• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

Vad i hela [%&¤#] är poängen...

FJS90/91; sa:
Ett litet problem är väl att du kommer att dra till dig varenda skånging i 5mils omkrets..

Får ta och kontra med surströmming och kaffeost... fast med en ål runt halsen lär väl norrlänningarna också försvinna... vem gillar både ål, surströmming och kaffeost...

Något säger mig att tråden börjat spåra ut *skrattar*

mgullo; sa:
Vilken procedur! Måste man sjunga några samiska jojker samtidigt, för att tillbedja kaffeostgudarna?
---
Skämt åsido; visst är det härligt med små ritualer man utövar under sitt frilufsande och naturnjutande?
Några joiker är inte aktuella eftersom kaffeosten görs på komjölk. Skulle den vara av renmjölk ;-) så skulle det vara nåogt annat. Osten har inte heller någon utsedd gudom i den samiska mytologin, det skulle kanske vara någon av akkorna i så fall. Kaffeost är något man avnjuter hemma och skall inte blandas med marie -eller göteborgskex och inte heller med ålar och andra sydliga företeelser. Men jag skall prova ta med en bit ost vid nästa vandring, undrar hur torr uppblött kaffeost smakar? Kangosborna som ordnat en kurs i kaffeost för mindre vetande sörlännigar gör en sann kulturgärning för den utdöende tornedalskulturen. Eller så gör de pengar på allt? // Roland

klingstrom; sa:
FJS90/91; sa:
Ett litet problem är väl att du kommer att dra till dig varenda skånging i 5mils omkrets..
Får ta och kontra med surströmming och kaffeost... fast med en ål runt halsen lär väl norrlänningarna också försvinna... vem gillar både ål, surströmming och kaffeost...
Något säger mig att tråden börjat spåra ut *skrattar*
Något säger mig att om någon skåning kommer med ålaslips upp i 'våra fjäll' riskerar han att försvinna. Surströmming är inte heller något för oss inlandsbor även om många har anamat denna tradition av misslyckad strömmingsförvaring.
Märkligt att trådar tenderar att urspåra när 'vissa' börjar skriva i dom. ;-) <--obs kroppsspråk! // Roland

walk_alone; sa:
Märkligt att trådar tenderar att urspåra när 'vissa' börjar skriva i dom. ;-) <--obs kroppsspråk! // Roland

Nu tror inte jag att någon Törnedaling eller annan fjolla i skinnbrallor och statoilkeps skulle kunna få mig att försvinna med eller utan aåoulaslips... (100kg's skåningar i sombrero försvinner helt enkelt inte hur som helst)

Sedan måste jag försvara urspårningen av tråden med att trådens mening var väl just att den skulle vara urspårad, MAO dessto mer ur spår borde väl göra tråden i spår eller?

;)

[detta var inte rasistikt menat mot någon minoritet eller mot någon som på annat sätt känner sig kränkt av mina infantila inlägg..]

FJS90/91; sa:
Sedan måste jag försvara urspårningen av tråden med att trådens mening var väl just att den skulle vara urspåra

Du har fattat det hela! :) Men, vilket <b>oxå</b> var avsikten, så har vi råkat lära oss en del på vägen...

dessto mer ur spår borde väl göra tråden i spår eller?

Nu blev du <i>väl</i> filosofisk Patric... Det är nästan så jag inte hänger med. Fattar man såna resonemang bättre om man tar sig en ål å en klunk ur donka?

mgullo; sa:
Nu blev du <i>väl</i> filosofisk Patric... Det är nästan så jag inte hänger med. Fattar man såna resonemang bättre om man tar sig en ål å en klunk ur donka?

För att överhuvudtaget kunna skriva filosofie på min nivå så behöver man både gå på dånken, pipan och smiska ålen.. puff

walk_alone; sa:
Kangosborna som ordnat en kurs i kaffeost för mindre vetande sörlännigar gör en sann kulturgärning för den utdöende tornedalskulturen. Eller så gör de pengar på allt? // Roland

Ja, med stöd av EU-bidrag dessutom, om man får gissa vad loggan på hemsidan betyder...

Jag tycker det är <b>jätte</b>viktigt att mina skattepengar går till bevarande av såna här kulturella särarter och mångfald i mat- och dryckeskultur.

Nu vet ni inte om det där var sanningsenligt eller om jag var ironisk. Spännande va?

Här finns två fint upplagda "smörpassningar" - vill någon dra på en rökare och spåra ur ännu mer? EU-bidrag till kaffeostskurser (ni såg väl att de även har vedhuggning för 250:-, bastubad för 225:- och potatisupptagning för 350:) - bra eller dåligt? Ironi i forumtrådar - hur hanterar man det (vi trampar in hej vilt på "Inläggskvalitet"-tråden).

Den här tråden har potential... Jag tycker att Kangosborna gör en välgärning, först lyckas de få EU-bidrag för sin verksamhet, därefter tar man betalt av blåögda sörlänningar för att utföra deras arbete och slutligen tar de betalt för att kränga sörlänningarnas arbetetalster som genuina tornedalsprodukter... Jag är djupt imponerad av denna uppfinningsrikedom, ska genast klura ut en affärsidé med Kangos som förebild. Varför inte ta med tyskar på fjälltur, de betalar, bär min utrustning och lagar mat under temat Se hur urbefolkningen i världsarvet semestrar
[med reservation för att ironin inte lyser igenom tillräckligt mycket]

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg