Karlsson vom Dach. Japp det är ett utmärkt knep för att lätta upp stämningen. "Mein Name ist Karlsson, wie in Karlsson vom Dach".Malindo; sa:Karlsson auf dem Dach?
/Håkan
Karlsson vom Dach. Japp det är ett utmärkt knep för att lätta upp stämningen. "Mein Name ist Karlsson, wie in Karlsson vom Dach".Malindo; sa:Karlsson auf dem Dach?
Vilket gör vadmalskläder till ett bra alternativ när man bl.a sitter vid elden och väntar på att höra vargarna yla!dabac; sa:För övrigt så köper vi väl grejer för att använda dem, och alla prylar som används får skavanker, förr eller senare. Använder man dem felaktigt får de större skavanker fortare.
Är man så bekymrad för skador på utrustningen så har man antingen köpt fel grejer, eller använt dem i fel sammanhang.
Du missar ju hela poängen; de standardplagg som idag köps av den vanlige friluftsmänniskan tål inte flammor eller glödsprätt, i motsats till de standardplagg som köptes för 15-20 år sedan och bakåt.dabac; sa:.....
För övrigt så köper vi väl grejer för att använda dem, och alla prylar som används får skavanker, förr eller senare. Använder man dem felaktigt får de större skavanker fortare.
Är man så bekymrad för skador på utrustningen så har man antingen köpt fel grejer, eller använt dem i fel sammanhang.
Raskesven; sa:Eller kanske det är jag som missar poängen; de standardplagg som köps av den vanlige friluftsmäniskan idag kanske inte förväntas tåla hetta av något slag för att den vanlige friluftsmänniskan idag inte utnyttjar elden?
Jag skulle hellre säga "de standardplagg som idag köps av den vanlige friluftsmänniskan tål inte flammor eller glödsprätt, i samma utsträckning som de standardplagg som köptes för 15-20 år sedan och bakåt.Raskesven; sa:Du missar ju hela poängen; de standardplagg som idag köps av den vanlige friluftsmänniskan tål inte flammor eller glödsprätt, i motsats till de standardplagg som köptes för 15-20 år sedan och bakåt.
Raskesven; sa:Eller kanske det är jag som missar poängen; de standardplagg som köps av den vanlige friluftsmäniskan idag kanske inte förväntas tåla hetta av något slag för att den vanlige friluftsmänniskan idag inte utnyttjar elden?
dabac; sa:...Det borde vara lätt för alla och envar att förutse riskerna i kombinationen syntetkläder + eld, och jag har föga medlidande med den som beklagar sig när välkända risker faller ut.
tigertamjaren; sa:...men jag tycker du låter väl hård / cynisk här. Det FINNS okunniga människor, ...
dabac; sa:Men ärligt talat, vem blir förvånad över påståendet att syntet smälter?
tigertamjaren; sa:-50 låter ju minst sagt svinkallt. Men är inte problemet med goretexkläder i stark kyla tätheten hos membranet (som kan ge is på insidan av skaljackan) och inte att väven är i ett syntetmaterial istället för ett naturmaterial? Fleecetröjor, superunderställ, syntetisolering i sovsäcken, tunn pertex etc slutar ju inte funka på samma sätt som goretex (m.m.) när det är kallt. Som exempel är ju dina fimbulbrallor i eVENT inte lika täta som sådana i goretex.
/ G
johanniska; sa:Ola Skinnarmo säger det beror på tjockleken på ditt mellanlager. Om detta är hans sanna uppfattning och erfarenhet, eller Gore-Tex propaganda är upp till läsaren att avgöra.
Läs "Grundregel 3"
http://www.gore-tex.se/published/gfe_navnode/se.act.cof.od.olaschool_tips.html