• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

    OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

Vad göra när man fryser lätt???

Ja-a du, trist o jobbigt att frysa... För mig hjälpte en graviditet och förlossning, tro det eller ej :-D Men där har du väl inte en chans... Innan dess var jag alltid frusen, men inte så längre. Har för övrigt en kompis som gjort motsatt erfarenhet.

här kommer andra (enklare!) tips:

* se till att handleder och fotleder är ordentligt varma, tröjor som går ned ordentligt över handloven osv.

*Sånna där gelevärmekuddar, ska vara supereffektiva enligt frusna kompisar.

*Ingefära! Stimulerar blodcirkulationen enligt huskurs-hälso-örtkunskap. Juste o gott te på färsk ingefära är fin-fint i termosen. Gör så här: Koka vatten, hacka under tiden 2-2,5 cm ingefära. lägg i vattnet i 5 min. Sila sen annars blir det jättestarkt!
 
Re: Re: fetta på dig!

meg; sa:
Själv har jag tillräckligt högt "sälindex" för att enligt din beskrivning klara kylan bra. Men jag fryser ändå om fötterna!

Det finns något rätt så otrevligt som heter Raynaulds syndrom som påverkar blodcirkulationen främst i fingrar och tår. Det är dessutom vanligare hos kvinnor. Mot det finns det väldigt lite som hjälper...
 
Re: Re: Re: fetta på dig!

dabac; sa:
meg; sa:
Själv har jag tillräckligt högt "sälindex" för att enligt din beskrivning klara kylan bra. Men jag fryser ändå om fötterna!

Det finns något rätt så otrevligt som heter Raynaulds syndrom som påverkar blodcirkulationen främst i fingrar och tår. Det är dessutom vanligare hos kvinnor. Mot det finns det väldigt lite som hjälper...

Och här var det muntra klubben!

Jag vet inget om monsieur (?) Raynauld, men jag råkar veta att mina kroniskt frusna fötter beror på en gammal förfrysningsskada. Och mot den saken finns det ungefär lika lite hjälp. Dessutom lär det ska bli radikalt värre när man blir äldre och blodcirkulationen försämras för den sakens skull - om man då utsätter sina tidigare förfrusna kroppsdelar för kraftiga temperaturskiftningar så drabbas man av rent smärtsam klåda...

Kan man ju ha att se fram emot till äldre dar!

Tjolahopp!
/Meg