Ämnet och Kvikkjokks framtid är väldigt intressant. Och byn har - som flera har nämnt - stor potential framför allt genom sina enorma naturvärden. Att det inte är lätt att komma fram till hur dessa värden ska kunna säljas - för det är ju det det handlar om - är inte lätt. Men det är ju intressant att det nu görs nya försök.
Däremot tycker jag att diskussionen i denna tråd dessvärre har spårat ur. Frågan om Kvikkjokks framtid hänger knappast på om det byggs en bro eller inte, och uppfattningen att båtentreprenörena skulle vara hindret mot turistutvecklingen stämmer definitivt inte. De säljer sina tjänster, är väldigt serviceinriktade och gör i mitt tycke proffsig reklam både för sig själva och hela området:
www.battrafikikvikkjokk.se/Kungsleden.html
Att deras verksamhet på något sätt skulle ha hindrat annan turistverksamhet kan jag inte förstå. Alla entreprenörer som bedriver verksamheter för turister i Kvikkjokk bidrar väl till att dra dit folk?
När det gäller bro kan det ju i framtiden vara så att man (Jokkmokks kommun? Länsstyrelsen?) kommer fram till att man ändå vill ha en sådan. Saken har diskuterats flera gånger tidigare av berörda parter men någon bro har det inte blivit. Det beror inte bara på att det bedrivs båttrafik, saken är mer komplicerad än så. En bro skulle nog vara en bra början upp till Vallespiken, men det är mer problematiskt med biten fram till Padjelantaleden.
Problemen händer dels ihop med att Kamajokk ibland svämmar över rejält och dränker stora områden, dels på att området är känsligt för slitage. Om dessa problem kan övervinnas vet jag inte, men det har säkert bidragit till att det ännu inte har byggts någon bro.
Däremot tycker jag att diskussionen i denna tråd dessvärre har spårat ur. Frågan om Kvikkjokks framtid hänger knappast på om det byggs en bro eller inte, och uppfattningen att båtentreprenörena skulle vara hindret mot turistutvecklingen stämmer definitivt inte. De säljer sina tjänster, är väldigt serviceinriktade och gör i mitt tycke proffsig reklam både för sig själva och hela området:
www.battrafikikvikkjokk.se/Kungsleden.html
Att deras verksamhet på något sätt skulle ha hindrat annan turistverksamhet kan jag inte förstå. Alla entreprenörer som bedriver verksamheter för turister i Kvikkjokk bidrar väl till att dra dit folk?
När det gäller bro kan det ju i framtiden vara så att man (Jokkmokks kommun? Länsstyrelsen?) kommer fram till att man ändå vill ha en sådan. Saken har diskuterats flera gånger tidigare av berörda parter men någon bro har det inte blivit. Det beror inte bara på att det bedrivs båttrafik, saken är mer komplicerad än så. En bro skulle nog vara en bra början upp till Vallespiken, men det är mer problematiskt med biten fram till Padjelantaleden.
Problemen händer dels ihop med att Kamajokk ibland svämmar över rejält och dränker stora områden, dels på att området är känsligt för slitage. Om dessa problem kan övervinnas vet jag inte, men det har säkert bidragit till att det ännu inte har byggts någon bro.