Vada Tarraälven? Går det?

Jag kommer att tänka på Såmmarlappastugan där jag vill minnas att det för några år sedan fanns en roddbåt som var kopplad till en vajer. Stugvärden använde båten att hämta och lämna vandrare från andra sidan älven. Den borde ju finnas kvar nu också (om jag inte har drömt alltihop) men används väl bara de perioder när stugvärden är där. STF borde kunna svara på det.

Nu kanske du verkligen vill vada och inte åka båt, men vid Såmmarlappastugen är det simtur som gäller. Simmar du fort så hinner du nog... ;)

Jiegnáffo vore roligt att bestiga. På en fjällexpedition jag deltog i på 70-talet gjorde man dagliga turer upp på högsta toppen söderifrån. Då passerade man på en ytterst smal glaciärkant, och det var inknytning i rep som gällde. Dumt nog följde jag aldrig med på en sådan tur, det har jag ångrat. Kanske är det betydligt lättare att gå upp från väster.
Tack för tipset om roddbåten. Det ska jag kontrollera. Vad är inte något självändamål, men skapar det möjlighet till intressanta turer, eller förkortar vandringsvägen, så visst... Simturer på egen hand över rinnande vatten... nja, det överlåter jag till andra.
När det gäller Jiegnaffo - om jag nu bestämmer mig för det - så tycker jag att kartan berättar att en uppstigning omedelbart väster om glaciären verkar möjlig. Vegetationskartan berättar också att det KAN finnas tältmöjligheter i anslutning till glaciärens SV-kant. F-n tro´t.

Håkan
 
När det gäller Jiegnaffo - om jag nu bestämmer mig för det - så tycker jag att kartan berättar att en uppstigning omedelbart väster om glaciären verkar möjlig. Vegetationskartan berättar också att det KAN finnas tältmöjligheter i anslutning till glaciärens SV-kant. F-n tro´t. Håkan

Uppstigning väster om glaciären? Då hamnar du väl på den smala kammen upp till toppen 1836? På 70-talet var den kammen snöklädd och där gick man inknuten. Fast det kanske är annorlunda idag. Låter spännande att åka dit och se efter. Hamnar du där så ser jag fram emot en modernare rapport än vad jag själv kan åstadkomma!
 
Uppstigning väster om glaciären? Då hamnar du väl på den smala kammen upp till toppen 1836? På 70-talet var den kammen snöklädd och där gick man inknuten. Fast det kanske är annorlunda idag. Låter spännande att åka dit och se efter. Hamnar du där så ser jag fram emot en modernare rapport än vad jag själv kan åstadkomma!
Du kanske har rätt i dina farhågor. Abrahamsson har dock ritat in den som en tänkbar väg i Okända fjäll. Men... han var ju rätt mycket klättrare.

Håkan
 
Om jag nu inte misstar mig på vilken glaciär som menas så såg den ut så här 4'e augusti 2009. Mycket mindre än den ser ut att vara på kartan och inga som helst problem att ta sig upp.

/Uffe
 

Bilagor

  • Fjaellen-20090804-P1010624-ub.jpg
    Fjaellen-20090804-P1010624-ub.jpg
    262.2 KB · Visningar: 446
Visst finns en båt vid såmmarlappa. Kolla upp det innan för säkerhets skull bara, det händer att den sliter sig i vårfloden.
Jag har gått genom fierrovagge och ner till Såmmarlappa. Se: http://www.utsidan.se/trips/view.htm?ID=62
(se även "bakväg över bergen till såmmarlappa", det var en fin tur, helt folktom, fantastiska sarekvyer och fina tältplatser. och fina möjlighet att bestiga både såmmartjåkko och biernakaise... http://www.utsidan.se/tracklogs/view.htm?ID=374)
 
Det var länge sedan jag var i Tarradalen och jag har ingen uppfattning om vadmöjligheter. Däremot en tanke om turen. Om du har varit i Stalo tidigare så har du kanske redan upplevelsen bakom dig, men annars kan ett tips vara att ta turen i motsatt riktning. Alltså att börja i Kvikkjokk och sluta i Stalo. Ett av mitt livs bästa fjällminnen är en dag för många år sedan när vi efter en regnig dag hade en solig morgon och sedan efter någon mil längs leden fick se Virihaure breda ut sig framför oss. Selander igen: Sveriges vackraste sjö. Kjell-Olof Feldt på frågan om vad som var det vackraste han visste: Solnedgång över Virihaure.

Jörgen
 

avslutad210712

Gäst
Tack för tipset om roddbåten. Det ska jag kontrollera. Vad är inte något självändamål, men skapar det möjlighet till intressanta turer, eller förkortar vandringsvägen, så visst... Simturer på egen hand över rinnande vatten... nja, det överlåter jag till andra.
När det gäller Jiegnaffo - om jag nu bestämmer mig för det - så tycker jag att kartan berättar att en uppstigning omedelbart väster om glaciären verkar möjlig. Vegetationskartan berättar också att det KAN finnas tältmöjligheter i anslutning till glaciärens SV-kant. F-n tro´t.

Håkan

När jag passerade Såmmarlappa 2008 så fanns roddbåten och wiren på plats
 
Det var länge sedan jag var i Tarradalen och jag har ingen uppfattning om vadmöjligheter. Däremot en tanke om turen. Om du har varit i Stalo tidigare så har du kanske redan upplevelsen bakom dig, men annars kan ett tips vara att ta turen i motsatt riktning. Alltså att börja i Kvikkjokk och sluta i Stalo. Ett av mitt livs bästa fjällminnen är en dag för många år sedan när vi efter en regnig dag hade en solig morgon och sedan efter någon mil längs leden fick se Virihaure breda ut sig framför oss. Selander igen: Sveriges vackraste sjö. Kjell-Olof Feldt på frågan om vad som var det vackraste han visste: Solnedgång över Virihaure.

Jörgen
Visst har jag funderat på att vandra åt andra hållet, men det styr min färdriktning är att för mig är det viktigare att hinna utforska Kaisekietj-tjåkkåh och Jiegnaffo än att hinna med Tarrekaise...... tror jag...

Håkan
 
Visst finns en båt vid såmmarlappa. Kolla upp det innan för säkerhets skull bara, det händer att den sliter sig i vårfloden.
Jag har gått genom fierrovagge och ner till Såmmarlappa. Se: http://www.utsidan.se/trips/view.htm?ID=62
(se även "bakväg över bergen till såmmarlappa", det var en fin tur, helt folktom, fantastiska sarekvyer och fina tältplatser. och fina möjlighet att bestiga både såmmartjåkko och biernakaise... http://www.utsidan.se/tracklogs/view.htm?ID=374)
Alltså... var har du INTE varit? Dina ord om Fierrovagge lockar ju verkligen. Har du möjligen några bilder att dela med dig?

Håkan
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
olofa Möjligt att vada Rissajåhkå? Fjällvandring 7
Enstöring Goabrekbakte, vada Njoatsojåkken Fjällvandring 9
JohanGrum Vada över Låddejåhkå i Padjelanta, väster om stugan Fjällvandring 2
cloud76 Vada Sieberjåhkå? (norr om Kutjaure) Fjällvandring 5
suxxid Gå runt/vada över vattendrag längst Kungsleden Fjällvandring 35
oskarlin Vada vid Sårjåsjaurestugan / Konsul Perssons? Fjällvandring 7
Glimmerstigen Vada Siellajohka eller annat trevligt turförslag Fjällvandring 1
hedtjarn Alggavágge mot Skarja - vada Guohperjåhkå Fjällvandring 5
Guffa Vada Valfojokka från Katerjåkk Fjällvandring 6
Ickx Gå mellan Suorva och Saltoluokta - vada? Fjällvandring 7
Almijo Vada Rahpaädno? Fjällvandring 22
andy69 Vada Njoatsosjahka....möjligt? Fjällvandring 9
nicko_ Vada med crocs utan att bli blöt Fjällvandring 12
Småtärna Sarek, vada Gouhperjåhkå, Souttasjjåhkå mm Fjällvandring 2
josia Vada Alggajåhkå vid Niejdariehpvágge Fjällvandring 7
Isaksson Går det att vada Låvdakjåhkå? Fjällvandring 6
Arctic Fox Var vada över Låvdajåhka? Fjällvandring 5
majjen Vada LULEP Bastajåhkå Fjällvandring 8
majjen Vada Alep Bastajåhkå? Fjällvandring 5
Sigi Vada Sieberjakka i Padjelanta? Fjällvandring 2
Charlotte_LL Vada Rapaätno Fjällvandring 8
anle Vada Kvernelva eller Grøningselva? Fjällvandring 6
anle Vada Sartájåhkå öster om Miehkak? Fjällvandring 3
Vindskydd Vada med klövjad hund Fjällvandring 5
bfia73 går det att vada Sjpietjavjåhkå? Fjällvandring 2
ilisen Vada med slalomstav? Fjällvandring 12
tbergman Vada Stuor-Reaiddávággi-jokken Fjällvandring 5
tomhylsan Vada Kungsleden? Fjällvandring 3
7435 Vada Ubmasjåhkå Fjällvandring 3
fowwe Vada Guhkesvákkjåhkå? Fjällvandring 8
peter1969 Vada Sartajåkkå? Fjällvandring 4
AfTech54 Vada över Köfteälven Fjällvandring 0
nonsense En skofråga...behöver man vada över vatten mellan... Fjällvandring 16
Öhrnell Måste man vada längs Kungsleden Fjällvandring 11
avslutat medlemskap1105 Vada Lulep Bastajåhkå? Fjällvandring 9
Peder35 Finns någon expert på att vada i Sarek Fjällvandring 6
resomaja Vada över Sjnjuftjutisjåkkå Fjällvandring 7
kent1234 Vada i Vålådalen Fjällvandring 5
grodanbolle Fullzippants, vada? Fjällvandring 26
Janne62 vada i Sarek Fjällvandring 5
BrittMarie Vada Haddit-jåkkå Fjällvandring 6
asikpe Att vada Tjågnårisjåhkå i Sarek Fjällvandring 5
avslutat medlemskap1105 Vada Laisälven? Fjällvandring 17
Keras2006 Vada i Sarek! Fjällvandring 13
mo9jan Vada Rapaälven? Fjällvandring 4
Bandersson Vada nedre kåtokjåkkå Fjällvandring 1
tbergman Vada i västra Padjelanta Fjällvandring 18
avslutat medlemskap1105 Vada över Darrejåhkå/Darrhaädno? Fjällvandring 7
brigas Vada Fjällvandring 7
Pellepassat Vada Visstasjohka och Östra Knivglaciären Fjällvandring 3

Liknande trådar