• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

    OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

Vad lärde ni er i lumpen?

Det är säkert många här som har gjort lumpen på ett eller annat vis, och vare sig man gjorde den tuffaste eller lättaste tjänsten så lärde man sig väl alltid något.

Så vilken lärdom från den tiden har ni så här i efterhand satt mest värde på?

Själv så lärde jag mig att man faktiskt kan gå trots att sträckan är längre än hundra meter. Före lumpen så fanns inte alternativet "gå", man kunde cykla ta bilen eller mc'n eller åka buss men inte gå. Under lumpentiden dock så fann jag det nya häpnadsväckande färdsättet "att gå", och det fantastiska är att det fungerar fortfarande.

Leif...
 
Mat & strapatser

Det jag lärde mig (som jag haft nytta av) var:
* Stiftade bekantskap med snabbnudlar för första gången. Lärde mig att bryta sönder dem i smulor innan kok så att det gick snabbare.
* Vänjde mig vid matlagning på spritkök.
* Fälthygien (men baden i Nukutusbäcken var inte sköna)!
* Tänjde mina fysiska/psykiska gränser.
* Vintertältning i sträng kyla (endast i patrulltälten dock).

Över huvud taget mest nyttig kunskap. Onyttig (men rolig) kunskap var skyttet med KSP58 och andra vapen. :) Mindre rolig var sängbäddning och promenader i takt.
 
Jag kan säga "sexpipig sjunkbombsfällare" på ryska.

Jag är väldigt glad över att jag vet hur en rysk luftlandsättningsdivision är organiserad, vad den har för utrustning och hur den gör när den krigar. :)
Dessutom är rysk krigsmateriel utmärkta som lösenord i datorvärlden: BM-21V, ZSU-23-4, BRDM-2...

Andra bra grejer är fotvård och konsten att rulla ihop ett plagg "i sig själv".

Något som dagens ungdomar verkar behöva men väldigt få kommer få, är att lära sig att det inte funkar att vara egoist när man gör saker i grupp.

Men det ABSOLUT viktigaste som värnplikten gav mig var att jag tog upp inntresset för friluftsliv som sovit sedan högstadiet.
 
Jag fick fundera ett tag för att komma på något som jag lärde mig som jag använt efter lumpen, tillslut så kom jag på det.

Jag fick lära mig att köra lastbil.

/Hangarsopare Henriksson
 
jag lärde mig att:

* man tom kan somna gâeende;

* det är ett under att armén funkar i allafall lite grand, med tanke pà vad som finns dár bakom;

* alltid kolla om nàgon lustigkurre anvánt ens örngott som toalett-papper innan man kojar;

* pianotrâd är lámpligt att avliva fientliga vaktposter med (var i skogen man kan hitta pianotrâd lärdes emellertid icke ut);

* man kan fejka febriga utslag genom att piska kroppen med enbärsris;

* om man fryser ska man "ru--a upp stridsku-en" (Kapten Tidholm)

* päronsäckar med stàlram är otjánliga som ryggsäckar.

* att ingen djákel utanför kasernen bryr sig om hur elándigt man har det i fosterlandets tjánst.

* det básta av allt: att man med största sannolikhet aldrig kommer att behöva vara med om nâgot lika jäkligt mer i sitt liv!

Med mera

Mvh / Mats
 
Visst lärde man sej en hel del nyttiga saker om friluftsliv m m, men det är två episoder som etsat sej fast i minnet:

Jag lärde mej att man helt kan undvika all form av tjänstgöring under två veckor, ta in på hotell och kvittera ut en bil, samt - om man byter till civila kläder - äta på officersmässen då den har kortare köer.
Men vi for inte hem, där gick gränsen, istället sökte vi tillfälligt jobb, mest för att få tiden att gå.

Jag lärde mej också att man får permis för att delta i svenska mästerskap. En bekant kollade upp vilka SM som man inte behöver kvalificera sej till, gick med i en schackklubb, anmälde sej till Öppna SM i Schack, fick permis, for till Skövde, mötte en kille i lägre tonåren i första partiet, kampen blev hård då även tonåringen var nybörjare, tonåringen vann och blev överlycklig, han hade nämligen aldrig vunnit ett parti tidigare, kompisen far sen till tjejen och stannar där resten av de två veckor som tävlingen varade.
 
Jag tillbringade ju största delen av min värnplikt i flottan, där var man ju inte direkt ute i skogen...

Skyddstjänsten var väl en av de saker som var intressant, rökdykning, brandsläckning med allehanda släckmetoder och läcktätning.

Sen låg jag ju som PB-SYTE så jag läste ju en massa teknik, lärde mig bland annat en hel del om mikrovågor när vi läste radar, och kursen i mätteknik var ju inte direkt bortkastad.

Eftersom jag låg som PB-elev så läste vi ju också ledarskap, den kursen var verkligen nåt som satte spår.

Under tjänstgöringen lärde jag mig mest att olika befäl har olika prioritering och det bästa sättet att slippa skitjobb är att maska med de roliga jobben... Vill man slippa måla radiomasten så ser man till att reparera headset i flera timmar.

Lärde mig också att rutiner är väldigt bra för att inte missa saker och ting. Gör man alltid sakerna på samma sätt och i samma ordning så blir det alltid samma resultat. Fast tyvärr saknas ju "förbättringsviljan" i försvaret.

Innan jag ryckte in som PB-SYTE lyckades jag, som en handfull andra, bli mer eller mindre "tvångsintagen" på kustjägarskolan (jag tror jag berättat om det i nån annan tråd).

Där lärde jag mig mest hur man lurar folk att träna på nåt (så det sitter i ryggnärgen) genom att ge dem fåniga order och förhållningsregler. Men också att 90% av alla som var där var nötter som det tog flera veckor att fatta hur f-n man gör på en uppställning...

Vid "Rättning framåt!" så stod de flesta och tittade på varandra och undrade hur man skulle göra. Man får ju hoppas att de blev bättre sen, jag var ju bara kvar knappt 4 veckor.

Själv var jag snabbast på plutonen med AK-provet, klarade det på andra försöket. Vissa klarade det inte ens första kvällen...
 
Jag tycker hela lumpen var lärorik på många olika plan. Praktiska saker samt med personliga saker så som att man fick lära sig att ta emot skit, ta hand om kamrater, bita ihop i jävliga situationer, inte ta allt för givet...osv...

De praktiska sakerna var dock roligast :)
Det var inte alls dumt att skjuta med 80mm Granatgevär, kabom! Dock var det mindre roligt att bära på 12kg Granatgevär varenda eviga dag...plus rengöring.

Man fick lära sig att alla befäl är inte dum i skallen, det är bara en image de för inför lumparna (njae, vissa iallafall).

Jag håller absolut med Bogart om att det plötsligt har blivit enkelt/roligt att traska dit man ska!

Man fick lära sig att man ska äta allt ätbart (ej giftigt) man får tag på under kärva tider i fält.

Man fick lära sig hur j***a häftigt det är att stå bak i skytteluckorna på ett STRF 9040 och skjuta med SIM-fight!

nåja...kan skriva hur mycket som helst...lumpen jag saknar dig!
 
Jag fick

- avsmak för att vara ute i naturen, det frestade på att ligga ute jämnt, dessutom alltid med en massa bullrande lastbilar, officerare mm
- lära mig att ta skit från officerare, och inte bry mig om det
- oxå lära mig att en del av de där officerarna trots allt var normala människor
- lära mig hur man fejkar en sjukskrivning för att åka till Hultsfredsfestivalen

/Håkan
 
Himla många fina lärdomar, fast kanske lite många av den typ som jag försökte undvika i ursprungsfrågan. Nåja det kanske inte framgick.

Men tanken var alltså lärdomar som ni har haft nytta av efter lumpen, dvs inte militärspecifika saker som hur man laddar A-kanonen på en viggen eller kör stridsfordon DeltaXray-42b eller skjuter med granatgeväret Stig-Bertil. Ej heller lärdomar av typen "vapenfett är riktigt gott" eller hur man lurar befäl eller maskar effektivast. -Såvida ni inte tycker er ha stor nytta av detta fortfarande.

För en del kanske det inte blev några andra lärdomar vilket iofs också kan vara intressant att höra.

Leif...