Det är ju fint för den som kan. För de 99,99...% av befolkningen som inte "använt dem i fält i åratal" är det ur överlevnadssynpunkt säkrast att använda metoder som de klarar av.(...) både kniv och eldstål kan anses vara funktionella i kristider - när man väl använt dem i fält i åratal, varvid erfarenheten har talat...(...).
.Det gör de säkert inte. Det är ju därför folk i Ukraina, Gaza etc lagrar gasflaskor, tändstickor, salt, oljedunkar och mjölsäckar (med mera) hemmaMack och snabbköp fungerar givetvis som vanligt även när zombierna anfaller
Vilken packning? Det säkraste i de allra flesta fall är att stanna hemma. Är det så illa att (oorganiserad mass)flykt är enda utvägen, är varm matlagning inte direkt prio ett (eller ens en möjlighet).Tändstickor och gasflaskor ska minsann fylla packningen
Ja, varför inte, för den som kan använda det. För de allra flesta är det som sagt säkrare med tändstickor...men varför då inte också ett eldstål, ca. 50 gram?
Jag kan ha fel, men överslagsmässigt får jag det till att reningstabletter som räcker till vattenvolym motsvarande filterns livslängd väger mindre. Och kan inte gå sönder.Vattenrenare har jag sedan länge - faktiskt av ett dyrt, schweiziskt fabrikat, Katadyn tror jag det heter. Ganska tungt att släpa på, men fungerar bra - enligt vad jag erfar (utan magproblem vid bruk).
Sammanfattningsvis: KISS brukar vinna i krislägen.
Äh, ta inte illa upp nu. Full sympati för meditativt vildmarksliv och rofyllda brasor, men som sagt - krig och katastrofer är något helt annat och betydligt mindre romantiskt.
Senast ändrad: