Jag har för mig att jag använder 2mm.
Enl din egen hemsida, som du själv länkar till i
#32 använder du "
Swiss DT comp"
DT competition är en bra eker,
det är den jag oftast använder själv och den jag oftast rekommenderar,
åtminstone för de som vill ha lättbyggda, styva, långlivade hjul som är lätta att underhålla.
Men, och detta är ett viktigt
MEN, DT comp är inte en grov eker.
DT comp är en smal eker!
Enl tillv hemsida finns den i två olika utföranden, en som är 1,8/1,6mm och en som är 2,0/1,8mm.
I verkligheten är det enbart 2,0/1,8mm som används, tex så säljs inte 1,8/1,6mm-ekern i Sverige så vitt jag vet (det finns säkert ngt unikt undantag som bekräftar den "regeln")
DT comp i 2,0/1,8mm-utförande är alltså en smal eker, mittdelen är 1,8mm över en så pass lång sträcka att ekern i praktiken får samma livslängdsförlängande elasticitets-egenskaper som en 1,8mm-eker, men ffa nav-änden på 2,0mm ger ekerböjen ett bättre stöd av ekerhålet, särskilt i dagens nav.
Men DT comp är samtidigt en ganska dyr eker, typiskt kostar den 25-35% mer än den billiga, heldragna
DT champion-ekern.
Även den finns i flera olika diametrar, men även den finns i praktiken enbart i 2mm
Om, och detta är ett viktigt
OM det är DT-ekrar i den Verenti
habalaba länkar till så är det DT champ på 2,0mm, i en så pass prispressad cykel har de inte råd att använda de smala, och dyra, DT comp-ekrarna.
Men jag tror inte att det är DT-ekrar i hjulen på Verenti-cykeln. Jag tror att de är från ngt annat billigare märke.
Men slutsatsen är ändå:
I dina långlivade, och starka, hjul används smala 1,8mm-ekrar
medan hjulen till billiga/prispressade cyklar använde mkt billigare grövre 2mm-ekrar.
Detta är iofs enbart en gissning, eftersom det inte finns ngn info om vilka ekrar det är i hjulen på den Verenti
habalaba länkar till.
Men det är jag det.
Jag skulle därför fortfarande vilja veta hur du har kommit fram till att ekrarna i hjulen på den Verenti
habalaba länkar till är smalare än de (i praktiken) 1,8mm-ekrar du använder?
Hur som helst är de grövre än de som finns på cyklarna på bilderna.
Som jag redan har frågat flera ggr:
Hur kan du veta det?
Tunnare eller grövre ekrar, det viktigaste är att hjulen är korrekt byggda. Och lätt packad över USA, främst på asfalt och bra grusvägar, så kommer det gå bra.
+1, särskilt om ekrarna är smala 1,8mm-ekrar, dvs lika smala ekrar som du själv använder!