Hur oseriöst är argumentet om bantning som kompensation för knivars vikt som några av er tydligen kollapsar under? Lika oseriöst/seriöst som de som anser att en kniv är för tung för att bära med sig, skulle jag säga... (samtidigt som det släpas omkring spritflaskor).
Go tur - med kniven i bältet (med dangler)!
När någon säger "tydligen" eller "uppenbarligen" kan man numera utgå från att det nästan aldrig är tydligt eller uppenbart, eller ens sant.
Om man kollapsar under sin börda så är den många kilo för tung, det beror inte på en enda detalj. Motiven att hålla packvikten nere kan skifta, det kan vara säkerhet eller hälsa, och det kan handla om 5-15 kg besparing. Då inser alla utom mindre vetande att det gör man inte på en enda detalj. Det är alltså meningslöst att säga, äsch, en kniv väger bara 2-3 (?) hg, en handduk bara 3-5 (kanske), det gör väl varken till eller från. Man tänker helt enkelt igenom sina behov, vad som möjliggör, förenklar och skänker glädje (t ex i mitt fall kamera - inte precis nödvändig för genomförandet) och man börjar förstås med lättare varianter av "de stora", lättare skor och total uteslutning av onödigheter, t ex handduk, lägerskor och (delvis) ombyte på lägret. I mitt fall en besparing på kanske 30%, kanske mer.
Behov och glädje av kniv kan man ha, och andra, t ex jag, har det inte. Inte mycket att diskutera, bara slöseri med energi att försöka övertyga andra om vilka behov de borde ha (jag försöker inte övertyga nån om glädjen med lättare packning, men jag informerar om möjligheterna på min sajt). Den information jag tar ut från denna tråd finns i dess början, existensen av vedkök. Så jag tänker efter hur lätt det vore att hitta bränsle på mina turer. Och tittar sen på en video och inser att en sådan apparat vill jag inte ha till matlagning i absiden. Tack för tipset, andra kanske har större glädje av det.