Vad skapar ett vandringscentrum?

Ämnet och Kvikkjokks framtid är väldigt intressant. Och byn har - som flera har nämnt - stor potential framför allt genom sina enorma naturvärden. Att det inte är lätt att komma fram till hur dessa värden ska kunna säljas - för det är ju det det handlar om - är inte lätt. Men det är ju intressant att det nu görs nya försök.

Däremot tycker jag att diskussionen i denna tråd dessvärre har spårat ur. Frågan om Kvikkjokks framtid hänger knappast på om det byggs en bro eller inte, och uppfattningen att båtentreprenörena skulle vara hindret mot turistutvecklingen stämmer definitivt inte. De säljer sina tjänster, är väldigt serviceinriktade och gör i mitt tycke proffsig reklam både för sig själva och hela området:

www.battrafikikvikkjokk.se/Kungsleden.html

Att deras verksamhet på något sätt skulle ha hindrat annan turistverksamhet kan jag inte förstå. Alla entreprenörer som bedriver verksamheter för turister i Kvikkjokk bidrar väl till att dra dit folk?

När det gäller bro kan det ju i framtiden vara så att man (Jokkmokks kommun? Länsstyrelsen?) kommer fram till att man ändå vill ha en sådan. Saken har diskuterats flera gånger tidigare av berörda parter men någon bro har det inte blivit. Det beror inte bara på att det bedrivs båttrafik, saken är mer komplicerad än så. En bro skulle nog vara en bra början upp till Vallespiken, men det är mer problematiskt med biten fram till Padjelantaleden.

Problemen händer dels ihop med att Kamajokk ibland svämmar över rejält och dränker stora områden, dels på att området är känsligt för slitage. Om dessa problem kan övervinnas vet jag inte, men det har säkert bidragit till att det ännu inte har byggts någon bro.

Information

tanken , när jag skapade denna tråd, var inte att ifågasätta eller kritisera båttrafiken eller de som utövar den.
Min förhoppning är att de som ev har tankar på att jobba för en utveckling av Kvikkjokksområdet och kanske försöka skapa ett vandringscentrum (blogg i Norrbottens kuriren), tar del av den information som t.ex sprids här på Utsidan. Bara på några dagar har ju en hel del viktiga synpunkter framförts här. . Jag tycker det är mycket viktigt att de som beslutar och planerar sätter sig in i frågan och tar del av alla synpunkter och tar till sig olika tips.
Det finns alldeles för många projekt som sparkats igång av beslutsfattare och byråkrater långt från den verklighet som råder och det brukar inte bli så bra då......
Jag har rekomenderat ansv på Jokkmokks kommun att ta del av synpunkterna här på Utsidan. Vi får väl se om de gör det.
Tyvärr är det ju så att lokalbefolkningens åsikter inte alltid är de samma som besökarnas, och då kan det bli problem eftersom det ju är besökana som borde "räknas", det är ju de som gör en plats till just ett välbesökt centrum.

Som framgår av alla åsikter i denna tråd så finns det ju några förslag som återkommer hela tiden och det är kommunikationerna och en bra förläggning med god mat, bastu mm. Sen finns en massa olika förslag på aktiviteter i närområdet..

OK, jag förstår. En annan sak jag funderat på är fjällstationen. Om jag förstått det rätt så har STF sålt den och inte bara hyrt ut den som tidigare. På STF:s hemsida har jag inte hittat någon information om detta, men någon här på Utsidan kanske vet? Har själv inte varit i kvikkjokk än denna sommar, men kanske får jag möjlighet lite senare på säsongen.

De som nu tänker driva fjällstationen har kanske inget direkt med Jokkmokks kommuns planer att göra, men det vore intressant att veta vad som nu är i görningen. Nya strategier, nya tankar?

OK, jag förstår. En annan sak jag funderat på är fjällstationen. Om jag förstått det rätt så har STF sålt den och inte bara hyrt ut den som tidigare. På STF:s hemsida har jag inte hittat någon information om detta, men någon här på Utsidan kanske vet? Har själv inte varit i kvikkjokk än denna sommar, men kanske får jag möjlighet lite senare på säsongen.

