Vad har ni på er för att inte bli blöta

Luften ska ur dräkten annars kan man "korka" med fötterna uppåt men med lite övning behärskar man sånt också. Som gammal dykare tar jag på mig tjockt underställ men skippar flytväst och för mig funkar detta. Jag har ju också en Ursuk AWS men att få ett poröst laminat att obehindrat transportera stora mängder vattenånga är ogörbart och är laminatet vått på utsidan så upphör ju ångtransporten (fysikens lagar).

När jag paddlat och det är fikarast har fukten transporterats från kroppen och genom understället och kondenserat på yttertyget och laminatets insida men inte tillnärmelsevis i så stora mängder som när jag använt dykartorrisen så nog funkar laminatet allt.

Jag kör konstellationen funktionsunderställ, strumpor (tjocklek beroende på årstid), dykarunderställ (sommar=tunt, vår-höst=mediumtjockt, vinter=riktigt tjockt) och barhänt-tunna fodrade torrdräktshandskar-fleecevantar+torrdräktshandskar beroende på väder och vattentemperatur. Sen ventilerar jag vid varje rast och brukar faktiskt åka hem i torrisen också om det är skitväder då allt hunnit torka medan jag lastat in alla pinaler i bilen.

hur gör man då om man skulle råka "korka" med fötterna uppåt?

om det funkar utan väst så kanske man skulle testa torrisen nån gång när det är ett jäkla skitväder : )

såna dagar när det bara vräker ner så är det ju onekligen en fördel att ta på den hemma och sen ta av den hemma igen. för det är ju skitskönt att paddla i riktigt skitväder tycker jag : )
bara man tar sej i kajaken utan att bli blöt. men med torris så är ju inte det heller nåt problem.
jafan.... jag får nog ta å testa i alla fall ......nån gång

Jag seglar gärna min kajak.

Då passar torrdräkten riktigt bra. Jag jobbar inte så hårt så det blir inte så mycket fukt att transportera ut och jag går väldigt lätt runt (speciellt när det är lite ojämn vind).
Bara att kravla sig ombord igen. Torr och fin.

thomas

hur gör man då om man skulle råka "korka" med fötterna uppåt? *Byt plats och sätt huvudet där fötterna ska vara,,,,,,,,,nä men jag tar ett gäng ordentliga simtag neråt med händerna och vänder som en säl och det funkar bra för mig.

om det funkar utan väst så kanske man skulle testa torrisen nån gång när det är ett jäkla skitväder : )

såna dagar när det bara vräker ner så är det ju onekligen en fördel att ta på den hemma och sen ta av den hemma igen. för det är ju skitskönt att paddla i riktigt skitväder tycker jag : )
bara man tar sej i kajaken utan att bli blöt. men med torris så är ju inte det heller nåt problem.
jafan.... jag får nog ta å testa i alla fall ......nån gång
Paddla i skitväder är otroligt avkopplande och jag gör det gärna faktiskt. Sen att laga mat ute såna dagar och bara ge sig f*n på att det SKA gå att göra upp eld och hitta torrt bränsle fast regnet öser ner är en utmaning jag gärna tar.

Då passar torrdräkten riktigt bra. Jag jobbar inte så hårt så det blir inte så mycket fukt att transportera ut och jag går väldigt lätt runt (speciellt när det är lite ojämn vind).
Bara att kravla sig ombord igen. Torr och fin.

thomas
Jag har hittills inte gått runt fast jag seglat i vindar upp emot 20 m/sek, 2,5 metersvågor och mer, och sidsjö. Då var det lite väl spännande ibland. Med bara seglet hade det aldrig gått men jag har ju rullrevning på mitt.

nu börjar det spåra ur lite här, men man blir ju lite nyfiken på vad ni har för segel : )

å hur kom man ur det upp-och-nervända "korkläget"???

Jag använder torrdräkten när det är typ under 10 grader i luften och kallt i vattnet.

Ungefär sådana här förhållanden

http://www.youtube.com/watch?v=4msgAmUfGQo

Här är paddeltempot väldigt lugnt ungefär som att gå ut med hunden. Jag har ett superunderställ och en tunnare flecetröja och är i princip torr när jag har paddlat färdigt

Skall jag rollträna brukar jag också ha torrdräkten.

