Vadfanken äter ni ??????

hmm, så lite atamon i sitt egen tillverkade torrfodermat så börjar det bli riktigt bra expeditionsgrejer med andra ord

hmm, så lite atamon i sitt egen tillverkade torrfodermat så börjar det bli riktigt bra expeditionsgrejer med andra ord
Fast torkning är ju en lika bra, om inte bättre, konserveringsmetod, så det verkar rätt överflödigt.

Jag gjorde ett eget experiment en gång; Saltade och stekte köttfärs och torkade den sedan i ugn. La lite i en plastburk som var diskad på vanligt sätt, stängde locket och ställde den i ett vanligt rumstempererat skåp i tre månader. Öppnade burken några gånger för att lukta och se på färgen, och stack då i princip in näsan i burken. Kort sagt var det inte det minsta sterilt.

När de tre månaderna hade gått tillagade jag den på samma sätt som jag skulle ha gjort i fjällen. Ingen annan än jag fick smaka den gången! Jag åt upp allt, det smakade gott, och jag fick inga som helst symptom på matförgiftning eller annan åkomma!

till varje sommartorka på redaktionerna

brukar vandringssägnerna om den eviga muffin mfl dyka upp. Själva hade vi ett paket stårlbehandlade räkor i frysen tills dess vi heltömde lådan. Räkorna saknade sista förbrukningsdag....
Att tro att lösningen på näringsbehov under kroppsarbete är vitt mjöl och ett antal E- tyder bara på att skribenten vet för lite om vad han skriver...
Att bära brödrost med sig verkar lika klokt om tallrikar, koppar, fat och silverbestick... men detta ingår i vissas packning, hoppas Nisse bär åt dem... Jag hade en äldre vän som alltid hade duk, kakburk och Bernadotte designad thermos med sig ut i skogen till fat etc. Trevligt men en packning till som han dock bar mellan bilen och matplatsen.
Min far envisades med att ha bord och stolar med om det var rimligt avstånd till väg... så gjorde min gamla kvartermästare också. När jag jobbade utomlands bidrog jag själv alltid med duk och ljus. Civilisation i obygder kan vara mycket betydelsefull.
Men tom skräpmat får man inte servera andra ute i skogen eller på berget. Det skall vara bra råvaror och bästa möjliga tillagning... Helst med både ögats och gommens njutning förutom ett bra näringsvärde.
Så mitt råd blir tänk om!
//J

Fast torkning är ju en lika bra, om inte bättre, konserveringsmetod, så det verkar rätt överflödigt.

Jag gjorde ett eget experiment en gång; Saltade och stekte köttfärs och torkade den sedan i ugn. La lite i en plastburk som var diskad på vanligt sätt, stängde locket och ställde den i ett vanligt rumstempererat skåp i tre månader. Öppnade burken några gånger för att lukta och se på färgen, och stack då i princip in näsan i burken. Kort sagt var det inte det minsta sterilt.

När de tre månaderna hade gått tillagade jag den på samma sätt som jag skulle ha gjort i fjällen. Ingen annan än jag fick smaka den gången! Jag åt upp allt, det smakade gott, och jag fick inga som helst symptom på matförgiftning eller annan åkomma!
Måste erkänna att det du sysslat med fungerar, men man får så mycket skit om man berättar det i fel " kretsar", så är det....

Kan tipsa om boken "Den hemlige kocken" av Mats-Eric Nilsson. Sedan kan man fundera över hur mkt det finns kvar att handla i matbutiken, om man över huvud taget vill gå in där igen.

Boken handlar om hur de behandlar maten på alla möjliga och omöjliga sätt.

Personligen blir jag lätt skrämd och tappar matlusten................

/Mattias

militärens leverpastej

säger jag bara. Om du råkar ha en burk hemma så kolla bäst föredatum.

Bäst före: Helkonserv

Hungrig någon? Kom ihåg att öppnad burk bör ätas inom 5 min och KRÄVER saltgurka för att få ner.

Nu när man blivit lite äldre och klokare har man ju blivit lite nostalgisk och kollat upp de gamla guldburkarna, och blivit chockad över det dåliga näringsinnehållet! Inte konstigt att man var trött och sliten efter ett par dagar i skogen med endast ett par guldburkar om dagen.

Njaa, tänker på dom som inte kan avgöra om ngt går att äta genom att dofta,smaka, utan kastar exvis färsk mjölk där datumet gått ut
Jasså, var det sådana du menade. De har jag för länge sedan lärt mig ignorera :)

Därmed inte sagt att man inte ska vara uppmärksam på att framför allt kött inte har blivit dåligt innan man äter det. Det var ju just därför jag både luktade och tittade på det! Det var naturligtvis också just därför jag inte tog risken att någon annan skulle bli sjuk. Och OM jag hade fått magsjuka hade jag förståss dragit slutsatsen att köttet inte var tjänligt, även om det luktade ok och såg bra ut.

Det är ett dansk fabrikat och är helt enkelt natriumbensoat (E211)
Vad det inte natriumbensoat som blev till bensen i kroppen när det blanades med en annan ingrediens jag inte minns namnet på? Jo, jag läser kvällspressen ibland...:)

Att tro att lösningen på näringsbehov under kroppsarbete är vitt mjöl och ett antal E- tyder bara på att skribenten vet för lite om vad han skriver...

Så mitt råd blir tänk om!
//J
Är du allvarlig nu? För det tror jag inte trådstartaren är...

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg