Re: Högerregeln har undantag
Fullt så luddig är den inte. I samband med att lagen om övergångsställen ändrades så ändrades även cykelöverfarter så att det numera är så att cyklister har väjningsplikt gentemot bilar. Det står dock visserligen också att bilar ska sakta ner och visa hänsyn, så i praktiken kan det nog bli fråga om delat ansvar om olycka händer.
Jag tycker nog det är rimligt att cyklister har väjningsplikt i det här fallet. Ofta handlar det om huvudleder där bilisterna förväntar sig att ha företräde. Eftersom en cykel kan närma sig överfarten mycket fort skulle bilarna i princip vara tvungna att stanna vid överfarten och förvissa sig om att ingen cykel kommer ifall cyklar hade företräde. Det går inte direkt att jämföra med övergångsställen eftersom gående rör sig långsamt och ger bilisterna längre tid att reagera.
Johannes
thureb; sa:För de cykelbanor som korsar bilvägar utan att det är en bilkorsning eller en rondell så gäller inte högerregeln utan där är det ett delat ansvar mellan bilist och cyklist där bägge skall sakta ned och ta hänsyn. Denna regel är mycket luddig och borde menar jag ersättas med samma regler som gäller för gångtrafikanter på övergångsställen.
Thure
Fullt så luddig är den inte. I samband med att lagen om övergångsställen ändrades så ändrades även cykelöverfarter så att det numera är så att cyklister har väjningsplikt gentemot bilar. Det står dock visserligen också att bilar ska sakta ner och visa hänsyn, så i praktiken kan det nog bli fråga om delat ansvar om olycka händer.
Jag tycker nog det är rimligt att cyklister har väjningsplikt i det här fallet. Ofta handlar det om huvudleder där bilisterna förväntar sig att ha företräde. Eftersom en cykel kan närma sig överfarten mycket fort skulle bilarna i princip vara tvungna att stanna vid överfarten och förvissa sig om att ingen cykel kommer ifall cyklar hade företräde. Det går inte direkt att jämföra med övergångsställen eftersom gående rör sig långsamt och ger bilisterna längre tid att reagera.
Johannes