För motionspaddling och forspaddling funkar torrdräkten inget vidare. Har man bara ett superunderställ under blir det snabbt sjöblött av svett. Och eftersom torrdräkten helt saknar isolationsförmåga blir den förvänansvärt kall när man slutar paddla.

Det är ingen slump att våtdräkten helt dominerar vattenactionsporter, Vätdräkten är betydligt smidigare den har också en isolerande förmåga som gör att man inte fryser lika lätt när man är svettig. Dock funkar vätdräkten väldigt dåligt på övernattnings turer. Den tar ganska stor plats och är svår att torka. Att tillbringa 12 timmar på raken i en våtdräkt känns inte heller speciellt lockande

Sedan får man självklart ta med säkerhets aspekterna. Skall jag paddla själv och riskerar att äka i. Så har jag torrdräkten, Men det är förstås idiotiskt att helt förlita sig på sin utrustning. Ibland är det helt enkelt säkrare att stanna kvar på land.

Hans Friedel

Har aldrig använt en torrdräkt. Har inte haft råd att köpa en och är inte särskilt sugen på en heller. Paddlar hellre med något/några lager undeställ och en fleecetröja plus en vindtät anorack, typ Everest. Flytväst ytterst. Militärens skinnhandskar på händerna med ev. ylle-lovika under. Att inte klä sig för varmt och tätt håller mig torr bortsätt från ärmarna och handskarna. På vintern väljer jag lugna dagar för turer och behöver inte paddla så hårt, och det är inte heller någon stor risk för att gå runt av misstag, vilket är det allra viktigaste och effektivaste sättet att förbli torr!

Nu blev jag nyfiken. Vad har du på dej. Har du flytvästen under eller över. Vilken modell har du på jackan. Paddlar du jättesakta?

Har använt flera Jackor med gott resultat. En Tierra Intrepido, en Arcteryx i packlite, bland annat.
Smartwool underställströja och ibland craft zero extreme. Flytvästen utanpå. Håller kapellet lågt om det inte går grov sjö. Är tämligen konditionsstark då jag löptränar mycket seriöst, så det blir inte särskilt jobbigt även om jag driver på. Har alltid full ventilation på jackan. Varmare dagar endast vindjacka, och på sommaren det givna.

Är generellt varm och ganska transpirerande, tycker ändå Gore-tex gör ett mycket bra jobb om man lär sig anpassa klädsel och tempo rätt. Dock är eVentmembranet vida överlägset Gore, verkligen galen skillnad. Har stor erfarenhet av båda.

lätt kryss med min Hobie Adventure

Kort trådkapning:

Hej Thomas,

Har du sidobord eller centerbord när du seglar med denna rigg? Eller inget alls?

Med 1.88 kvm i seglet (gissar att det är detta: http://www.hobiecat.com/kayaks/accessories/sail-kit/) och bredden på din kajak (runt 70 cm, eller hur?) gissar jag på det senare, men ville kolla. Jag tittar nämligen runt på lämpliga små riggar för min Klepper Aerius I, som ju är förberedd för segelsättning. Vill dock inte använda Kleppers eget S1-segel (som är 2.7 kvm) då detta kräver sidobord. Samtidigt behöver jag den där vinklade skärningen på underliket, annars funkar det inte vid slag/gippar.

Kanske skulle detta funka.

/Mats

Kort trådkapning:

Hej Thomas,

Har du sidobord eller centerbord när du seglar med denna rigg? Eller inget alls?

Med 1.88 kvm i seglet (gissar att det är detta: http://www.hobiecat.com/kayaks/accessories/sail-kit/) och bredden på din kajak (runt 70 cm, eller hur?) gissar jag på det senare, men ville kolla. Jag tittar nämligen runt på lämpliga små riggar för min Klepper Aerius I, som ju är förberedd för segelsättning. Vill dock inte använda Kleppers eget S1-segel (som är 2.7 kvm) då detta kräver sidobord. Samtidigt behöver jag den där vinklade skärningen på underliket, annars funkar det inte vid slag/gippar.

Kanske skulle detta funka.

/Mats

Jag använder trampanordningen som centerbord, ställer båda fenorna rakt ner. Funkar hyfsat.
I mitt segel ser du också en vit linje från skothorn och in till masten. Det är en extra lattficka jag låtit sy i. Jag stoppar en (tunn böjlig) latta där vid plattläns för att hålla ut seglet (lite som att spira seglet).

thomas

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Snödrivan Vad har ni på händerna med grönlandspaddel Paddling allmänt 4
Moga Vinterkajak - vad har man på händer, fötter, huvud? Paddling allmänt 12
Göran_ Har precis flyttat till Norrbotten, tips på turer med kanadensare? Paddling allmänt 8
Ballderrot Har någon tipps på fin åpaddling? Paddling allmänt 2
martallen Vad har ni på händerna? Paddling allmänt 27
Arneri Vad har ni på fötterna? Paddling allmänt 27
bionicon Butik som har Salamander Revisor hjälmskärm på lager?? Paddling allmänt 2
Lotta Svantesson Någon som har nåt bra svar på vad jag skall rätta till Paddling allmänt 0
paddelmatte Paddling vid Lofoten. Har du tips på rutt? Paddling allmänt 8
umevargen Vad har ni på fötterna? Paddling allmänt 7
bluewing Har någon testat medvindsegel på vanlig kajak? Paddling allmänt 2
gullegubben Jag har funderat på Rainbow Oasis... Paddling allmänt 4
PK Neelix Är det någon som har erfarenhet av Oru eller Nortik? Paddling allmänt 10
Ragnoor Vad har jag köpt?! Paddling allmänt 5
Johan_paz Impulsköp, vad har jag köpt? Paddling allmänt 11
Martin 0725 Vad har jag köpt för kajak;)? Paddling allmänt 5
RoAlf Någon som har paddlat Nelo Waterman K2 Paddling allmänt 0
Joones Vad har jag köpt? Paddling allmänt 0
Askel Vilken kanot har jag köpt Paddling allmänt 2
nilsanders Någon som har monteringsanvisningen för Ally 560? Paddling allmänt 3
bååthen Har du paddlat Muddus? Paddling allmänt 4
Nehrert Har någon paddlat den här sträckan Paddling allmänt 3
KarlRoland Till er som har kapsejsat Paddling allmänt 16
thureb Försvarsmakten har nya kajaker? Paddling allmänt 7
Gripenrot Vad har jag köpt? - Sit on top kajak Paddling allmänt 3
skallagrimson Har fått kajakviruset tror jag... Paddling allmänt 8
Tornqvist Vad för modell av kajak har jag?? Paddling allmänt 5
bååthen Någon som har paddlat Örekilsälven? Paddling allmänt 2
Ludi007 Dumm fråga: Vad har jag för en Kajak? Paddling allmänt 7
delfinen Reglerna för stora skärgårdsbandet har uppdaterats Paddling allmänt 0
Calidris Någon som har en havskajak att hyra ut i sommar? Paddling allmänt 5
frega Kajakbutiker i Stockholm som har provpaddling Paddling allmänt 5
torger Så har jag provat grönlandspaddel Paddling allmänt 3
delfinen BLÅVITA BANDET har fått en lillabror, SKÄRGÅRDSBANDET Paddling allmänt 6
Mats Bengtsson Har min torrdräkt slutat andas Paddling allmänt 14
avslut111101 Har du byggt en thomassonsk skönhet? Paddling allmänt 13
torger Har du moddat din kajak? Paddling allmänt 6
Anna på G Säveån - nån som har paddeltips? Paddling allmänt 19
peter1959 Har en ide, någon som testat ? Paddling allmänt 16
Micke U Har lite frågor om Kanuks tävlingskajaker. Paddling allmänt 2
KebneKajsa Har storleken betydelse? Paddling allmänt 52
Erik Barkefors Har någon provat Epic 18X? Paddling allmänt 31
hassex Säsongen har börjat Paddling allmänt 11
delfinen Blåvita Bandet har fått en tvillingbror Paddling allmänt 1
Brune Ytterligare en pryl för den som redan har allt Paddling allmänt 2
kajaken_yahoo.com Freya Hoffmeister har rundat New Zeelands södra ö Paddling allmänt 3
North shore Någon som har plats? Paddling allmänt 8
klippen Änteligen har jag vält ofrivilligt Paddling allmänt 1
Moafin Har Tahe Kayaks lagt ner? Paddling allmänt 1
melleand Mari3 extra edyl, har du en sån?(läs inte annars) Paddling allmänt 9

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg