Vad släpar ni på ?

När ni gör en vandring där en eld skall finnas varje kväll, tar ni med yxa o såg då ?
Eller eldar ni med stockar som ni skjuter in i elden vartefter för att slippa ta med verktyg ?
Själv kör jag enbart med en bågsåg, då jag tycker inte yxan behövs.
Jag har en större kniv som jag klyver mindre vedbitar med vid
uppstart av elden, det har alltid funkat bra.
Om ni har såg med er, finns det ihopfällbara
lättare varianter än den traditionella bågsågen ?
peter skuggan
 
Jag tar nog aldrig med mer än kniven, och den är inte ens särskilt stor.

Men, om man är flera eller det finns behov av "storved" för eld som ska brinna hela natten etc skulle jag nog ta med min fällbara såg, Fiskars tror jag den heter. Inte så fancy men ger mycket pang för pengarna, kan fälla större träd än vad jag vill elda. En yxa underlättar om man har svårt att hitta torr ved (kan klyva sig in till de torra delarna), men om vikt är prio så skulle jag skippa den. En liten yxa är ändå inte nåt vidare klyvverktyg.
 
Den här sågen är bra: http://www.utsidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=1874

Eldar man som jag ofta i en kåta är en fördel med yxa att ge rundbitar ett hugg. Stor skillnad på kluven och okluven rundbit inne i kåtans eldspis. Tror det skulle bli mycket jobb att såga exempelvis tallens avblåsta grovgrenar på längden.

Som yxa används typ Fiskars 600: http://www.utsidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=1439
Lillen från Gränsfors tycker jag fungerar tillräckligt bra sommartid för fjällvandringar. I vintras testade jag Estwings lilla helt i stål. Bet bra.

Bra att med yxans baksida även kunna slå ner en kåtas relativt grova markpinnar, eller skala ner klabbar med yxans baksida på knivryggen till tänd- och understödsstickor i kåtan.

Raskesven
 
Jag använder alla möjliga verktyg och vilka jag tar med mig beror på årstid, plats och om jag har markägares tillstånd eller inte.

Yxa - Gränsfors lilla skogsyxa, perfekt för att ta ner torrtallar eller massakera törestubbar
Såg - Laplander eller bågsågsblad (bågen tilverkas lätt i skogen, den lilla sågen är perfekt för slanor och liknande och bågsågen används mest för större träd och när man är på samma plats en längre tid.
Storkniv - Stromeng "8, fungerar bra till att både ta ner slanor, massakera törestubbar och att klyva veden till mindre bitar. Men den är inte lika effektiv som en yxa men ett lättare alternativ som även funkar att tälja med, skogen multiverktyg helt enkelt.
 
Det varierar lite.

Jag har en sån där såg som visas på länk hos Clas O (men jag minns inte om min är köpt där). Sen har jag en sån här ihopfällbar grensåg som är ungefär som en fällkniv, fast större och med sågblad (den är nog köpt på ÖB). Och så har jag en liten Fiskars Handy 500.

Men vilket som följer med ut beror lite på vart jag ska och hur mycket och på vilket vis det skall eldas.

När jag t.ex. vandrade Upplandsleden från Marma till Hemlingby med ungarna så eldade vi vid varje vindskydd (ok, det var bara tre, men ändå) vi övernattade vid, men då använde vi den ved och yxa som fanns där. Hade inte ens kniv med mig att spänta stickor med. Men då var vi ju inte beroende av elden.

Ska man ha eld bara för matlagning brukar man kunna klara sig på bara smågrenar man hittar, men ska man elda för "mys" och värme så behövs det större ved och då är såg och yxa något som underlättar väldigt mycket.
 
Det beror givetvis på situationen och tillfället.

Vanligtvis har jag med mig en ihopfällbar grensåg modell större. En kompromiss mellan sågkapasitet, vikt och storlek.

Har jag utrymme och om vikten tillåter så tar jag alltid med min bolo ... en handsmidd mascheteliknande kniv. Tung men med ett stål som går att slipa mycket vass och som håller skärpan. Jag köpte den direkt av smeden i en liten isolerad by utan riktig väg på södra Mindanao i sydostasien för ett antal år sedan när jag på egen hand tog mig runt. Blev visad till smeden av en infödd bekant.
Bolon har blivit lite att ett multiverktyg ... är tung och har en egg som gör att det går utmärkt bra att hugga med. Går att klyva med med hjälp av sten eller annat tillhygge. Fungerar hyfsat att tälja och går givetvis att skära med.
 
Brukar ta med mig Fiskars hopskjutbara såg ( långa mod ) och Husqvarnas fritidsyxa ( 0.5kg ) när jag går mycket. Annars så blir det en tyngre yxa ,typ Gränsfors stora skogsyxa , sågen är samma hela tiden .
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Vickanvickan Hållbara/Långlivade märken på skaljackor Utrustning allmänt 8
MarBe Hur packa sovsäck på effektivast sätt? Utrustning allmänt 15
PsychoDave Smörja torra remmar på ryggsäck Utrustning allmänt 11
stefan.svard Vikt på gasoltub Utrustning allmänt 9
arktos Ryggsäck för en dag i skogen/på fjället Utrustning allmänt 15
Totteman Livslängd på friluftsprylar kontra prislapp Utrustning allmänt 42
Johan123 Tips på Wiresåg? Utrustning allmänt 28
NJUTERISOLNEDGÅNGEN Storlek på förvaringspåsar Utrustning allmänt 15
turtle Hem på ryggen Utrustning allmänt 30
tango Drickasäck som inte fryser på vintern - finns det? Utrustning allmänt 17
NJUTERISOLNEDGÅNGEN Fickkniv på resa Utrustning allmänt 60
hsp Höst rea på div 2-handsidor Utrustning allmänt 0
Lindis7911 Batterier till england på flyg Utrustning allmänt 8
hsp Extrema prishöjningar på friluftsvaror Utrustning allmänt 5
AgTheUnique Hjälp att justera storlek på en Haglöfs vandringsryggsäck Utrustning allmänt 1
turtle Vinter underquilt till hängmatta på sommaren? Utrustning allmänt 5
jl2359 Hur byter man bärsystem på ramryggsäck? Utrustning allmänt 14
Kimkim Snabb mobil/batterifråga till tekniknördarna på utsidan Utrustning allmänt 23
evinrude Tips på lätta karbiner med bra kvalitet? Utrustning allmänt 13
Annnaa Tips på syntetsovsäck 3 säsong Utrustning allmänt 12
Leonin Ryggsäck på, byxorna trillar av.... Utrustning allmänt 20
Cuba Cola GRANITE GEAR Crown 2 60 ? Tips på lättare säck? Utrustning allmänt 7
tsebring Söker tips på bra zip-lock påsar Utrustning allmänt 5
Kogoyo Tips på kikare: lätt, grym optik, hyfsad förstoring, rimligt pris Utrustning allmänt 65
Jazzy Hultafors på Jula. Utrustning allmänt 14
brigitte stormkök på Island? Utrustning allmänt 3
DoktorGlas Hur gör man med ändarna på paracord? Utrustning allmänt 31
Simonsimonsson Söker tips på Remfästen till Klättermusens hålband. Utrustning allmänt 5
igs Kåda på tältet Utrustning allmänt 2
deriks Trampa på tältpinnar Utrustning allmänt 16
Fjorr Limma sula på Vibram Five Fingers Utrustning allmänt 1
Brune Kastvikt på en kikare? Utrustning allmänt 13
Bobo E Märke eller modell på denna pulka Utrustning allmänt 2
Johan123 Önskar tips på lätt och delbar kajakpaddel i glasfiber Utrustning allmänt 20
AnteÅ Köpte vandringsstavar på Lidl... Utrustning allmänt 26
mindful Tips på 3 säsongssovsäck Utrustning allmänt 10
Sverker G Tips på kikare Utrustning allmänt 15
bico Problem med anslutningsgängningen på Sawyer Mini Utrustning allmänt 2
JMel Längd på vandringsstavar Utrustning allmänt 6
joa_bj Tips på microfiberhandduk? Utrustning allmänt 21
Göran_ Är det sovsäcken det är fel på, eller mig? Utrustning allmänt 7
Argusgranskare Laga trasig luftventil på Exped Downmat? Utrustning allmänt 5
wajder Prisvärd säck på xxl? Behöver snabba svar. Utrustning allmänt 8
Jojosurf Vandringsstavar på ryggsäck Utrustning allmänt 6
avslutmedlemskap0904 Namn på detaljer Utrustning allmänt 14
Nirrebosse Skruvmejsel på minsta fickkniven. Utrustning allmänt 43
NaturBoel Tips på bra och vattentäta walkingskor sökes! Utrustning allmänt 2
cloud76 Tips på snabbingångna vandrarkängor! Utrustning allmänt 14
Silver Fang Tips på ryggsäckar Utrustning allmänt 5
Silver Fang Tips på kläder och utrustning för dagsvandring och fiske Utrustning allmänt 0

Liknande trådar


Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg