Såsom nu boendes i the-US-of-A så har jag väldiga problem med maten, av likartad karaktär. Jag ska inte ondgöra mig så mycket över tillgången på mat och kosthållningen här, men brödfrågan kom upp i förrgår eftersom jag just flyttat. Sökte igenom den rätt stora mataffären, och hittade ett (1) enda bröd som var lite mörkare och lite kompaktare än allt det vita. Ta nu detta med en skopa salt; vi talar inte danskt rågbröd utan snarare nåt som i Sverige skulle säljas som "hälsobröd", dvs med lite mer fibrer än vanligt vitt vetebröd, och därför lite mindre uppjäst. Perfekt, en dag efter bakdag. Dyrt som f-n för att vara i USA, 25 spänn för en brödstump som jag beräknade skulle räcka till fyra frukostar, fem om jag snålar.
Idag, på den tredje dagen (fjärde efter bakdag) hittar jag brödet i en enda kaka av vitt mögel. Det ser ut som en bomullsförpackning exploderat i den hermetiskt tillslutna ziplock:en (pga kackerlackor, ni vet). Vad i helv-?
Nå, så i framtiden vet jag vilket bröd jag ska köpa. Det var inte värst gott, men det har iaf nån gång varit i kontakt med biologiskt material.