vad kan man utläsa i procent av maxpuls

Jag har använt pulsklocka i fyra år och tycker i stort sett att den information man får inte tillför något unikt värde. Den precision i träningen som tillverkarna utlovar och många aningslöst tror på är bara fantasier. Pulsdiskussioner dras tendentiöst mot det förryckta (ej specifikt riktat mot millimeter eller någon annan i tråden) ;)

Haha nu svider det :)

Det finns i mina ögon tre faktorer: trötthet, hastighet och puls, och kopplingen är inte så enkel, åtminstone inte i mina ögon. Pulsklockan har hjälpt mig få lite styrsel på detta och jag springer numera i ett jämnare tempo och det går därmed snabbare i slutändan. Det här är såklart bara min upplevelse, men det är ju strikt talat det enda som betyder nåt :)

Men visst, löpning är mer än puls och tider.

Haha nu svider det :)

Det finns i mina ögon tre faktorer: trötthet, hastighet och puls, och kopplingen är inte så enkel, åtminstone inte i mina ögon. Pulsklockan har hjälpt mig få lite styrsel på detta och jag springer numera i ett jämnare tempo och det går därmed snabbare i slutändan. Det här är såklart bara min upplevelse, men det är ju strikt talat det enda som betyder nåt :)

Men visst, löpning är mer än puls och tider.

Det absurda är väl att det verkar vara en tävling i att träna i % av maxpuls. Tränar gör man väl egentligen med ett annat syfte, att prestera som bäst på tävling i framtiden eller att bara må bra/bättre!
Vill man använda pulsklockan på det mest effektiva sättet för att prestera så bra som möjligt vid tävling så gäller det alltså att finna vilken belastning som är lämplig för olika typer av träning, vad denna innebär för den enskilda individen och hur det utvecklas av träningen samt sedan dessutom lära sig att öka och minska och variera innehållet av detta i förhållande till den eller de formtoppar man eftersträvar.
Ibland vill man vara "nedtränad" och ibland ha viloperioder i träningen för att nå formtoppen vid rätt tillfälle. Även detta är väldigt individuellt. Ett exempel på detta är väl det sätt som som skidskyttarna coachas på av Herman P.

Vill man bara träna för att må bra kan man ju använda pulsklockan som en extra sporre men behöver knappast fundera över maxpuls ;-)

111 Riksdaler

För 111 kr kan man köpa Alberto Salazar's guide to road racing. En löparbok. Hundraelava kronor inklusive frakt betalar man hos Bokus. Allt det som "man" vill och bör veta står där. Kanske inte precis allt men grunderna, det som alla som löptränar borde känna till. 270 späckade sidor.

Löpning och träning handlar inte om pulsintervall och pulsklockor, definitioner och mätmetoder. Det är bara att göra saken komplicerad för sig och förveckla sig i diskussioner som hela tiden sticker iväg från det som är väsentligt.

Träning medför att kroppen anpassar sig till stress. Den anpassar sig på olika sätt beroende på hur hårt man tränar. Det är alltså rent fysiologiska, mätbara förändringar som sker. Pulsklockor kan vara ett hjälpmedel i sammanhanget, men om man skall förstå vad det är man tränar måste man först känna till vilken fysiologisk adaption olika typer av träning ger och vad man själv vill uppnå med sin träning. Därefter kan man skapa ett program som åstadkommer den effekt man är ute efter. Pulsklockan kan vara till hjälp, men den är absolut inte nödvändig.

Fokuset på puls tycks automatiskt leda tankarna helt åt fanders. Man kommer så snett på ämnet att det blir alldeles galet.

Köp boken. Köp även Jack Daniels Running Formula. Den är ännu tydligare än Salazars bok. Salazar har fö vunnit NY Marathon ter gånger på raken, hållt världsrekordet på marathondistansen osv. Jack Daniels har medaljer från två olika OS (femkamp) är forskare i facket (idrottsfysiologi, han har mätt pulser, mjölksyranivåer etc sen 1960-talet). De har båda haft löpning som yrke i hela sitt yrkesverksamma liv, bl a som coacher. De vet rätt mycket som är värt att veta om saken.

http://www.bokus.com/b/9780071383080.html?pt=search_result&search_term=alberto salazar

http://www.bokus.com/b/9780736054928.html?pt=search_result&search_term=running formula

Pulsintervaller

Bara för att förtydliga...

Olika källor uppger olika pulsintervall för samma typ av träning.

Salazar om puls för långpass: "In theory LSD running should be done at an exertion level corresponding to no more than 70% of your maximum." (LSD = Long, Slow Distance).
Daniels: Easy running 65-79 % HR Max (redovisat i en tabell. Hans LSD-pass springs i Easy running-tempo).
marathon.se: 60-70 % (andra beteckningar men nyttan som beskrivs motsvarar LSD, Easy running. Maxpuls beräknas på ett annat sätt: http://www.marathon.se//news/article.cfm?NewsId=964223. (Helt vansinnig artikel fö som inte ens är internt konsistent).
En bok om pulsträning jag har, men inte hittar, anger lämplig puls för ändamålet till 60-65% (om jag minns rätt).

Spännvidden är iaf hela 15 %. Det är inte riktigt det klocktillverkarna säger i reklamen. Vem har rätt här och vem har fel? Hint, förmodligen har Salazar och Daniels rätt. Jag snittar oftast strax över 80% på mina LSD-pass. Springer jag fel då?

Nu går jag och springer en runda. Vettigare syssla.

Sen kan vi lägga till en lista på omständigheter utöver ansträngning som påverkar pulsen:
väder
klädsel
temperatur
allmän dagsform
grad av uttorkning
aktuell blodvolym
"näringsstatus"

Den kan säkert göras längre.

Det här är relevanta. Om man t ex springer en dag då det är väldigt varmt kommer kroppens temperatur att stiga. För att motverka detta kommer kroppen att avleda mer blod till huden för avkylning. För att musklerna skall få det syre de behöver kompenserar kroppen detta genom att höja pulsen. Följer man sin pulsklocka och tidigare låg rätt skall man alltså sänka tempot för att ligga på rätt puls. Låter inte särskilt bra va?

Knepig tråd det här, svår att släppa.

Vad man har för maxpuls är olika beroende på vilken aktivitet man sysslar med, men i princip så är vältränade löpare mer effektiva i löpning och därmed kan de ha en lägre maxpuls i löpning än i något annat mer ovant...
Det är oklart vad du vill ha sagt men resonemanget låter helt bakvänt. Ju bättre löptränad du är desto lägre puls kommer du att ha vid en given löphastighet. Du sänker "pulsprocenten" med träning. Springer jag idag 5 km på 20 min med snittpuls 85% av maxpuls så kommer träningseffekten att medföra att jag längre fram kan göra samma distans på samma tid men med lägre snittpuls eller ligga på samma puls men få en bättre tid. Maxpulsen har inte direkt med saken att göra.

1) Man måste mäta upp sin maxpuls i den aktivitet man vill testa.
Varför det? Maxpuls är maxpuls. Man har bara en. Att man inte kan uppnå den i alla aktiviteter är ovidkommande. Jag kan ana vad du menar men kan inte se att du vinner något på att fastställa flera "maxpulser". Du tillför bara behov av en konverteringstabell..

Konditionsträning är effektivast vid 85-95% av maxpuls.
2) Därför rekommenderas att man för konditionsträning försöker ligga på den nivån. Kondition är träning av hjärta, lungor, blodcirkulation och syreupptag.
Vad har du för källa på det? Det du nämner är saker som tränas med lätt löpning enligt både Salazar och Daniels. Daniels nämner kardiovaskulära systemet, tillväxt i antal och storlek på mitokondrierna, förbättring i hastigheten med vilken syre används i metabolismen, tillväxt i kapilärsystemet (ökar blodflödet i musklerna). ”These adaptions to training improvethe muscle’s capacity to recieving and processing oxygene. The muscles also can become better at conserving stores of glycogen… metabolizing fat for energy and dealing with lactic acid”

Detta är alltså effekter av träning vid pulsintervallen <79 % enligt Daniels och högst 70% enligt Salazar. Det är långt ifrån dina 85-95%. Det är fö ett väldigt brett intervall, med tanke på att det ligger så pass högt. Att springa på 95% av maxpuls går ju inte ens att jämföra med 85%. Den ena ytterligheten kan man hålla i en bra bit över en timme, den andra några minuter...

Om du med kondition menar maximal syreupptagningsförmåga så skulle det vara roligt att se dina källor. Daniels och Salazar rekommenderar intervaller för att höja syreupptagningen, och de anger goda skäl för det. Intervaller körs i pulsintervallet 98-100%. Var har du fått dina värden från?

