Häftig skandal om ni frågar mig! Är inte detta ett 98% naturreservat, 2% nationapark å dessutom ett natura 2000 område?! "ähh, låt oss bygga en skidanläggning där"..
Herreg*d, detta är ju så j^kla korkat att jag nästan inte orkar skriva om det.
Natura 2000:
"Nätverket av EU:s mest skyddsvärda naturområden finns i alla medlemsländer för att hejda utrotningen av arter och livsmiljöer."
Områdesnamn
Långfjället-Städjan-Nipfjället
Område som är av både gemenskapsintresse enligt habitatdirektivet och skyddsområde enligt fågeldirektivet
*Fjällhedar och boreala hedar
*Alpina och subalpina silikatgräsmarker
*Öppna svagt välvda mossar, fattiga och intermediära kärr och gungflyn
*Mineralrika källor och källkärr av fennoskandisk typ
*Aapamyrar
*Silikat-rasbranter
*Västlig taiga
*Nordisk fjällbjörkskog
*Örtrika, näringsrika skogar med gran av fennoskandisk typ
*Skogbevuxen myr
*Lodjur
*Brushane
*Fiskgjuse
*Fjällpipare
*Hökuggla
*Ljungpipare
*Silvertärna
*Smalnäbbad simsnäppa
*Smålom
*Spillkråka
*Stenfalk
*Tjäder
*Trana
*Tretåig hackspett
"The area has many high values for endangered species and for outdoor life. The area is adjacent to national parks in Norway. It is important to protect a larger, continuous area like this."
Datum när regeringen har förklarat området som ett särskilt skyddsområde (SPA)
199612
Totalareal (hektar)
93903.9
Ansvarig myndighet
Länstyrelsen i Dalarnas län
------------------------------------
å 7 av 9 ledamöter i länsstyrelsens styrelse tycker en skidanläggning är ett jättebra förslag!
http://www.falukuriren.se/artikel.asp?id=1715677
En skidanläggning kräver ju oxå snö.. å pga bl.a all bebyggelse så ser det ju ut till att vi får mer å mer av detta varje år... hur många nedlagda skidanläggningar har vi inte, å räcker det inte med alla aktiva vi redan har?
Kanske ett mcdonalds å en par hotell å gokart-bana oxå så kan vi rädda fler arbetsplatser...
Men det finns kanske hopp:
http://www.snf.se/nyhet.cfm?CFID=8408359&CFTOKEN=85314433&id=1385
Undrar vad det nästa projekt blir! Rädda 50 arbetsplatser å bygga 12 hotell i sarek kanske?
Å har jag inte helt fel så är de väl redan igång med å planlägga en stor väg rakt igenom fjällkedjan däruppe till norge.
Tar det aldrig slut?