Vad har betytt mest för klättringens utveckling?

Girls Get Higher så klart!

Jag är så trött på att (oftast) klättra med killar... Vi luktar illa, har hävdelsebehov, dålig teknik och vet inte när vi ska vända om...

Med vänliga hälsningar

Kaj

Senast ändrad:
[...] De amerikanska och brittiska graderingssystemen har alltid varit öppna uppåt och det bidrog säkert till att amerikanska och brittiska klättrare var överlägsna dem från alpländerna under mitten av 70-talet. Det tog tio år innan det förhållandet ändrades.
[...]
YDS-skalan gick från 5.1 till 5.9 väldigt många år innan den öppnades.

Det finns häl inget som hindrar halvtidsjobb? Jag har haft 10-15 veckors ledighet om året det senaste halvdecenniet.

Imponerande! Hur då? Jag upplever nog att det dels finns ett motstånd hos arbetsgivare (av något skäl tror de att alla arbetsuppgifter kommer i 40-timmars sjok), dels kan det vara lurigt att få det att gå ihop om man inte har en väldigt hög lön. Tack och lov finns det föräldraledighet... Men visst skulle de allra flesta av oss kunna jobba mindre!

Imponerande! Hur då? Jag upplever nog att det dels finns ett motstånd hos arbetsgivare (av något skäl tror de att alla arbetsuppgifter kommer i 40-timmars sjok), dels kan det vara lurigt att få det att gå ihop om man inte har en väldigt hög lön. Tack och lov finns det föräldraledighet... Men visst skulle de allra flesta av oss kunna jobba mindre!

Så det är hemligheten för att kunna klättra mycket? Att alltid skaffa nya småbarn.. :) Super!

Fri tid

Off topic. Förvisso.

Som någon citerade 'climbing on the dole' var väl rätt etablerat i arbtslöshetens Uk på 70/80-talen.
Och jag har varit ledig ca 25 veckor om året sedan jag var 25.
Fast jag kunde förstås inte klättra alls resten av året (men kunde träna)
Gå till sjöss pojkar o flickor :)

On topic:
Jag vill också säga att remlösa yxor var en revolution. Remösa yxor alltså, inte yxor utan remmar. De allra starkaste klättrarna kanske inte klättrar svårare med quark ergo e.d. än med en rem-ergo, men säkert 90% av alla isklättrare kan klättra längre, brantare och tekniskt besvärligare is med remlösa yxor. För att inte tala om vilken skillnad de gjorde för mixklättring. Och varför exkludera mixklättring?

Off topic. Förvisso.

Som någon citerade 'climbing on the dole' var väl rätt etablerat i arbtslöshetens Uk på 70/80-talen.
Och jag har varit ledig ca 25 veckor om året sedan jag var 25.
Fast jag kunde förstås inte klättra alls resten av året (men kunde träna)
Gå till sjöss pojkar o flickor :)

Off topic.

Allt kan kompenseras med rätt prioritering. Jag klättrar 4-5 gångar varje vecka trots att jag jobbar hela tid och har bara 5 veckor semester.

Rätt prioritering innebär typ, ok väder - go climbing, dålight väder - go climbing indoors. Ta med alla som du måste ta ansvar för. Enkelt eller?

Har sagt till min arbetsgivare att jag ska vara ledig eller så säger jag upp mig. För det mesta har jag bara skaffat nytt jobb efter min ledighet eller jobbat på ett annat företag om min arbetsgivare har bestämt sig för att ha semesterstängt när jag inte vill det. Skiftgång i 5 och 6 skift är också bra. När jag jobbade i Norge jobbade jag fyra veckor var ledig tre sen fyra veckor var ledig en i rullande skema.

Kan inte se att någon har skrivit att uppblåsbar crashpad är fina grejer. Är de ute på marknaden än?

Off topic.

Allt kan kompenseras med rätt prioritering. Jag klättrar 4-5 gångar varje vecka trots att jag jobbar hela tid och har bara 5 veckor semester.

Rätt prioritering innebär typ, ok väder - go climbing, dålight väder - go climbing indoors. Ta med alla som du måste ta ansvar för. Enkelt eller?

Det finns de som lär ha sagt att hellre försöka åka ut till klippan och misslyckas att klättra när man är där än att ge upp redan hemma. Det vill säga, alla dagar åka ut till klippan. Jag har lyckats klättra massor mer ute genom att ge mig ut i ur och skur. ibland åker man hem utan att ha klättrat något, men då har man redan fått en skogspromenad som inte är fy skam det heller.

Off topic.

När jag var 20 tänkte jag "det där skulle jag också vilja göra."
Året efter hade jag ändrat min attityd till: "Jag tänker göra det där!"
Är ganska glad över det.

Visst har de ergonomiska yxorna betytt en hel del for Mixed/Dry men jag tror det har med Skruvarna ar det verkliga genombrottet om man ska se till en enskilld faktor.

Sedan kan man tycka att manga leder borde graderas om pag av utvecklingen som gjor dem lattare.

Om jag jamfor med utrustningen 1991 och 2011 sa ar det manga sma saker som sammantaget gor det bekvamare att klattra alpint i dag. Inte minst ar kladerna varmare, smartare och lattare. Allt ar lattare. Skulle gissa att den totala vikten for 4 dgar i bergen i dag pa vintern vager ca 40 till 45 procent mindre i dag jamfort med 1991.

Anledningen är att det nästan alltid är ett motstånd mot halvtidsjobb och liknande är att det finns en viss "startkostnad" på varje anställd, oavsett om personen jobbar heltid eller halvtid. Det blir helt enkelt, vanligtvis, högre "verkningsgrad" på en heltidsanställd än en deltidsanställd. Man får alltså mer utfört per krona utbetalad lön. Det finns givetvis undantag.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
tango Har man gått ifrån helt delbara selar? Klättring allmänt 7
GustavOh Hur avgör du idag om en säkringsperson har koll? Klättring allmänt 6
Visenten Har någon testat High Sports krita? Klättring allmänt 4
robinhaag Har du tråkigt?! Klättring allmänt 1
GustavOh Hur många oförberedda (förstemans)fall har ni säkrat? Klättring allmänt 16
Luluck Hur många säkringar har släppt för dig? Klättring allmänt 20
johnliungman Det värsta du har sett Klättring allmänt 96
seon Den 18-19 september glömmer vi allt elände och bara klättrar och har kul ihop Klättring allmänt 20
johnliungman Har vi UIAA-gradering i Sverige? Klättring allmänt 18
Mezzner Har du bytt slingor i dina kamsäkringar? Klättring allmänt 19
FR123 Vad har ni för mål i sommar? Klättring allmänt 3
Ripzaw Är nybörjare, har en skofråga. Klättring allmänt 4
ninapenda syrrans make har köpt en bar på dominikanska.... Klättring allmänt 3
isakalbertsson är det någon som har förare till Riglos i Spanien? Klättring allmänt 0
Avslzyx Tunaberg/Simonsberget har blivit naturreservat Klättring allmänt 22
dredds Någon som har koll på store strandåtind i Norge Klättring allmänt 3
teoek Vilken räddningsutr. har ni med? Klättring allmänt 19
baja_maja Har någon testat de nya wallnutsen? Klättring allmänt 10
_andreas_ Nån som har koll på krafter? Klättring allmänt 8
Milosz Har du tips om Australien? Klättring allmänt 11
ceckar Har någon tips på klätterkurs för nybörjare Klättring allmänt 5
PeAC spindelmannen har gjort det igen Klättring allmänt 9
jaffo Nån som har klättrat i Spanien Klättring allmänt 2
leosmi Klättring på Cypern - någon som har info? Klättring allmänt 0
Mezzner Har längden betydelse? Klättring allmänt 19
Mezzner Har någon en Stockholmsförare över? Klättring allmänt 0
Razor Den nya Bohusföraren har lämnat tryckeriet Klättring allmänt 0
nilsson213 Har någon klättrat i Grekland? Klättring allmänt 0
Har Kropp någon agentur Klättring allmänt 1
Detta har du letat efter! Klättring allmänt 0
avslut210607 Klättringens baksidor? Klättring allmänt 15

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg