigt så köper vi väl grejer för att använda dem, och alla prylar som används får skavanker, förr eller senare. Använder man dem felaktigt får de större skavanker fortare.
Är man så bekymrad för skador på utrustningen så har man antingen köpt fel grejer, eller använt dem i fel sammanhang.
Vilket gör vadmalskläder till ett bra alternativ när man bl.a sitter vid elden och väntar på att höra vargarna yla! :)

dabac; sa:
.....
Du missar ju hela poängen; de standardplagg som idag köps av den vanlige friluftsmänniskan tål inte flammor eller glödsprätt, i motsats till de standardplagg som köptes för 15-20 år sedan och bakåt.

Eller kanske det är jag som missar poängen; de standardplagg som köps av den vanlige friluftsmäniskan idag kanske inte förväntas tåla hetta av något slag för att den vanlige friluftsmänniskan idag inte utnyttjar elden?

I vilket fall så får dagens vanliga moderna svindyra syntetplagg "skavanker" betydligt snabbare än de äldre materialen. Dock verkar lite vara på gång eftersom plagg i bl.a. nomex börjar komma.

Raskesven

Raskesven; sa:
Eller kanske det är jag som missar poängen; de standardplagg som köps av den vanlige friluftsmäniskan idag kanske inte förväntas tåla hetta av något slag för att den vanlige friluftsmänniskan idag inte utnyttjar elden?

Jag tror det handlar om att den "vanliga friluftsmänniskan" inte tänkt på att syntet-tygerna inte tål värme. Eller möjligen inte är medveten om att det finns andra material som tål värme bättre.

Det är helt enkelt en medvetande-fråga.

Personligen väljer jag de "värmekänsliga" materialen eftersom jag i mitt privata friluftsutövande inte använder öppen eld i någon större utsträckning och de i de flesta fall är lättare än de värmetåliga.

Raskesven; sa:
Du missar ju hela poängen; de standardplagg som idag köps av den vanlige friluftsmänniskan tål inte flammor eller glödsprätt, i motsats till de standardplagg som köptes för 15-20 år sedan och bakåt.
Jag skulle hellre säga "de standardplagg som idag köps av den vanlige friluftsmänniskan tål inte flammor eller glödsprätt, i samma utsträckning som de standardplagg som köptes för 15-20 år sedan och bakåt.

Raskesven; sa:

Snarare "de standardplagg som köps av den vanlige friluftsmäniskan idag varken kan förväntas tåla hetta lika väl, pga materialkvaliteterna. De behöver inte tåla det lika väl heller, för att den vanlige friluftsmänniskan idag inte är beroende av elden lika mycket.

Kort sagt, kläderna var tåligare förr, men kläderna är inte katastrofalt känsliga idag heller. Och det faktum att syntet gärna smälter framstår som en ganska uppenbar sanning. Jag hade fattat det vid 8-10 års ålder iallafall, utan att det kändes som någon större intellektuell bragd...

Det borde vara lätt för alla och envar att förutse riskerna i kombinationen syntetkläder + eld, och jag har föga medlidande med den som beklagar sig när välkända risker faller ut.

Hälsningar David

(Som gärna sitter vid elden i fleecetröja, men har tältet på respektfullt avstånd och i lovart så långt det går...)

dabac; sa:
...Det borde vara lätt för alla och envar att förutse riskerna i kombinationen syntetkläder + eld, och jag har föga medlidande med den som beklagar sig när välkända risker faller ut.

Du kanske inte menade det så hårt som du skrev det (?) men jag tycker du låter väl hård / cynisk här. Det FINNS okunniga människor, varför skulle annars Skyddsnätet exempelvis informera om saken? Ska okunniga människor skylla sig själva för sin okunnighet? Eller är det upp till myndigheter att informera och reglera så att olyckor minimeras (exempelvis CE-märkning)?

Personligen ser jag fram mot bättre brandskydd för såväl friluftskläder som utrustning (tält, sovsäckar etc), gärna genom en EU-standard.

/ G

tigertamjaren; sa:
...men jag tycker du låter väl hård / cynisk här. Det FINNS okunniga människor, ...

Visst finns det okunniga människor, och självklart tillhör jag också den skaran i rätt många situationer. Men ärligt talat, vem blir förvånad över påståendet att syntet smälter?
Det är ju så lättillgänglig information att jag har lite svårt att se hur man skulle undgå den. Vem har inte experimenterat med att smälta lite på snören/remmar som börjat fransa upp sig t.ex.? Eller tittat på hur en plastpåse krullar ihop sig i elden?

Varningar för saker som lätt börjar brinna vid "vanlig" användning tycker jag är helt på sin plats.

dabac; sa:
Men ärligt talat, vem blir förvånad över påståendet att syntet smälter?

Alla som "vet" att det är tyg och tyg smälter inte.

De som vet att syntet=plast förstår förstås att det smälter, men min uppfattning är att det faktiskt inte är så vanligt att folk är medvetna om detta.

Siden och nylon är väl samma sak? Eller? Det känns ju likadant i alla fall?

Det finns en otrolig okunskap ute i samhället idag. Det är skrämmande att läsa att högstadielever käkar alvedon för att de känner sig stressade... Piller som piller verkar de resonera.

tigertamjaren; sa:
-50 låter ju minst sagt svinkallt. Men är inte problemet med goretexkläder i stark kyla tätheten hos membranet (som kan ge is på insidan av skaljackan) och inte att väven är i ett syntetmaterial istället för ett naturmaterial? Fleecetröjor, superunderställ, syntetisolering i sovsäcken, tunn pertex etc slutar ju inte funka på samma sätt som goretex (m.m.) när det är kallt. Som exempel är ju dina fimbulbrallor i eVENT inte lika täta som sådana i goretex.

/ G

Ola Skinnarmo säger det beror på tjockleken på ditt mellanlager. Om detta är hans sanna uppfattning och erfarenhet, eller Gore-Tex propaganda är upp till läsaren att avgöra.

Läs "Grundregel 3"
http://www.gore-tex.se/published/gfe_navnode/se.act.cof.od.olaschool_tips.html

johanniska; sa:
Ola Skinnarmo säger det beror på tjockleken på ditt mellanlager. Om detta är hans sanna uppfattning och erfarenhet, eller Gore-Tex propaganda är upp till läsaren att avgöra.

Läs "Grundregel 3"
http://www.gore-tex.se/published/gfe_navnode/se.act.cof.od.olaschool_tips.html

Vem skulle säga emot Mr "Iskall" om det?...

se.img.popup.ola_3,0.jpg

Men inte kan man gå runt i stark kyla i bara understället under goretexjackan, bara för att slippa is innanför den? Och inte får man samma isbildning på insidan av exempelvis en gammaldags bomullsanorak. Således har jag svårt att tänka mig annat än att membranet / täheten hos ytterplagget har med saken att göra. Men då lär jag väl få på huden av herr Skinnarmo? ;)

/ G

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg