• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

    OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

Vad tycker ni om Pridefestvalerna ???

Vad tycker ni om Pridefestivalerna ???

Bra fråga, det finns olika anledningar att leva på utsidan.

Man kan själv göra ett val och söka sig bort från samhället längre eller kortare tid. Man kan bosätta sig i skogen för alltid, eller promenera bort bara för en stund.

Sedan finns det människor som på grund av andra människors inskränkthet och fördomar tvingas att leva på utsidan, ibland t.o.m utanför sig själv. För dessa människor fyller Pridefestivalerna en oerhört viktig funktion, kanske inte främst som en extrovert aktivitet utan som en introvert bekräftelse på att man faktiskt kan ha ett existensberättigande i samhället fast man inte passar in i den konservativa mallen för vad som är normalt.
 
När ska jag få en egen festival då?
Jag är oxå annorlunda.
Och alla andra då? Dom är ju oxå annorlunda, får dom en egen festival?
 
När ska jag få en egen festival då?
Jag är oxå annorlunda.
Och alla andra då? Dom är ju oxå annorlunda, får dom en egen festival?

Citat från "Life of Brian"

Brian: You are all individuals!
Crowd: YES, YES, WE ARE ALL INDIVIDUALS!
Brian: You are all different!
Crowd: YES, WE ARE ALL DIFFERENT!
Lone Voice: I'm not.
Person next to him: SHH!
 
Mer festivaler åt alla. Saknas det någon festival för någons intresse går det bra att göra en egen festival för just det.
 
När ska jag få en egen festival då?
Jag är oxå annorlunda.
Och alla andra då? Dom är ju oxå annorlunda, får dom en egen festival?

Nu var det väl ingen som "fick" en festival. De har jobbat rätt hårt för att skapa den jätte organisation som finns idag. Dörren står öppen för dig också. Sök tillstånd och sen är det bara att planera fritt ;)

I andra länder är det långt ifrån lika enkelt att ordna en pridefestival. I de forna öststaterna (som fortfarande ligger österut..) är det direkt farligt för deltagarna i paraden. I Estland var det fler poliser och motdemonstranter än paraddeltagare senast paraden hölls där. Jag tycker det är underbart att leva i ett land där en pridefestival blir till folkfest istället för upplopp.

Håller helt med Consonos inlägg, mycket välformulerat.