• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

Vad i hela [%&¤#] är poängen...

...med att lägga ost i kaffet? Jag menar - inte har man väl leverpastej i Oboyen? - Snickers i groggen? - eller kex i whiskeyn? Skämt åsido - vad i hela fridens namn ska ost i kaffet vara bra för?

Jag vet att ämnet delvis diskuterats i åtminstone en annan tråd, men nu måste vi gå till botten med det här... (Måste vi inte det???) ;) Både seriösa förklaringar och fördomsfullt skeptiskt dravel (som mitt ovan) emottages med intresse och glimten i ögat!

# Magnus

PS: Man kan tydligen gå en förmiddagskurs i den ädla (?) konsten för 390 pix - http://www.byaliv.com/kaffeost.htm.

Tack för den underbara länken... Låter som ett riktigt måste att gå kaffeostkursen eller varför inte potatiskursen, betala för att gräva och sätta potatis *asg* Verkar som en bra affärsidé, dags att erbjuda det i trädgårdstäppan.

Kaffeost ja, nog är det en märklig tradition, lägga ost i kaffet men är väl inte konstigare än mjölk i kaffet, bara det att det är anorlunda konsistens på mjölken. Lite segare och gnissligare och lite mindre smak. Men vad gör man inte för att hålla ett kulturarv vid liv... Kanske dags för nya kaffeostsmaker, parmesan, cheddar...Något för produktutvecklarna på Arla, kaffeost trendigare än någonsin!

äsch.. man får prova helt enkelt. något som kanske inte låter så gott är att frossa ål och wirre, det e jäkligt gott med nyrökt ål och massor av wirre...

Är det bara jag som tolkar länken som så att man lägger kaffe i Osten, inte tvärtom. Dvs precis som det finns whiskycheddar så finns det kaffeost.

mvh Christian

chralm; sa:
Är det bara jag som tolkar länken som så att man lägger kaffe i Osten, inte tvärtom. Dvs precis som det finns whiskycheddar så finns det kaffeost.
Jag har inte gått någon kurs men har alltid gjort så att jag häller en lagom mängd strösocker i koppen, rör om, fyller upp till 2/3 med kaffe. Sedan lägger jag i ostbitar tills koppen blir full. Låter dra lite och dricker upp kaffet, fyller på nytt, låter dra lite, äter upp osten och dricker upp kaffet. Ingen alkoholförtäring i samband med kaffeost, eventuellt senare. // Roland

walk_alone; sa:
[klipp] en lagom mängd strösocker i koppen, rör om, fyller upp till 2/3 med kaffe. Sedan lägger jag i ostbitar tills koppen blir full. Låter dra lite och dricker upp kaffet, fyller på nytt, låter dra lite, äter upp osten och dricker upp kaffet [klipp]

Vilken procedur! Måste man sjunga några samiska jojker samtidigt, för att tillbedja kaffeostgudarna?

Skämt åsido; visst är det härligt med små ritualer man utövar under sitt frilufsande och naturnjutande?

Just i samband med kaffedrickande brukar mina vanor sträcka sig till att lyxa till det med två Ballerinakex. Och om de tagit slut så kan det kanske finnas en påse Ahlgrens Bilar (lagen mot fordon i terräng är ju tack och lov inte tillämpbar på dem!) någonstans i ryggan!

# Magnus

mgullo; sa:
Just i samband med kaffedrickande brukar mina vanor sträcka sig till att lyxa till det med två Ballerinakex.

# Magnus

Jag har för mig att vi tidigare diskuterat Göteborgs kex lysande frilufsprodukter... Ballerina för vintern och Singuella för sommaren.

För oss gramjägare är det mariekex som gäller, med en ranson på två kex om dagen, varken mer eller mindre. Ballerina och Singuella väger så förtvivlat mycket, så de får anses som en lyx vid kortare turer... Däremot är Brago med chokladöverdrag en bra kompromiss för vinterturen, goda och lätta att bära

å vill man sedan vara fin så kan man stajla till den som en slips.. Vips, så e man klar för ett styrelsemöte på fjället..

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg