Vad har jag sett från helikoptern?

Tarra; sa:
Bilden av den gode stockholmaren som försörjer den late arbetslöse norrbottningen är närmast löjlig när man betänker helheten...

Att skattebetalare försörjer arbetslösa råder det väl ingen tvivel om. Mitt exempel där stockholmaren försöjde den arbetslöse norrlänningen var ett specifikt fall av detta; förmodligen lite av ett typfall om man beaktar arbetslöshetssiffrorna i de bägge regionerna.

Vidare har vi ett nationellt utjämningssystem mellan kommuner som garanterar samma nivå på offentlig service i hela landet. Detta medför att kommuner i tillväxtområden betalar delar av sina skatteintäkter till glest befolkade kommuner.

Därmed tycker jag att min bild av en stockholmare som försörjer en norrlänning är talande på många sätt.

Mezzner; sa:
Rent generellt tycker jag dock att man inte har rätt till naturtillgångar bara för att man bor vid, eller bosätter sig vid dem. Det är inte heller alla andra medborgares skyldighet att se till att de som så önskar kan försörja sig på vilka ställen som helst.

Helt riktigt. Fjällvärlden är att betrakta såsom vår gemensamma resurs, vilken vi alla bör ha rätt att bestämma gränserna för dess utnyttjande.

Min personliga åsikt är emellertid att som naturområde är fjällkedjan så unikt att det är synd att både rennäring och kommersiell turistnäring har ett så pass stramt grepp om denna del av landet. Då hela Norrland i övrigt är antingen uppdämt eller föremål för kommersiellt skogsbruk bör vi slå vakt om de kvarvarande orörda naturområdena och jag betraktar de nationalparker vi har (varav många intrång gjorts i dem trots denna status) som alltför arealmässigt små.

dave1; sa:
Räknar man på hela fjällkedjans längd så finns inte särskilt många helikoptrar så man behöver inte svartmåla bilden helt.

Visst bör vi samsas om utrymmet till viss del med andra intressegrupper, men i många fall behöver inte deras verksamhet specifikt fjällvärlden för dess fortlevnad: Kommersiell djurskötsel kan bedrivas på bondgårdar; skjuta djur kan göras i skogslandet lika gärna som på den ekologiskt känsliga fjällheden. Orörd natur kan däremot ej avnjutas på många andra ställen.

tjonsson; sa:
Tarra; sa:
Bilden av den gode stockholmaren som försörjer den late arbetslöse norrbottningen är närmast löjlig när man betänker helheten...

Att skattebetalare försörjer arbetslösa råder det väl ingen tvivel om. Mitt exempel där stockholmaren försöjde den arbetslöse norrlänningen var ett specifikt fall av detta; förmodligen lite av ett typfall om man beaktar arbetslöshetssiffrorna i de bägge regionerna.

Jaja...(tråden har ju hamnat offtopic redan)

Antal arbetslösa juni 2005:

Stockholms län 46374
Norrbottens län 8902

b_100; sa:

Stockholms län 46374
Norrbottens län 8902

Off-topic är ordet. Dessutom är jag norrlänning själv och har ingen anledning att underblåsa konflikten mellan norrlänningar och andra. Mitt exempel på en stockholmare som försörjer en norrlänning användes för att visa på att andra än den lokala turistbranschen kan ha intresse av att det finns försörjning i hela landet. Är det dessutom så att man med regleringar hindrar människors utkomst kan det vara riktigt att den som drar fördel av regleringen ser till att hitta en alternativ inkomstkälla till den vars levebröd reglerades bort.

Till slut: jag vet inte vad du vill säga med dina siffror. Dessa procenttal tycker jag är mycket mer talande:

Öppen arbetslöshet i procent 2005:

Stockholms län: 4,8%
Norrbottens län: 9,4%

tjonsson; sa:
b_100; sa:

Stockholms län 46374
Norrbottens län 8902

Off-topic är ordet. Dessutom är jag norrlänning själv och har ingen anledning att underblåsa konflikten mellan norrlänningar och andra. Mitt exempel på en stockholmare som försörjer en norrlänning användes för att visa på att andra än den lokala turistbranschen kan ha intresse av att det finns försörjning i hela landet. Är det dessutom så att man med regleringar hindrar människors utkomst kan det vara riktigt att den som drar fördel av regleringen ser till att hitta en alternativ inkomstkälla till den vars levebröd reglerades bort.

Till slut: jag vet inte vad du vill säga med dina siffror. Dessa procenttal tycker jag är mycket mer talande:

Räkna på vilken region som bidrar med störst bidrag till BNP... Om det nu är intressant... :)

Re: Re: Logik

cnygardh; sa:
Men appropå Råvvejaure, jag tog bilden till vänster 2003 när jag flög till Stalo, och det måste väl ändå vara Råvvejaure. Så isåfall så flyger man där ibland så helt galet var inte mitt resonemang. (klicka för större bild)

Då är vi överens. Det där är Råvvejavrre! Och Hadditjaure snett ner till vänster i färdriktningen. (Den diskuterade bilden hade nästa sjö till höger i färdriktningen.)

Jo - det är klart att h-koptern kan köra lite olika, men det verkade lite ologiskt att passera både R och Alep Bållejavrre på samma tur. Om det inte var irrfärder som var avsikten.

Som sagt; vandra lugnt. Själv får jag ställa in årets långvandring av olika skäl. Men jag ser fram emot nästa tillfälle. Kanske en förlängd veckoslutstur i slutet av sep.

//Bert

tjonsson; sa:
b_100; sa:

Stockholms län 46374
Norrbottens län 8902

Äh, jag ville inget särskilt med mina siffror på faktiskt antal, annat än visa lite perspektiv hur stor "bördan" egentligen är. Det är ju ständigt dessa procentsiffror som visas, men i kronor blir det ju definitivt inte mest i Sverige...

Man skulle ju också kunna säga att av Sveriges alla arbetslösa finns 18% i Stockholm och 3% i Norrbotten ;)

[Ändrat av b_100 2005-08-12 kl 16:53]

Jaja, off-topic är det ju redan så..

Alltså, för de flesta frilufsare så verkar det som att det enda som bekymrar är; buller, godispapper efter leden och renar på E:4..

Seriöst, det bekymrar mig!
Är lixom allting annat "obetydligt", eller vad beror egentligen det på? Är det för att godispapper, buller och renar verkar vara "lättast" att bekämpa eller vad?

Mepps; sa:
Jaja, off-topic är det ju redan så..

Alltså, för de flesta frilufsare så verkar det som att det enda som bekymrar är; buller, godispapper efter leden och renar på E:4..

Seriöst, det bekymrar mig!
Är lixom allting annat "obetydligt", eller vad beror egentligen det på? Är det för att godispapper, buller och renar verkar vara "lättast" att bekämpa eller vad?

Vad föreslår du att vi bör bekymra oss om istället?

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg