• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

    OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

Vad väger flygplanet ?

I ett flygplan befinner sig en fluga. Är flygplanet lättare eller tyngre - beroende om flugan sitter på planet eller om flugan flyger runt i planet ?
 
I ett flygplan befinner sig en fluga. Är flygplanet lättare eller tyngre - beroende om flugan sitter på planet eller om flugan flyger runt i planet ?

Näääääääää, gu va lätt alltså, själklart tyngre när flugan slår sig ner på en stol i flygplanet, ungefär som att Mor Agda har äggkorgen i knät i hästvagnen för att hästen ska slippa dra på dem....Fast tvärtom....
Ett fullt passagerarplan är ju tyngre än ett tomt, men å andra sidan så väger ju inte själva planet mer för att det finns passagerare i det, Tara vikten alltså, tjänstevikt är väl med piloter, bränsle, last etc ?, eller är jag helt ute o snurrar kära matematiker o filosofer på utsidan ?
 
Hehe, teorin är solklar. Planet innehåller samma massa oavsett om flugan tar spjärn mot någons nästipp eller mot luften i kabinen.

För den som inte tror på teori så testades detta i "mythbusters" i något avsnitt. (Visserligen med duvor i en lastbil istf flugor i ett flygplan, men samma resonemang)
 
Hehe, teorin är solklar. Planet innehåller samma massa oavsett om flugan tar spjärn mot någons nästipp eller mot luften i kabinen.

För den som inte tror på teori så testades detta i "mythbusters" i något avsnitt. (Visserligen med duvor i en lastbil istf flugor i ett flygplan, men samma resonemang)

Förstår - men påverkar verkligen inte luften i karbinen vikten - inte mycket naturligtvis ?
 
Jo visst gör den det!
Det är därför det inte spelar någon roll om flugan är i direktkontakt med lastbilen eller flyger i luften.
//Peter

Men själva vikten måste ju variera något då flugan flaksar med vingarna - eller är verkligen själva vikten konstant ?

Det jag tänker är om jag själv står i ett flygplan - och gör ett hopp - där stannar vi bilden - jag är alltså kvar i luften - är inte planet tyngre då jag står med båda fötterna i planet än när jag befinner mig i luften ? Min tyngd frigörs ju ifrån själva planet.
 
Men själva vikten måste ju variera något då flugan flaksar med vingarna - eller är verkligen själva vikten konstant ?

Det jag tänker är om jag själv står i ett flygplan - och gör ett hopp - där stannar vi bilden - jag är alltså kvar i luften - är inte planet tyngre då jag står med båda fötterna i planet än när jag befinner mig i luften ? Min tyngd frigörs ju ifrån själva planet.
Jo de e klart, man kan se det på en bil som när det kommer ett gupp o folk flyger upp så belastar ju inte folket bilen längre, fjädringen sträcks ut etc, så de e klart att du måste vara i kontakt med ett föremål för att belasta det på något sätt. annars skulle ju vissa flygturer dra mer bränsle bara för att det ( i teorin, flyger en fågelskock genom planet på vissa turer ), och "belastar" det när skocken befinner sig i luften inuti planet
 
Jo de e klart, man kan se det på en bil som när det kommer ett gupp o folk flyger upp så belastar ju inte folket bilen längre, fjädringen sträcks ut etc, så de e klart att du måste vara i kontakt med ett föremål för att belasta det på något sätt. annars skulle ju vissa flygturer dra mer bränsle bara för att det ( i teorin, flyger en fågelskock genom planet på vissa turer ), och "belastar" det när skocken befinner sig i luften inuti planet

Men enligt "mythbusters" så har ju planet samma vikt oavsett ?

Själv har jag ingen aning om det rätta svaret !
 
Men enligt "mythbusters" så har ju planet samma vikt oavsett ?

Själv har jag ingen aning om det rätta svaret !

Alltså, att hoppa är ju inte samma sak som att flyga. Flygandet får väl anses som ett "statiskt " tillstånd medan hoppet är ett snabbt övergående tillstånd. Ställde du planet på en våg så skulle dess vikt öka under själva avstampet för att avta under skuttet och sedan öka igen vid landningen för att sedan återgå till samma visning som när du satt eller stod i planet.
 
Alltså, att hoppa är ju inte samma sak som att flyga. Flygandet får väl anses som ett "statiskt " tillstånd medan hoppet är ett snabbt övergående tillstånd. Ställde du planet på en våg så skulle dess vikt öka under själva avstampet för att avta under skuttet och sedan öka igen vid landningen för att sedan återgå till samma visning som när du satt eller stod i planet.

Precis.
För att hålla dig kvar på samma ställe i planet måste du motverka den kraft som gravitationen utövar på din kropp. F = m*a Gammal högstadiefysik :)
Samma kraft som du pressar mot flygplansgolvet med, måste planet pressa dig uppåt med.
Hoppar du så tar du extra spjärn för att ta fart, vilket gör att även planet måste "ta i" lite extra. I själva hoppet befinner du dig i fritt fall och påverkar inte planet.
 
Inte så lätt

problem. Flugan påverkar luften inne i planet när den flyger och flaxar med vingarna vilket (teoretiskt i varje fall) ökar lufttrycket inne i kabinen så att mera luft läcker ut. Detta kan innebära att totala massan inne i flygplanet minskar p g a utläckande luftmolekyler.

Thure

OT Patric nu har du också gnetat till dig inlägg nummer 6000, skall man gratulera eller beklaga hur mycket tid vi tillbringar bundna till Utsidan?