Vad får man inte missa i Norge?

Se till att du kan fixa lunch själv, det brukarar vara stängt till sent på eftermiddagen på restauranger och matställen.
go tur

Tack för ytterligare tips.. Kan ju kanske utveckla lite hur planeringen har fortskridit.

Jag kommer att åka upp i två omgångar. Först 9 dagar under Juli månad för att besöka Rondane och en kortare sväng till Breheimen. I Rondane är målet att ta ett gäng 2000 meterstoppar (9 st). Breheimen är mest i mån av tid då jag inte vill stressa igenom Rondane.

Jag åker sen upp i Augusti igen och stannar en bit in i September, blir då 23 dagar. Det som är inbokat är vandring i Jotunheimen med bl.a. Galdöpiggen och Glittertind (samt ett gäng andra toppar). En sväng i Dovre, Jostedalsbreen, Trollväggen, Lofoten, Stabbursdalen, Reisadalen, Treriksröset..

Som tidigare nämnts är Nordkap bara ett geografiskt mål som ska passeras, därefter kör jag vidare mot Ryska gränsen via Kirkenes. Sen Finland söderut och tillbaka genom Sverige.

Fördelen med den här typen av resa är ju att man kan stanna till några dagar extra på ställen man finner intressanta så det är inte alls säkert att jag ens kommer halvvägs.

Start och målgång i Helsingborg där jag bor..

Se till att du kan fixa lunch själv, det brukarar vara stängt till sent på eftermiddagen på restauranger och matställen.
go tur

Tack :) Jag kommer att ha med mat hemifrån för hela perioden. Även om det blir några mil i bilen så är tanken att spendera så mycket tid som möjligt i skog och mark (fjäll)..

Jag skulle tipsa om Dovre fjell och Geiranger och där framförallt Trollstigen. Men det ser ju ut som att du redan har de planerat.. =)

Ska själv ta ett par dagar på Dovre fjell och sedan avsluta med ett par dagar i Geiranger i augusti.

Vet inte när i juli du har tenkt besöka fjellvärlden, men fick tipset om att från mitten av juli så ska det vara som bäst. Då är dessutom risken för översvämningar (flom) betydligt mindre. Det kan det vara mycket av i juni och i början på juli. Inte så kul att behöva vända..

Hela västlandet tycker jag för övrigt är fint, Järenområdet med sitt växlade högland och låglandskap, Kristiansand osv.. De norra delarna av Norge har jag tyvärr obefintlig erfarenhet utav..

Hoppas du får en fin resa!

Saltströmmen säger du. När du väl är där finns det ingen anledning att inte traska upp på Per Kalsatind. två-tre timmar upp , ingen klättring men lite luftigt stundvis. Utsikten från toppen är fantastisk.

Per Kalsatinden är en av topparna i Börvasstindan, bergmassivet som dominerar området runt saltströmmen. Man tar sig dit väldigt enkelt . kör över straumöya och förbi Tuv. följ vägen 10-12km tills vägen går vid foten av berget. Där vid en vik som heter Mölnbukta finns det en parkering vid vattnet. Stigen upp går först genom björkskog 400 höjdmeter och är stundvis ganska brant. sen jämnar det ut sig och stigen blir lite svårare att följa men det är busenkelt att hitta ändå.

Man går bakom stortind, bakom legdknubben och därifrån följer man kammen upp till per kalsatind. Utsikten är storslagen. I norr och väster ser man hela lofotsryggen som en rad hajtänder ur havet och i söder kan man se ned mot svartisen en klar dag och i öster Saltfjällsområdets vassa toppar.

jag var uppe och fiskade där i förra veckan och passade på att springa upp en eftermiddag.
http://www.youtube.com/watch?v=z1MgL05M3Sg

mer info
http://no.wikipedia.org/wiki/Børvasstindene

Det är över 1000 höjdmeter så packa fika.

go tur.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Vägslav Vad får man inte missa i Rom? Allmänt om friluftsliv 10
MartinGbg Sommarsemester i Dalarna - vad får man inte missa? Allmänt om friluftsliv 19
Fiskens Hur nära bostaden får man tälta? Allmänt om friluftsliv 143
Charli28 Får man tälta på stranden? Allmänt om friluftsliv 18
Om man parar vasaloppet med fjällräven classic så får man Allmänt om friluftsliv 2
Dania Friluftsliv får inte bli något bara för eliten Allmänt om friluftsliv 91
Christina93 Stormköks brännare får igen gas Allmänt om friluftsliv 39
lsjonsson Kräver utredning: "Absurt om renskötande samer ensamma får diktera villkoren" Allmänt om friluftsliv 8
jojjebros Hur spenderar man sitt friskvårdsbidrag i naturen? Allmänt om friluftsliv 33
Daikaruus Hittar man en digital / online karta någonstans Allmänt om friluftsliv 18
Granitbitarn Vilken sida ska man gå på? Allmänt om friluftsliv 147
monsterguden Värmeplagg om man fastnar, dunjacka ett måste? Allmänt om friluftsliv 10
Fjällkjell Vart kan man köpa en sån här? Allmänt om friluftsliv 6
Mediana Tips på tältplatser man kan tas sig med bil Allmänt om friluftsliv 6
fritänkare Vad händer om man lägger en roddbåt på stadens mark? Allmänt om friluftsliv 7
Ösoola vart kan man ett par solladdade trådlösa hörlurar? Allmänt om friluftsliv 3
Miss Yster Hur blir man känslomässigt bekväm med att sova i tält? Allmänt om friluftsliv 74
turbo100 Var börjar man nu i vinter??? Allmänt om friluftsliv 28
andflygh Vart skriver man om... Allmänt om friluftsliv 1
saraabeiramar Fjälltur i december- vart kan man åka? Allmänt om friluftsliv 2
camoscio Forumfrågor - ska man bry sig om att svara? Allmänt om friluftsliv 47
greenfish Hur gör man upp en säker eld i en torr skog? Allmänt om friluftsliv 38
killroy04 Saker man ska göra innan man dör. Allmänt om friluftsliv 19
Crimper Man fast utanför Nikka Allmänt om friluftsliv 11
Noatun. "For every man of action" Allmänt om friluftsliv 6
Teknikern Och så sitter man där och velar IGEN! Allmänt om friluftsliv 15
överlev92 Vart ska man börja? Allmänt om friluftsliv 4
Argusgranskare Björntätt i Funäsfjällen?Kan man ha hunden med sig längre? Allmänt om friluftsliv 37
nermander Scam i skogen? (Anklagad för vedstöld bara för man kör med släp) Allmänt om friluftsliv 9
desireman Fixar man att gå från Nikkalukta till Kebnekaise fjällstation på en dag? Allmänt om friluftsliv 15
Helmetrock Jobb på Svalbard, vad hittar man på? Allmänt om friluftsliv 40
brigas varför klagar man så¨mycket på just dessa? Allmänt om friluftsliv 135
NattaZatta Tips när man har med hunden på färd Allmänt om friluftsliv 7
Leffe357 Man kan klara sig på lite Allmänt om friluftsliv 6
crilee Vad ska man hitta på i November! Allmänt om friluftsliv 22
moerne Vad gör man på väg norrut? Allmänt om friluftsliv 17
tompa_m Var ska man vandra, Sarek, Kungsleden eller kanske... Allmänt om friluftsliv 4

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg