Vad skulle Sträng gjort istället?

Ett lågt inlägg

Jag håller med Erik om att Fredriks projekt är ganska fantasilöst. Big wall-expeditioner på Grönland skulle i mina ögon vara betydligt mer spännande att följa eller genomföra.

Min egen fantasi satte fart för några veckor sedan. På väg hem från Kjugekull stannade jag till vid Kristianstads stolthet - Sveriges lägsta punkt. Punkten ligger drygt två meter under havsytan och borde tillhöra en av Sveriges tråkigaste sevärdheter.
Var ligger de sju kontinenternas lägsta punkter och vem ska bli/har varit först att besöka "The seven low"?

Jag tänkte bli först!

Men jag har så svårt att hitta sponsorer. Dessutom är jag osäker på om jag blir först?
Finns väl ett team som heter "The bottom is nådd"?

Oavsett om projektet anses fantasifullt eller ej, så nådde Fredrik toppen idag vid åttasnåret.

Stort grattis och ta det försiktigt ner till BC.

avslutad210712

Gäst
Personligen anser jag att Sträng skall göra det Sträng tycker är intressant inte det vi andra tycker att Sträng skall göra.

Om sen Strängs pappas företag är största sponsor och om de tillverkar värmepumpar så skulle det aldrig falla mig in att köpa en värmepump om inte värmepumpen är tekniskt och ekonomiskt mest fördelaktig för min del.

Har aldrig köpt något och kommer aldrig att köpa något därför att det använts tex vid bergsbestigning, grönlandskorsning eller andra strapatser lika lite som det skulle falla mig in att köpa en Audi, Merca eller BMW för att de vunnit någon STCC, WTCC, DTCC eller gud vad alla "standardvagnsklasser" heter.

Strongt av Sträng att ge sig i kast med ett projekt av den här storleken (7+7+7), dock kan man inte blunda för hur meningslöst det är, ur ren utvecklingsnivå, för svensk alpinism i stort - ett steg bakåt faktiskt.

Bara det faktum att klättra de näst högsta bergen på varje kontinent, skulle kräva så mycket mer, gör hans prestation i princip löjeväckande, eftersom det är underförstått i hans projekt att de högsta också är de svåraste - vilket de faktiskt inte är.
Nej det är utan tvekan en sensationsjakt och uppmärksamhetsjakt på "hög" nivå som Sträng sysslar med! :)

Dock måste man förstå att de högsta bergen ger de fetaste sponsorkontrakten, det finns inte mycket sponsormedel att hämta när det kommer till nya bigwallturer i otillgängliga bergsmassiv - på berg som ingen hört talas om. Sen om det är just DET som för svensk klättring framåt, så är det en tämligen liten skara människor som förstår och inser vidden av en sådan prestation. De flesta sätter likhetstecken mellan högst och svårast...

För övrigt så är Sträng en "äventyrare" och inte en klättrare, och i hans värld är säkert det här projektet lika stort som en nytur på en okänd bigwall för en "riktig" klättrare.

peace
[Ändrat av spacemonkey 2006-05-25 kl 17:47]

Ett steg tillbaka?

Ar verkligen seven summits per definition sa trakigt och ett steg tillbaka for svensk alpinism. Jag foreslar att ni som tycker att topparna ar sa oerhort enkla o trakiga omedelbart aker till Alaska o knallar upp baklanges for Cassin Ridge! Inga problem antar jag att fixa det? Hika in ar naturligtvis ett krav fran Talkeetna med all utrustning. Nar det ar fixat sa ar det bara att aka till Argentina for en vinterbestigning av Aconcagua via Joans Route pa sydvaggen.. Bor inte heller det vara nagra storre problem for alla dessa alpinister i varldsklass som Sverige besitter...

Nja kan val vara nog med fjanterier nu men antar att ni forstar min poang? Seven summits kan goras hur coolt som helst o oavsett hur man valjer att gora det ar det upp till var o en att bestamma... Jag lever mina drommar inte nagon annans...

Ha det gott allesammans! //Mike

Trådstartarens fråga...

Därför är min fråga till forumet vilket projekt ni skulle ge er på om ni hade Fredriks energi och driv, hans tid, och hans pengar (eller kanske snare sponsorkontakter :) ) ?

climber123456; sa:
Nja kan val vara nog med fjanterier nu men antar att ni forstar min poang? Seven summits kan goras hur coolt som helst o oavsett hur man valjer att gora det ar det upp till var o en att bestamma... Jag lever mina drommar inte nagon annans...

Ha det gott allesammans! //Mike

Jag förstår din poäng men du (och flera andra) förstod inte trådskaparens. Han vill veta vad dina drömmar är, inte vad du tycker om att han ställer frågan. Så... låt höra!

Jag tycker också att nya bigwall-/alpinturer i god alpin stil är betydligt mer intressant än Seven Summits, oavsett var de görs. Det verkar finnas massor att göra för en händig karl (eller kvinna) i Alaska och Kanada.

Någorlunda on-topic: Finns det någon listning över till vilka projekt SKFs expeditionskommité har gett bidrag detta år? Bidraget är väl ämnat att "utveckla svensk alpinism"? Det skulle kunna vara rolig läsning.

/P

Re: Ett steg tillbaka?

climber123456; sa:
Jag foreslar att ni som tycker att topparna ar sa oerhort enkla o trakiga omedelbart aker till Alaska o knallar upp baklanges for Cassin Ridge! Nar det ar fixat sa ar det bara att aka till Argentina for en vinterbestigning av Aconcagua via Joans Route pa sydvaggen..
//Mike

Sett ur det här perspektivet, att klättra seven summits via den svåraste leden istället för den lättaste, skulle helt plötsligt vara ett jättekliv framåt för svensk alpinklättring. Det är en GIGANTISK skillnad på att klättra/vandra upp på Denali via normalleden mot att nå toppen via t.ex Cassin Ridge! Detsamma gäller för Everest, eller som Mike föreslog; klättra seven summits som vinterbestigningar! Det vore ett enormt kliv framåt - har det överhuvudtaget gjorts? Nån som vet?

peace

Re: Re: Ett steg tillbaka?

spacemonkey; sa:
climber123456; sa:
Jag foreslar att ni som tycker att topparna ar sa oerhort enkla o trakiga omedelbart aker till Alaska o knallar upp baklanges for Cassin Ridge! Nar det ar fixat sa ar det bara att aka till Argentina for en vinterbestigning av Aconcagua via Joans Route pa sydvaggen..
//Mike

Sett ur det här perspektivet, att klättra seven summits via den svåraste leden istället för den lättaste, skulle helt plötsligt vara ett jättekliv framåt för svensk alpinklättring. Det är en GIGANTISK skillnad på att klättra/vandra upp på Denali via normalleden mot att nå toppen via t.ex Cassin Ridge! Detsamma gäller för Everest, eller som Mike föreslog; klättra seven summits som vinterbestigningar! Det vore ett enormt kliv framåt - har det överhuvudtaget gjorts? Nån som vet?

peace

Hmm, med tanke på jet-vindarna på Everest är jag något tveksam... Men de övriga kanske är möjliga att genomföra.

Mezzner; sa:
Det kanske finns olika typer av äventyrare dessutom. En del är oerhört inriktade på just klättring av vissa slag, medan andra letar efter nya bedrifter och projekt som är ogjorda, och där det går att få spons och uppmärksamhet.

Det är väl återigen så att Everest inte är en lättsam trofé, men det finns ju gott om svåra saker att göra, även obestigna toppar där, och jag tror nog att det finns riktigt svåra saker som är under 8 000 m. Fast det är ju inte riktigt samma hype i kvällstidningarna då.

Hur var och en prioriterar, och varför är ju deras ensak, och jag antar att motivet till olika bedrifter presenteras på hemsidor osv.

Hm, ser nu att mellanstycket i mitt inlägg ovan verkar lite mer förvirrat än vanligt, och kan konstatera att det fallit bort nåt ur meningen.
Vad jag tänkte men inte skrev, var Karakorum. Eller mindre specifikt så kan man ju säga att det finns gott om svåra saker kvar att göra både i Pakistan och Nepal (rimligen i Indien med?). Men det är klart att även om det vore fantastiska klätterprestationer, så är det ju väldigt få som kommer att engagera sig och inse storheten med detta, vilket förstås innebär att det kan bli svårt med finansieringen.

Re: Trådstartarens fråga...

[/QUOTE]
Jag förstår din poäng men du (och flera andra) förstod inte trådskaparens. Han vill veta vad dina drömmar är, inte vad du tycker om att han ställer frågan. Så... låt höra!
[/QUOTE]

Trodde det var helt OK att i traden aven ifragasatta vad andra skriver o inte bara tradskaparen? Kanske har fel...

Men som svar pa tradskaparens fraga skulle jag gora alla 8000 meters topparna vintertid o via nya rutter.. Eventuellt skulle jag sjunka sa lagt att pa vissa berg gora repetitioner av coola leder som Magic Line pa K2. Tror det skulle vara ett halvt steg framat for den svenska alpinismen. (ironi) Everest ar gjort pa vinter av "Jurek" Kukuzcka sa for den som ar sugen ar det bara att bita i! Att bry sig om Jetvindar ar den svages ursakt!

//Mike

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg