Vad hände här?

Jag har sett åtminstone en till tråd här på samma ämne, så så konstigt är det nog inte, och visst är det ett handhavandefel (hålen från vinden). Ni som inte tror att det är möjligt får väl prova ;)

För min del var det så enkelt att det knappt blåste alls när jag satte igång köket så jag tänkte inte på vindriktningen (och trodde väl helt ärligt att rekomendationen bara var för optimal funktion, inte kökets överlevnad) Satte på en kastrull pasta med lock och vände mig om för att hacka lite sallad. När jag vände mig igen så slog lågor ut genom ventilationshålen och först då uppmärksammade jag att vinden friskat i lite.

Jag tycker inte att det här är trangias fel, så jag tänker inte reklamera. Men jag vill minnas att skaparen av den andra utsidantråden gjorde just det och fick en ny botten skickad gratis.

Jag har inte varit med om detta, men väl att byig vind som byter riktning och krånglar lyckats blåsa lågorna genom ut undre vindskyddet precis som för TS. Bara med liten gräsbrand som resultat, men ändå. Ihållande vind i den riktningen borde helt klart kunna smälta vindskyddet.

Off topic. Läste först denna tråd på mobilen. Hand upp den som liksom jag först trodde bilderna visade en ytterhuv till en fotogenbrännare?

Själv har jag använt Trangiakök i ca 40 år och inte heller jag har tidigare brytt mig så mycket om hur hålen i vindskydded var vända. Spritbrännare övergav jag på 80-talet till förmån för gas, och har aldrig funderat på att gå tillbaka.
Jag har dock noterat att gasbrännaren har lättare att slockna av misstag om hålen i vindskyddet är vända från vinden, så för mig har det blivit ett givet handhavande att vända hålen mot vinden. När jag sedan av en slump tittade i Trangias användarbroshyr för några år sedan bekräftades min egen erfarenhet.

Aluminum smälter mellan 475 - 677 grader C beroende på vad den har för legeringar

Den lilla termiska massan som gallret har räcker inte att hålla emot någon längre tid om man har full spritlåga brinnande mot nätet pga. baksug för att man vänt köket fel gentemot vinden. Sedan när det brinner nedåt så blir det extra fart på brännare då mer spritångor kokar ut och det hela eskalerar ytterligare.

Med andra ord så är det inte underligt att det ser ut som det gör, det som är mer förvånande är att det inte händer oftare...

Med gasol så har man automatisk begränsning när det gäller bränslemängd per tid och hur stor lågan kan bli - men även där får man se upp att lågan inte eldar mot någon vägg mer än mycket kort tid pga. vinddrag och blåst och man får aldrig lämna ett kök brinnande obevakad, speciellt om det också blåser.

.

Polera upp aluminiumet till högglans på insidan av vindskyddet så minskar man
värmeabsorbtionen i det och ökar kökets effektivitet då grytan får ta del av den värmen.

För dom som inte vet alu går att polera till kromglans , våtslippapper 1200,1600 el. 2000 och sedan autosol,rubbing etc.

Just att mera sprit kokar till gas om lågorna vänder ned genom hålen i nedre vindskyddet och ut kan förklara "svetslågan". Syretillförsen och var den ger högst temperatur i lågorna betyder också en del.

Thure

Snacka om service

Ni hade helt rätt. Jag mejlade Trangia och de bekräftade att det händer i sällsynta fall om man vänder vindskyddet fel, från vinden. De erbjöd de sig att skicka ett nytt vindskydd utan kostnad trots att felet var mitt - trots att det är ungefär 30 år sen jag köpte köket. Det kan man kalla service.
Jag tackar och bockar.

Ni hade helt rätt. Jag mejlade Trangia och de bekräftade att det händer i sällsynta fall om man vänder vindskyddet fel, från vinden. De erbjöd de sig att skicka ett nytt vindskydd utan kostnad trots att felet var mitt - trots att det är ungefär 30 år sen jag köpte köket. Det kan man kalla service.
Jag tackar och bockar.

Där ser man, va trevligt för dig eller tur!? Själv fick jag ingen hjälp av Trangia då det gällde en ny och defekt stekpanna till 27 köket, som troligen var för tunn i godset eller på annat sätt var fel konstruerad eller undermålig... Hur som helst fick jag ingen hjälp! Och det resulterade i att jag numera undviker Trangia! Länk: http://troswe.wordpress.com/2014/08/10/trangias-stekpanna/

Mvh troswe

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
PJA Vad hände med t-lila? Kök och brännare 2

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg