Raskesven; sa:
...Syntetmaterial kan knappast generellt sägas "regera" över naturmaterial.
Danne, låt mig förklara vad jag menar:
Ylle är ju på många sätt och vis ett ypperligt material som med stort nöje har använts av männskor alltsedan Adam ilurades ett äpple och insåg att hans obefintliga kläder kunde avhjälpas genom att helt sonika knycka fårets kläder. Inga större invändningar i det avseendet.
Dock har ju ylle till sin nackdel jämfört med många moderna syntetmaterial (framförädlade ur råolja) som nu finns som alternativ i friluftskläder (/friluftsutrustning etc) den tråkiga förmågan att binda fukt, vilket så väl speglades av Fälts kommentar. Denna förmåga gör ylleplaggen (som ofta redan är relativt tunga jämfört med de alternativa syntetmaterialen) ännu tyngre, och ibland också (som Malindo har gett ett bra exempel på) ytterst obehagliga.
Samma förmåga att binda fukt har tyvärr också dun, som traditionellt används i sovsäckar och värmande jackor/parkas. Dun har dessutom (till skillnad från både ylle och syntetisolering såsom Polarguard, Quallofill, Thermolite etc) den ytterligare nackdelen för den som inte kan värma / torka sin utrustning på turen, att i blött skick klumpa ihop sig och inte värma alls.
Men du ha helt rätt i att eldsäkerheten hos de flesta på marknaden tillgängliga syntetkläder, sovsäckar etc är under all kritik. Rent ut sagt uselt är vad det är (vilket jag ju har påpekat flera gånger här på Utsidan, och till och med gått så långt som att utpeka brandsäkra plagg som en kommande hype, på samma sätt som exempelvis softshell idag!).
Dock finns det ju som sagt både päron och äpplen bland syntetmaterialen. Medan nylon och polyester smälter och / eller brinner allt för väl, är den syntetiskt framställda fibern Nomex numera standardmaterialet för brandskyddande kläder mm. Därav kommentaren att de "regerar" även där!
Real men wear tights!
/ G