Vada Kamatjokka?(Kvikkjokk)

Enligt uppgift hade Kvikkjokksborna båtar både i Selet och i Änok. Där strömmen började vid den utritade stigövergången gick man till fots över till Änok. Idag har nog de flesta bara båt i Änok. Härifrån kan man få båtskjuts upp till sammanflödet med Tjuoldajåhkkå och Njoatsosjåhkå. Själv har jag paddlat från Selet dit upp. De två andra gångerna har jag fått båtskjuts. Här ligger denna båtlänning:

https://minkarta.lantmateriet.se/plats/3006/v2.0/?e=618145&n=7433771&z=12&mapprofile=flygbild&layers=[["7"]]
Det låg en båt där stigen korsar jokken på kartan då jag passerade och jag tror det finns en båtplats längst ner i selet också.

Uppe vid deltat låg flera båtar i björkskogen, vilket är fullt förståeligt eftersom båt måste vara det enda vettiga alternativet för att ta sig till de små stugor som ligger överallt upp utefter deltat. I verkligheten fortsätter stigen upp hit även om den inte finns med på kartan. Därefter är det mestadels stiglöst som gäller om man vill fortsätta vandra uppströms - bitvis med besvärlig blockterräng och tät snårskog, men här och där bjuds man på härlig gammelskog och fina utsikter över deltat (se https://www.parlindh.se/fjallvandring/?a=1808&b=index).
Den vadningen hade jag inte vågat mig på. I alla fall inte med en sådan packning.

Särskilt inte med midjebältet åtspänt runt magen... 😨😱
Killarna verkar ha gjort fler 'tveksamma' val under den här vandringen. Det finns en lång tråd på outdoorseiten.net om det för den som orkar leta...
Du verkar känna till området. Jag har funderat på att paddla kanadensare från Kvikkjokk till Änok under sensommar/tidig höst. Tror du att det är görbart. Jag får bära över land för att komma förbi forsarna, förstås.
Det är mycket forsar - egentligen är det väl bara Änokdeltat som är paddlingsbart någon längre sträcka, men med rätt inställning kan man nog spendera några dagar i deltaområdet i en kanot om man har med sig lite god mat och gillar att spana på fåglar eller så. Jag skulle ju i så fall dra kanoten hela vägen upp till båtplatsen vid deltat som Björn föreslår och spendera hela tiden där. Längre uppströms så fortsätter det med fors efter fors med bara väldigt korta lugnvattenpartier emellan. Ovanför Vallasjgårttje lugnar det ner sig lite igen, men det strömmar ändå på rätt bra mestadels så det är nog rejält jobbigt att ta sig uppströms i kanot även där. Och vägen genom skogen upp förbi Vallasjgårttje tror jag inte är rolig med kanot på släp - den var jobbig nog att gå utan!

Det låg en båt där stigen korsar jokken på kartan då jag passerade och jag tror det finns en båtplats längst ner i selet också.

Uppe vid deltat låg flera båtar i björkskogen, vilket är fullt förståeligt eftersom båt måste vara det enda vettiga alternativet för att ta sig till de små stugor som ligger överallt upp utefter deltat. I verkligheten fortsätter stigen upp hit även om den inte finns med på kartan. Därefter är det mestadels stiglöst som gäller om man vill fortsätta vandra uppströms - bitvis med besvärlig blockterräng och tät snårskog, men här och där bjuds man på härlig gammelskog och fina utsikter över deltat (se https://www.parlindh.se/fjallvandring/?a=1808&b=index).

Killarna verkar ha gjort fler 'tveksamma' val under den här vandringen. Det finns en lång tråd på outdoorseiten.net om det för den som orkar leta...

Det är mycket forsar - egentligen är det väl bara Änokdeltat som är paddlingsbart någon längre sträcka, men med rätt inställning kan man nog spendera några dagar i deltaområdet i en kanot om man har med sig lite god mat och gillar att spana på fåglar eller så. Jag skulle ju i så fall dra kanoten hela vägen upp till båtplatsen vid deltat som Björn föreslår och spendera hela tiden där. Längre uppströms så fortsätter det med fors efter fors med bara väldigt korta lugnvattenpartier emellan. Ovanför Vallasjgårttje lugnar det ner sig lite igen, men det strömmar ändå på rätt bra mestadels så det är nog rejält jobbigt att ta sig uppströms i kanot även där. Och vägen genom skogen upp förbi Vallasjgårttje tror jag inte är rolig med kanot på släp - den var jobbig nog att gå utan!
Ja längre än så här paddlade vi inte.

Bilagor

• KanotVidTjuoldajåhkå.jpg
    2.9 MB · Visningar: 24

Angående husen i deltat, vilka är det som bor där?

Kul att tråden får mer liv.

