Det låg en båt där stigen korsar jokken på kartan då jag passerade och jag tror det finns en båtplats längst ner i selet också.
Uppe vid deltat låg flera båtar i björkskogen, vilket är fullt förståeligt eftersom båt måste vara det enda vettiga alternativet för att ta sig till de små stugor som ligger överallt upp utefter deltat. I verkligheten fortsätter stigen upp hit även om den inte finns med på kartan. Därefter är det mestadels stiglöst som gäller om man vill fortsätta vandra uppströms - bitvis med besvärlig blockterräng och tät snårskog, men här och där bjuds man på härlig gammelskog och fina utsikter över deltat (se
https://www.parlindh.se/fjallvandring/?a=1808&b=index).
Killarna verkar ha gjort fler 'tveksamma' val under den här vandringen. Det finns en lång tråd på outdoorseiten.net om det för den som orkar leta...
Det är mycket forsar - egentligen är det väl bara Änokdeltat som är paddlingsbart någon längre sträcka, men med rätt inställning kan man nog spendera några dagar i deltaområdet i en kanot om man har med sig lite god mat och gillar att spana på fåglar eller så. Jag skulle ju i så fall dra kanoten hela vägen upp till båtplatsen vid deltat som Björn föreslår och spendera hela tiden där. Längre uppströms så fortsätter det med fors efter fors med bara väldigt korta lugnvattenpartier emellan. Ovanför Vallasjgårttje lugnar det ner sig lite igen, men det strömmar ändå på rätt bra mestadels så det är nog rejält jobbigt att ta sig uppströms i kanot även där. Och vägen genom skogen upp förbi Vallasjgårttje tror jag inte är rolig med kanot på släp - den var jobbig nog att gå utan!