Blev nästan lite orolig över att det tog en och en halv sida innan linfärjan vid Såmmarlappa nämndes...
Åtminstone när jag värdade där så var proceduren i slutet av höstsäsongen att dra upp båten på land och höja upp linan med en ställning, så det
borde inte vara någon fara för att den smiter. Sedan är det öppnande sommarvärd som puttar i den igen, så gå inte för tidigt...
Vad gäller sista biten för att nå sagda fartyg västerifrån kan en del nämnas/visas. Först och främst gillar jag ju min
"gränsbild" på
Vuoksákvahta i
Fierrovágges östra del.
Enklaste vägen ner till älven är att följa
Vuoksákjåhkås dalföre, som ser ut
så här på plats och
så här från höjd (
Goahtnjunjes); den södra sidan är snårigare om man lämnar jokken, medan den norra är blötare.
När man sedan tagit sig ner och eventuellt korsat Vuoksákjåhkå (som enkelt vadas nära utflödet, där det även finns en stig) gäller det att hitta en väg genom alla snår som växer på slätten mellan denna och
Goahtnjunjesjåhkå. Från början är det
enkelt, men därefter blir det
allt tätare och svårare att överblicka och när man
närmar sig stugan dyker större träd upp. Kommer man fel här
får man verkligen slita, vilket är extra frustrerande då
målet är så nära.
Jag fick viss rutin på det där efter ett tag och kan sammanfatta tillvägagångssättet så här. Följ stigen så länge denna är skönjbar, men håll åt älven till -- särskilt efter en rand med mindre träd/buskar. Sedan gäller det att se framåt och följa de naturliga stråk som finns, vilket faktiskt inte är alltför svårt, intrycket till trots. När man börjar närma sig skogen mittemot stugan skall man däremot lämna vattnet och söka sig rakt uppåt en bit, tills det att man hittar en öppning bland träden, och viker man in där kommer man på en annan stig som leder ner till båten. Längs älven är vegetationen så tät att den är att betrakta som opasserbar, så det enda alternativet då är att plaska i vattenbrynet (vilket någon gjorde vid ett tillfälle). På detta sätt undviker man även de täta ensnår som finns inne i skogen, vilka man lätt hamnar i om man från början hållit större avstånd till vattnet.
För att även besvara titelfrågan är jag böjd att säga "kanske". Åtminstone tyckte jag att det såg möjligt ut ett par hundra meter uppströms Såmmarlappastugan, med måttligt djup och maklig ström; jag testade aldrig, men noterade att det såg misstänkt "enkelt" ut. Dock skall det sägas att detta var i slutet av augusti vid lågt vattenstånd samt att östra brinken i så fall bjuder en del svårigheter/snårigheter vid uppstigandet.