De som nu tänker driva fjällstationen har kanske inget direkt med Jokkmokks kommuns planer att göra, men det vore intressant att veta vad som nu är i görningen. Nya strategier, nya tankar?

Klicka på: http://www.kvikkjokkfjallstation.se/
Under fliken "Utveckling" finns en del intressant information.

Det är verkligen på tiden att något görs åt fjällstationen. Kanske kan Kvikkjokk nu nå en godtagbar standard vad gäller standarden på husrum.

Ytterligare en replik i brofrågan: Visst, det är inte bron det hänger på. Men det är en viktig symbolfråga. Från ett vandringscentrum bör man kunna vandra. Att, det första man gör, sätta sig i en båt för att transporteras över ett inte alltför brett vattendrag, devalverar själva begreppet. Dessutom är det en störande extra transport för den som redan flugit från Frankfurt, åkt tåg från Stockholm, vidare med buss från Murjek och sedan ytterligare en buss från Jokkmokk (och som dessutom väntat några timmar på de olika omlastningsställena). Och då talar vi inte om vad som behövs för att nå Sareks orördhet, utan något som ska vara lättillgängligt, en av landets större leder: Padjelantaleden. Och då ska vi inte tala om vad som krävs för att vandra Kungsleden söderut...

Förre Jokkmokkaren Brösth är i triggartagen igen!

Du Karl-Erik får andra lättledda personer att tala för en bro över Kamajokk, något du själv gjort av grumliga skäl utan framgång under åren innan du flyttade till Kiruna. Du vet, liksom Tore Abrahamsson och andra, ”som fjällen har respekt för”, mycket väl de indirekta farorna med en bro för människor och natur i Kvikkjokks deltaland. Ändå insinuerar du att det är båtförarnas egennytta, som fördröjer den bro du så kavat argumenterat för i Jokkmokks fjällsäkerhetsråd i åratal. Rannsaka din inkonsekvens, polis Brösth!

Min allmänna fråga till de som faller in i din argumentation: -Vill ni ha broar och spänger att balansera på genom alla besvärliga passager i fjällvärlden? Ska varje svårighet besegras med aluminiumbroar och plank? Som i Abisko nationalpark.

Vore det inte mer respektfullt mot de fjäll och dalar ni älskar om de fick styra era kängor till de stigar och mark som tål dem? Deltalandets strandkanter rasar redan med jämna mellanrum när meandrarnas vatten äter sig in i sedimentlagren. Känner ni för övrigt till hur snabbt ett regnväder längre upp i Tarradalen kan få älven att stiga? Var sätter man ner kängan när strandbrinkens kant plötsligt översvämmas av meterdjupt kallt och grumligt vatten?

Faran med en bro över Kamajokk, även med märkt led utmed Prinskullen, är att många vandrare ofrånkomligt kommer att lockas in i deltat med fara för livet i vissa lägen? Acceptera att båtar länge har varit en naturlig lösning på behov, som vandringsturismens folk länge har haft.

Det tycks också som att Brösth vill framställa sig som en marknadsföringskonsult för Kvikkjokk. Jag rekommenderar läsare av dessa rader att knappa in sig på www.båtförareikvikkjokk.se. Den hemsidan bevisar att det finns all nödvändig kompetens på plats hos dem, som står för bilder och text med skönhet och informativ elegans.

Oviksfjällshälsningar
från
BergsHarald

Min allmänna fråga till de som faller in i din argumentation: -Vill ni ha broar och spänger att balansera på genom alla besvärliga passager i fjällvärlden? Ska varje svårighet besegras med aluminiumbroar och plank? Som i Abisko nationalpark.

Vore det inte mer respektfullt mot de fjäll och dalar ni älskar om de fick styra era kängor till de stigar och mark som tål dem? Deltalandets strandkanter rasar redan med jämna mellanrum när meandrarnas vatten äter sig in i sedimentlagren. Känner ni för övrigt till hur snabbt ett regnväder längre upp i Tarradalen kan få älven att stiga? Var sätter man ner kängan när strandbrinkens kant plötsligt översvämmas av meterdjupt kallt och grumligt vatten?

Faran med en bro över Kamajokk, även med märkt led utmed Prinskullen, är att många vandrare ofrånkomligt kommer att lockas in i deltat med fara för livet i vissa lägen? Acceptera att båtar länge har varit en naturlig lösning på behov, som vandringsturismens folk länge har haft.
Men Tarradalen är ju sedan länge "besegrad" - Padjelantaleden är en av Norrbottenfjällens största leder, det ligger fullt med fjällstugor längs hela dalen och leden marknadsförs ivrigt av kommunerna. Att gå över en eventuell bro och sedan vidare upp i Tarradalen kan knappast räknas som en mindre svårighet än att åka båt den första tråkiga milen upp längs älven, vilket många säkert skulle göra även om det fanns en bro.

Om det inte är tekniskt eller ekonomiskt möjligt att bygga en säker bro över Gamajåhkå så är det ju inget att göra något åt, då får man helt enkelt vara utan. Men varför skulle folk lockas att ge sig ut i deltat i högre grad om det fanns en bro än nu när det inte finns en? Om problemet är att leden söder om Mierdekjávrre inte är tillräckligt säker för ett högre tryck så kan man ju dra en ny i skogen norr om sjön.

Bara väntat..........

på ett inlägg av typen personliga påhopp.... nu kom det.

Tänker inte kommentera och göra denna tråd olidlig. Det är bara läsa alla inlägg så får man sen bilda sig en egen uppfattning.

Jag säger som en del andra redan gjort, om Jokkmokks kommun vill göra nått i Kvikkjokk så ........ Lycka till.

Ha de!

Fara för livet???

i deltat?
Hur då?
Är det så farligt att gå längs ronningarna som man brukade som slåtterängar förr ,och nu är helt igenväxta?
Där ser man;en till farlighet jag aldrig aktat mej för...
Det finns nog andra anledningar till att man åker båt efter älven än bara tvärs över Kamajokk,för den som vill kan ju gå hela vägen bara man kommit över jokken.

Intressant att denna fråga kom upp just nu. För några veckor sedan satt jag och yngste sonen (27) vid Kamajokken och funderade på just dessa frågor: Vad är det som gör att Kvikkjokk känns så "off" i jämförelse med Abisko och Saltoluokta?

1) Vägen dit. Snart är hela vägen omgjord, vilket gör att detta stora minus snart är åtgärdat. Men... de allmänna kommunikationerna måste helst bli EXTREMT bra, eftersom Kvikkjokk ligger vid vägs ände. Kanske kan man - som i Storulvån - hämta direkt vid tåg eller flyg. Ju fler som åker kollektivt desto bättre. Har jag egen bil som väntar i Kvikkjokk efter min vandring så sticker jag så fort som möjligt. Om jag däremot åker kollektivt (allra helst om jag bokat i förväg) så ser jag till att vara i Kvikkjokk i god tid innan jag ska hemåt (kanske dagen innan?). Då vill jag unna mig både något gott att inmundiga (från den välrennomerade restaurangen) och troligen också något från (den innehållsrika frilufts)butiken.

2) Avståndet till kalfjället. Kungsleden går huvudsakligen i björkskogen. Padjelantaleden går miltals i björkskog. Nordkalottleden börjar med ett par mil i björkskog. Vägen till Pårte går till största delen genom björkskog. Jo, man kan ju välja helikoptertur någonstans eller stigen upp mot Prinskullen. Denna stig är den enda snabba "miljö-varianten" och den borde göras extremt lättillgänglig. Det måste finnas många med oss som vill komma bort från det gröna så fort som möjligt.

3) Bristen på aktiviteter för barn/unga. Kamajokken är ju ett äventyr i sig. Varför inte en "äventyrsbana" kring den? (Olika typer av hängbroar, linbanor, kojor och vindskydd etc) Helst något som upplevs som lite "farligt". Kanske rafting med inriktning mot de yngre? "Barnutbildningar" (Slå upp tält och sova ute. Laga god mat.)

