Basläge att jämföra med: Kroppsvikt 100kg. Packning inkl kläder på kroppen 20kg, dvs total massa att förflytta 120kg.
Alternativ 1: Viktminskning av packning: Kroppsvikt 100kg. Packning inkl kläder på kroppen 10kg, dvs total massa att förflytta 110kg.
Alternativ 2: Viktminskning av kroppsvikt: Kroppsvikt 90kg. Packning inkl kläder på kroppen 20kg, dvs total massa att förflytta 110kg.
Du kommer att uppleva alternativ 2 som det mest effektiva. Du bär inte ryggsäcken 24 tim/dygnet men du bär alltid din kropp 24 tim/dygnet, även när du sover.
När du rastar, tar du ju av dig ryggan och då bär du bara din kroppsvikt.
Du kommer att uppleva det lättare att böja dig ner i jokken för att dricka/hämta vatten.
Du kommer att uppleva det lättare att springa iväg en bit för att göra dina behov.
Du kommer att uppleva det lättare och enklare att krypa in och ut ur tältet.
Din förbättrade andning under sömnen kommer öka syreupptagning vilket gör att ditt hjärta arbetar lugnare och stabilare vilket gör att du kommer att sova bättre på natten.
Du kommer att uppleva att du vaknar mer utvilad.
Allt detta tillsammans, kommer att ge dig mer energi över till att slänga på dig ryggsäcken och ge dig i väg på nästa vandringsetapp och du kommer att uppleva den energin. Du kommer att känna den i varje cell, i varje nervtråd och i varje muskelfiber.
Tro mig, jag vet vad jag talar om. Been there done that. Från att ha hamnat på 113 kg och tillbaka till ner till 88 kg.
När jag skriver detta har jag svårt att hålla till baka tårarna. Jag upplevde en befrielse!