Visst går det att hitta situationer där det skulle vara bra att ha kniv, men det betyder inte att man inte klarar sig utan.
Har man en liten vedspis så eldas den med små kvistar som man lätt bryter för hand. Men är man i fjällen finns det inte direkt mycket ved att hitta. Man får ju bara ta sånt man hittar löst på marken.
Sen är ju ved en tämligen osäker bränslekälla, är man beroende av ved så måste man i princip bära med sig ved när man hittar den, för där man slå läger finns kanske ingen ved. Alltså är det i mina ögon mycket smidigare att istället ha med ett kök som går på gas eller annat "köpebränsle". Det blir mindre smuts och mindre rök också.
Som scout har jag ju vuxit upp med "kniven har man alltid med sig", men precis som UteMats så har jag konstaterat att jag sällan använder den. Jag har mer användning för en sax än en kniv när jag är ute.
Visst kan kniv vara bra att skära mat med, ibland när jag ska laga "gourmet-mat" så har jag med mig en hemmagjord fällkniv som har 15 cm bågfilsblad som knivblad. Väldigt smidig kniv till att skära livsmedel och bröd. Men har man med sig frystorkat eller hemtorkat så har man inte så mycket behov av kniv.
Till salamin har jag en kort (c:a 7 cm) brytbladskniv som väger typ ingenting. Och till osten har jag en osthyvel i plast (med kapat handtag, inte för att spara vikt utan för att den ska ta mindre plats). Osthyveln är formad som en stor smörkniv och kan användas som det (den är nog egentligen avsedd att skära dessertostar och liknande med).
Ska man ägna sig åt bushcrafting eller nåt i stil med TV-serien Alone så kan det vara bra med en större kniv, men då föredrar jag nog nåt i stil med kukri eller parang. Men egentligen är det inte det stora bladet som är svårt att improvisera, det går att göra yxa av sten. Såg är betydligt svårare att improvisera, så jag skulle hellre välja en såg än kniv eller yxa.