4) Bristen på aktiviteter för vuxna. (Bastu på husbåt med provsmakning av lokala delikatesser - flytande som fasta. Rovfågelssafari. Kan man inte lägga ut åtel vid vattnet som lockar till sig örn? Transport dit med båt. Tematräffar med olika aktiviteter. Saltoluokta har ju sina spelmansstämmor och Singel-i-Salto. Friluftsutbildningar (tältning, matlagning, fiske för tusan!) Kom upp! Vi lär er! Inga förkunskaper eller utrustning behövs! Vi har allt! När ni åker härifrån kommer ni att kunna... etc) Jag tycker att många frågor här på Utsidan vittnar just om osäkerhet. Inte minst just om frågor kring barn och friluftsliv. Många vill men vågar inte.

5) Fjällstationen. Förra gången jag avslutade en vandring i Kvikkjokk betalade jag 10 kr för att låna en sunkig dusch i källaren. Nu i sommar betalade jag 80 kr (inkl handduk) för samma sunkiga dusch. En butik med både försäljning och uthyrning av riktiga friluftsprylar (a la Abisko). Många handlar. Bl a jag. Efter avslutad vandring vill jag gärna unna mig något.

Sen är det förstås upp till kommunen och Kvikkjokk-borna om de vill ha det så här...

HåkanF

PS Se inte mina förslag som önskemål. De är bara idéer...

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
kjpil Ett par av årets sarekvandringar Fjällvandring 10
mkruse Någon som har ett bättre förslag än Rogen? Fjällvandring 1
Bandersson Finns det ett problem med ”Gissa position”? Fjällvandring 15
MalinSa Vandra Marsfjällen från Kittelfjäll, fråga om ett vad Fjällvandring 0
mariaa Ett eller två objektiv - vilket ska man välja? Fjällvandring 28
Jens_Lifeliver Smidigt och mångsidigt tält för ett par Fjällvandring 3
Svante S Hela Kungsleden 44 mil i ett svep - med pemmikan som mat Fjällvandring 33
pirx Ett eller två kök Fjällvandring 23
Sigi Finns det ett alternativ till Lundhags mooseboots? Fjällvandring 40
Rivieralöparen Är Aktse värt ett besök? Fjällvandring 6
vandringsfia Gummistövlar? Är det verkligen ett "tungt" måste?? Fjällvandring 6
Puttri Tips på ett effektivt skavsårskydd Fjällvandring 7
hannulan Vad är ett fjäll? Fjällvandring 25
tassemark Vill du ha ett tips var du skall vandra i sommar? Fjällvandring 14
Ljung_dalen Det här med Kungsleden...Ett projekt kanske? Fjällvandring 10
lleberg Ett par dagars cykeltur längst led, men var? :) Fjällvandring 0
magkar80 Bunnerfjällen=ett Sarek i miniatyr?? Fjällvandring 3
1981 Behöver ett tips Fjällvandring 3
mmattias ett problem jag har med känger Fjällvandring 3
stens kulle "Behöver ett tips" Fjällvandring 1
Ett bra kök? Fjällvandring 12
nils73 Ett bra alternativ till farliga vad? Fjällvandring 2
dangermouse Laga ett thermarest Fjällvandring 5
m8rten ett drama i sarek... Fjällvandring 16
FjällSmultron Ett par tips Fjällvandring 0
Olaa Ett rengöringsmedel som passar för hår, kroppen, disk Fjällvandring 4
pegu Är det någon som har ett bra förslag. Fjällvandring 3
il C Ett mysterium Fjällvandring 1
Myrvarv Ett nytt försök! Fjällvandring 0
johan.alexandersson Var köper man ett sovsäcksöverdarg??? Fjällvandring 6
kungsleden Kungsleden i ett svep Fjällvandring 1
svartöra Rolig plats för ett basläger Fjällvandring 3
kungsleden i ett svep Fjällvandring 16
1070 km för ett jobb - LOGGBOK och INFO Fjällvandring 51

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg