Varför sjunk Prototypen - VagaBond 4,7?
Eftersom jag respekterar Utsidans regler relaterad till kommersiell verksamhet har jag dragit mig ganska länge för att svara på spekulationer ang. prototypen av en båt som (kanske) ligger på Östersjöns botten just nu. Det är på grund av mitt intresse för rodd och friluftslivet som jag har tagit fram en båt som jag vill dela med alla andra som tycker som jag. Båten i färdig form ska marknadsföras av mitt företag ROW Scandinavia AB. Efter några nästan sura påhopp, anklagelser och ibland vilda spekulationer här i Rodd Forum, tycker jag att det är dags för att personligt och i öppet forum, svara på frågan, Lasse Schmidt och prototypen VagaBond 4,7…..
VagaBond 4,7 är för mig en dröm som har utvecklats under de senaste 6 åren. Under den tiden har jag på mer än heltid hållit på med min stora passion - rodd. Inte tävlingsrodd, men kustrodd, motionsrodd och långfärdsrodd. All kunskap, feedback (från hundratals kunder samt från äventyrare som Kustrodderskan, Louise Rosenqvist och Östersjöroddaren Lasse Schmidt) plus egen hands-on erfarenhet har jag sugit åt mig, samlat på mig och plogat tillbaka i en enda båt - VagaBond 4,7.
Målsättningen och ambitionen var att den skulle vara - "Roddbåtens svar på havskajaken"…en helt ny typ av roddbåt. Den skulle vara den första av en ny generation av mycket säkra och sjödugliga roddbåtar med egenskaper som ska förenkla och uppmuntra till längre resor längs kusten, eller på oskyddade vatten. Den skulle även vara perfekt lämpad för ett vanligt motionspass i vilket väder som helst.
Mycket av inspirationen kommer från havskajaker och även en del av utrustning och detaljer är lånat därifrån. En del kommer även från kappseglingsjollar, havskappseglingsbåtar samt surfbåtar. På designsidan har jag än en gång förlitat mig på Hans Friedel, inte minst pga. den fantastisk bra erfarenhet som vi har haft med eXplorer 4,6 - som han har ritad för oss, - men även mycket pga. just hans breda erfarenhet i design av havskajaker.
Det var inte roligt när det gick fel för Lasse. Vi har lagt ner mycket tid för att försöka reda ut orsaken och nästan ännu viktigare för oss, hur man kan undvika liknande händelse i framtiden. Här är en del observationer, funderingar och åtgärder som vi redan har kommit fram till
(Hela summeringen finns under inlägg "Summering: Lasse Schmidt / V4,7 prototyp"):
Grundfrågan: Varför sjunker en båt?
Svar: På grund av okontrollerbar/okontrollerat vattenintrång
Konsekvensfrågan: Hur kunde man undvika okontrollerat vattenintrång i Prototypen av VagaBond?
Svar: Nu med facit (nästan) i hand och innan man förenklar svaret allt för mycket, finns det några viktiga och intressanta faktorer och händelser att känna till…
- Lasse Schmidt är en ÄVENTYRARE som gärna ville testa gränserna, på sig själv och på utrustningen. Han fick på EGET ansvar LÅNA en PROTOTYP av en ny båt, VagaBond 4,7 som jag utvecklar. Vi har inte tvingat honom eller satt press på honom till detta äventyret. Han har frågat oss om han kunde låna en båt.PROTOTYPEN är bara ett steg i utvecklingen av en ny båt och får inte förväxlas med den riktiga slutprodukten. Där kan vi nämna att produktionen av VagaBond 4,7 - den riktiga CE märkta produktionsbåten som skall användas till försäljning, kommer inte igång före tidigast december 2008. Leveranser till första slutkund bör komma igång under januari 2009.
- PROTOTYPEN som Lasse lånade var långt ifrån färdig men vi var glada över möjligheten att genom Lasse, testa båten i en miljö som är ganska långt utöver det som båten egentligen är avsedd för. Det är mycket viktigt för oss att testa och prova en produkt innan vi färdigställer den för produktion och denna möjlighet var unik
- PROTOTYPEN hade några brister som vi alla (inklusive Lasse) visste mycket väl om redan innan Lasses äventyr. Alla inblandade viste bl.a. att de (3) vattentäta skott som VagaBond var designad med fanns i PROTOTYPEN men att de INTE var vattentäta. Om prototypen har varit byggd på samma sätt som vi kommer att bygga våra produktionsbåtar (med vattentäta skott) hade den ALDRIG kommit i närhet av att sjunka. Båten ska flyta med ett vattenfyllt skott.
- Pga. tidsbrist inför Lasses äventyr har vi inte prioriterat det komplicerade/tidskrävande arbetet med att säkerställa vattentäta skott på vår one-off byggda PROTOTYP. Trist, men det händer lätt att man prioriterar bort vissa saker när man hamnar i en tidsbrist inför ett äventyr med en deadline.
- För extra säkerhet kunde vi ha utrustat PROTOTYPEN med uppblåsbara flyttankar i lastutrymmet. Samma tankar som vi använde oss av på den eXplorer 4,6 med som Lasse tidigare har försökt att ro till Gotland med. (Äventyret blåstes då av efter 2 försök). Anledningen var sjösjuka eller illamående) I stressen för att färdigställa prototypen innan Lasses deadline var det ingen som tänkte på att flytta över tankarna till den nya båten. …Förberedelse igen?
- En viktig fråga är: - var eller varför har båten tagit in vatten? Och i sådana mängder? Svaret kunde ha varit så enkel som att det var på grund av en lucka som inte var stängd (en lucka var öppen efter att Lasse rättade upp båten strax innan han blev upplockad?), eller mer alvarligt - kanske pga. en slang som har lossnat? Tyvärr är det ingen idé att spekulera om anledningen eftersom inte ens Lasse, som var på plats i båten, kan förklara anledningen till vattenintaget. Därför förstår jag inte riktigt var spekulationen här i forum kommer ifrån, att det ska vara en genomföring som har lossnat? Om det hade varit en slang som hade lossnat och Lasse hade upptäckt felet, hade det då varit ganska enkelt för honom att åtgärda detta. I sittbrunnen på båten, fanns det gummiproppar på en lina som var avsedd just för att täppa igen genomföringen om det skulle behövas.
- Det var förmodligen inte så enkelt för Lasse att få reda på var eller varför båten har tagit in vatten. Eller ännu viktigare för honom just då, att åtgärda felet som skulle ha uppstått under sista 5 -6 timmar av hans resa. Det var mörkt när det hände och Lasse var rätt slut efter mer än 2,5 dygns oavbruten rodd. Han var även mycket nedkyld. Kanske en kombination av utmattning och fel klädsel?
Slutsats och Svaret på konsekvensfrågan som vi ställde tidigare ang. "hur man kunde undvika okontrollerat vattenintrång i Prototypen av VagaBond"
Svar: PROTOTYPEN sjönk pga. att den saknade vattentäthet i de 3 designade vattentäta skotten. Hade det fungerat, skulle vattenintrånget begränsats till en mindre och hanterbar volym. Om vattenintrånget hade skett i ett begränsat utrymme (skott) hade båten flutit på volymen av luft som var kvar i övriga skott. Det hade varit enklare för en alert roddare att identifiera eller spåra orsaken till intrånget i ett begränsat utrymme. Om man väl hittat orsaken, kan problem ev. åtgärdas.
MEN - Lasse hade bara ett par mil kvar till Estland. Han hade rodd nästan 200 km i upp till 3 meters vågor i vindstyrkan ofta över 10 m/s!. Det var ingen lätt match! Att komma så långt är en riktigt bragd! Att han hade otur i slutet av resan ska inte lägga en skugga över vad han har åstadkommit…! RIKTIGT BRA JOBBAT LASSE! !
Mer information på www.row.nu
/Wim Kotzé