Funderar på att köpa en mtb i prisordning 5.000 till 7.000, men frågan är, räcker detta till en bra mtb?
Bra och bra... Om du har tänkt att motionscykla och ha ngt som är mer än slit och släng, så nej. De "vettiga" dvs ngt som jag själv tycker är överhuvudtaget värt att cykla på (dvs inte tråkigt men inte ens roligt än) börjar på 7000, och då är det högst dämpning fram som gäller. Säg som så, en "vettig" mtb som är stel bak kostar 10-15000, en "vettig" heldämpad kostar 15-25000. Med vettig menas: pallar trycket av en vuxen i terräng och är rolig att cykla på, dvs ger dig ett leende. Köper du ngt som är billigare så kommer du att:
- Tröttna på det är du har "växt" ur den
- Ha svårare att få tag på reservdelar, som exempelvis bussningar till en heldämpad
- säkerlige fått med ngn skräpkomponent.
Köper du dyrare (som karbonramar, ballaste komponenterna) så söker man sig snarare mer problem eller iaf mer utgifter. Är man vanlig dödlig motionscyklist skall man inte ha ngt annat än aluminiumram och vettigare komponenter (utan att överdriva för annars så kommer plånboken inte gilla en, mer om det längre ner).
Sedan så bör man inte falla för försäljningstricket (som nästan alla märken jobbar med) "vi sätter dit en häftig bakväxel för att det är det kunden ser". Cykelns växelsystem blir inte bättre än dess svagaste länk. Ett eller två snäpp dyrare bakväxel kostar ca 100-200kr mer, medan ett till två snäpp bättre reglage kostar ofta nästan det dubbla ibland, och då indexeringen sköts av dem så får du precisionen från dom.
En annan sak att tänka på är MÄRKE. Scott, Specialized, Cannondale mfl gör utomordentliga cyklar (utom de billgaste versionerna) MEN de kostar mer än de smakar. För samma peng så får du en Cube, Focus, Nishiki, Giant etc med minst EN om inte flera nivåer bättre komponenter. Personligen så tycker jag att CUBE har nog marknadens bästa pengar-kvalité förhållande av de hojar du kan hitta i butik.
Inte för att vara sådan, men en MTB mellan 5 och 7000 skulle jag rekommendera till en tonåring som skall ta sig till och från skolan och ha en ok hoj (dvs den är nog inte så fantastisk om man pressar den hårdare i terräng).
Sist men inte minst så bör man tänka på att saker blir inte bättre än man sköter dem och att dyra hojar har dyra reservdelar. Min tumregel är att det skall vara minst deore-nivå på komponenterna genomgående. SLX och XT (för att inte nämna XTR) är VÄLDIGT trevliga och trevligare, MEN de kostar också mer om man har sönder dem (och det har man om man cyklar terräng).
Ett alternativ är att köpa hoj över disk så att garantier och sådant är enkelt att leva med och en hel del på nätet eller iaf slitagedelarna, då kommer man ner på vettiga prisnivåer och får mycket att leka med.
Några exempel:
http://www.bike-discount.de/shop/k95/a36583/ltd-comp.html
http://www.bike-discount.de/shop/k173/a15795/ltd-ams.html
http://www.bike-discount.de/shop/k173/a15820/stereo-rx.html
PM'a gärna om du vill ha ett bollplank.