Mjölksyra produceras snabbare än man bryter ned den vid 75-85% av maxpuls. man får alltså mjölksyra i musklerna över ca 80% av maxpuls. Även mjölksyratröskeln kan mätas med blodprover, för ett specifikt arbete.
Nja, mjölksyran finns där och ackumuleras hela tiden,. Halten stiger med belastning. Mjölkyratröskeln kan så klart mätas men till vilken nytta? Man känner när man är där och ”där” inträffar långt ifrån alltid vid samma puls.

3) För att orka springa längre sträcka tränas uthållighet på ca 70-80% av maxpuls. Detta är mer grenspecifik träning, t ex löpning med effekt på muskulatur, hålfasthet i senor, skelett och muskler samt löpteknik/löpekonomi.
Väldigt oklart stycke. Vad menar du egentligen?

Stämmer om ”hållfastheten”. Löpekonomi och löpteknik (olika aspekter av samma sak) är något helt annat och tränas med korta intervaller och backträning. Daniels kallar ”korta intervaller” för repetitions. Han skiljer dem från vanliga intervaller genom att vilan mellan arbetspassen är mycket längre. Salazar är inte lika specifik men han beskriver ungefär samma sak. Glöm att springa backe eller repetitioner på 70-80% av maxpuls. Finns nog inget som driver puls som backar. Jag vet, jag springer praktiskt taget alltid i ett kuperat område.

Att springa 30 minuter med mjölksyra är det få som klarar med effektiv löpning (hastighet) samtidigt.
Mjölksyretröskeln varierar, som nämnts, men ligger för många vid ca 4 mmol BLa (blood lactate accumulation). Det du menar är kanske att man inte kan springa 30 min om man befinner sig över sin tröskel? Mjölksyreströskeln motsvarar ungefär den tävlingsfart man kan hålla i en timme.

4) Därför tränas ofta kondition som intervaller där man springer i 15/30/60 sek eller 2-6minuter per intervall på så nära maxpuls man kan. Vilar med långsammare löpning mellan intervallerna kortare tider. Detta kan ju även ske naturligt på en löpslinga där man tar i lite mer, och sedan lungare, i perioder. Backträning mm är motsvarande intervaller.
Stämmer detta verkligen med ditt tidigare "Konditionsträning är effektivast vid 85-95% av maxpuls."?

Det är skillnad på de kortare och de längre intervallerna. De har helt olika syfte, tränar helt olika saker. De korta kör du för löpekonomin och farten. Samma sak för backträningen. Löpekonomi handlar om att inte förbruka mer energi än nödvändigt för en given fart. Fartträning handlar om att få klipp och fart i benen. Korta intervaller ger effekt på båda. Salazar avråder direkt från att använda pulsen som måttstock vid korta intervaller.

Långa intervaller tränar man för att öka den maximala syreupptagningsförmågan. Salazar om långa intervaller:

“VO2max training is best done via intervall workouts… The key is to realize that you need to be moving at a pace significantly faster than you normally run.

Type of training
VO2max training

Description
Fast-paced intervals lasting about 3 to 10 minutes each. [han avråder från intervaller längre än 1 600 m].

Target pace
Slightly faster than race pace.

psysiological effect
Intensity of effort improves mitochondrial efficiency beyond levels obtainable from base training.”

Daniels

“As I already mentioned, the purpose behind interval training is to stress the runners VO2max (aerobic capacity)…The intensity of power interval training should be between 95 and 100 percent of VO2max or 98-100 percent of HR max…”

Vad har du för källa för dina uppgifter?

Både dina pulsintervall och den effekter du uppger för pulsintervallen skiljer sig betänkligt från dessa båda herrar. Tränar du själv efter intervallen du uppger?

Senast ändrad:
Och så Daniels träningszoner:

grundträning, lätt distanslöpning: 65-79 % av maxpuls (förbättrar kardiovaskulära systemet, mitokondrierna etc)
tröskelträning: 88-92% (höjer mjölksyratröskeln)
intervallträning: 97,5-100 % (höjer maximala syreupptagningsförmågan)
korta intervaller, repetitioner: 100% (förbättrar fart och löpekonomi. Den här träningen är anaerob.)

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg