Tack för tipset om roddbåten. Det ska jag kontrollera. Vad är inte något självändamål, men skapar det möjlighet till intressanta turer, eller förkortar vandringsvägen, så visst... Simturer på egen hand över rinnande vatten... nja, det överlåter jag till andra.Jag kommer att tänka på Såmmarlappastugan där jag vill minnas att det för några år sedan fanns en roddbåt som var kopplad till en vajer. Stugvärden använde båten att hämta och lämna vandrare från andra sidan älven. Den borde ju finnas kvar nu också (om jag inte har drömt alltihop) men används väl bara de perioder när stugvärden är där. STF borde kunna svara på det.
Nu kanske du verkligen vill vada och inte åka båt, men vid Såmmarlappastugen är det simtur som gäller. Simmar du fort så hinner du nog...
Jiegnáffo vore roligt att bestiga. På en fjällexpedition jag deltog i på 70-talet gjorde man dagliga turer upp på högsta toppen söderifrån. Då passerade man på en ytterst smal glaciärkant, och det var inknytning i rep som gällde. Dumt nog följde jag aldrig med på en sådan tur, det har jag ångrat. Kanske är det betydligt lättare att gå upp från väster.
När det gäller Jiegnaffo - om jag nu bestämmer mig för det - så tycker jag att kartan berättar att en uppstigning omedelbart väster om glaciären verkar möjlig. Vegetationskartan berättar också att det KAN finnas tältmöjligheter i anslutning till glaciärens SV-kant. F-n tro´t.
Håkan