• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

    OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

Vad väger flygplanet ?

Säg att du befinner dig i ett flygplan som påbörjar sin landning. Om du sitter i din stol så börjar du ju inte åka upp i taket...
Det fungerar likadant i ett rymdskepp som är i rymden. Även om det befinner sig i tyngdlöst tillstånd så börjar inte saker och ting flyga runt pga acceleration m.m.

Perfekt - då kan vi ju en gång för alla avfärda myten om att man behöver säkerhetsbälte när man åker bil! Eller g-dräkter i Gripen.
;)
 
Visst ökar trycket på undersidan av flugans vingar, men det minskar på ovansidan av dess vingar. Lite av ett nollsummespel alltså. Då kabinens volym är konstant och lufttemperaturen oxå kan antas vara konstant ger allmänna gaslagen att trycket i kabinen är konstant.

Luften rörs om av flugans flygande och energin som flugan gör av med måste ta vägen någonstans. Den ökar lufttrycket och även temperaturen. Detta ökar hastigheten med vilken luften passerar ut från tryckkabinen.

I steg 2 kommer i och för sig planets system för att upprätthålla lufttrycket att kompensera för tryckfallet när flugan landat igen och temperaturen sjunkit vilket petar in mera luft i kabinen igen men det är en annan historia.

Thure
 
Jo, just i upphoppet skjuter du ju faktiskt ifrån mot golvet vilket gör "lasten" tyngre. Och i fritt fall (dvs tills du landar) väger du inget. Samma sak om flugan irrar runt i luften, planet väger mer när flugan stiger och mindre då den dyker. Däremot jämnar det ut sig över tiden.

"Magnetupphängningen" är inte samma sak som en kropp i fritt fall inuti planet. Om tyngden hålls uppe av magneter, flygplansgolvet eller av vingar spelar ingen roll.

Jag gör mig uppenbarligen inte förstådd eller så jävlas folk med mig.

Jag pratar om planets tyngd, inte vad JAG väger!

Magnetupphängningshistorien var en princip som skulle förklara att bara för att något inte har direktkontakt med planet så innebär inte det att det inte påverkar planet. Jag vet väl mkt väl att det inte spelar någon roll hur man hänger upp det.

Men det är ju tur att jag förstår vad jag menar, synd bara att jag inte gör mig förstådd. Men just nu sitter jag med så många andra beräkningar så det ställer väl till det i huvudet på mig :)

//Peter
 
Det är viktigt att skilja på vikt och tyngd, men i den mån planets massa (vikt) är konstant (flugan räknas inte dit) så kan man ju säga att planets tyngd (på samma position i förhållande till jorden) är densamma. Fast frågan var ju inte ställd riktigt så.