Ja att simma över är ett alternativ, lär ju inte va så varmt, men om jag tar med min ursuit mps torrdräkt på 800g så behöver jag inte bli så blöt heller. :unsure:

Var tvungen att leta upp tråden. Och detta var ändå ganska hårresande (google translate från tyska till engelska):
On the morning of the 11th The sun was shining on June and the temperatures were clearly above freezing for the first time. As a result, avalanches were constantly from the mountains around us. Our route took us into the avalanches at risk. We arrived at a three-meter-high snow overhang we had to cross. Since it was not possible to overcome the overhang with luggage, I climbed without a backpack and pulled up the equipment by rope. Michael immediately followed.

We paused on a ca. 50 metres higher rocky outcrop. After a quarter of an hour, the overcome snow overhang slipped into the valley with a hellage. We were very lucky enough to have survived this very dangerous situation without prejudice.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
KohiNoor Vada Siellajohka Fjällvandring 1
olofa Möjligt att vada Rissajåhkå? Fjällvandring 7
Enstöring Goabrekbakte, vada Njoatsojåkken Fjällvandring 9
JohanGrum Vada över Låddejåhkå i Padjelanta, väster om stugan Fjällvandring 2
cloud76 Vada Sieberjåhkå? (norr om Kutjaure) Fjällvandring 5
avslutat250224.12 Gå runt/vada över vattendrag längst Kungsleden Fjällvandring 35
oskarlin Vada vid Sårjåsjaurestugan / Konsul Perssons? Fjällvandring 7
Glimmerstigen Vada Siellajohka eller annat trevligt turförslag Fjällvandring 2
hedtjarn Alggavágge mot Skarja - vada Guohperjåhkå Fjällvandring 5
Guffa Vada Valfojokka från Katerjåkk Fjällvandring 6
Ickx Gå mellan Suorva och Saltoluokta - vada? Fjällvandring 7
Almijo Vada Rahpaädno? Fjällvandring 22
andy69 Vada Njoatsosjahka....möjligt? Fjällvandring 9
nicko_ Vada med crocs utan att bli blöt Fjällvandring 12
Småtärna Sarek, vada Gouhperjåhkå, Souttasjjåhkå mm Fjällvandring 2
josia Vada Alggajåhkå vid Niejdariehpvágge Fjällvandring 7
Isaksson Går det att vada Låvdakjåhkå? Fjällvandring 6
Arctic Fox Var vada över Låvdajåhka? Fjällvandring 5
majjen Vada LULEP Bastajåhkå Fjällvandring 8
majjen Vada Alep Bastajåhkå? Fjällvandring 5
Sigi Vada Sieberjakka i Padjelanta? Fjällvandring 2
Charlotte_LL Vada Rapaätno Fjällvandring 8
anle Vada Kvernelva eller Grøningselva? Fjällvandring 6
anle Vada Sartájåhkå öster om Miehkak? Fjällvandring 3
Vindskydd Vada med klövjad hund Fjällvandring 5
bfia73 går det att vada Sjpietjavjåhkå? Fjällvandring 2
ilisen Vada med slalomstav? Fjällvandring 12
tbergman Vada Stuor-Reaiddávággi-jokken Fjällvandring 5
tomhylsan Vada Kungsleden? Fjällvandring 3
7435 Vada Ubmasjåhkå Fjällvandring 3
fowwe Vada Guhkesvákkjåhkå? Fjällvandring 8
peter1969 Vada Sartajåkkå? Fjällvandring 4
majjen Vada Tarraälven? Går det? Fjällvandring 35
AfTech54 Vada över Köfteälven Fjällvandring 0
nonsense En skofråga...behöver man vada över vatten mellan... Fjällvandring 16
Öhrnell Måste man vada längs Kungsleden Fjällvandring 11
avslutat medlemskap1105 Vada Lulep Bastajåhkå? Fjällvandring 9
Peder35 Finns någon expert på att vada i Sarek Fjällvandring 6
resomaja Vada över Sjnjuftjutisjåkkå Fjällvandring 7
kent1234 Vada i Vålådalen Fjällvandring 5
grodanbolle Fullzippants, vada? Fjällvandring 26
Janne62 vada i Sarek Fjällvandring 5
BrittMarie Vada Haddit-jåkkå Fjällvandring 6
asikpe Att vada Tjågnårisjåhkå i Sarek Fjällvandring 5
avslutat medlemskap1105 Vada Laisälven? Fjällvandring 17
Keras2006 Vada i Sarek! Fjällvandring 13
mo9jan Vada Rapaälven? Fjällvandring 4
Bandersson Vada nedre kåtokjåkkå Fjällvandring 1
tbergman Vada i västra Padjelanta Fjällvandring 18
avslutat medlemskap1105 Vada över Darrejåhkå/Darrhaädno? Fjällvandring 7

Liknande trådar

Vandra i stad och natur: Upptäck Merrell SpeedARC Matis för urban hiking

Vandring i staden – en ny livsstil Urban hiking handlar om att utforska staden till fots och upptäcka dess dolda pärlor. Det är en aktivitet som ...

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg