Sarek, vad får man inte missa?

Fel av mig. Slå på stora trumman och blås i alla trumpeter! Varna alla. Lås in kvinnor och barn...

Jag menade den topp som beskrivs ovan.

Antar att det är 1626 toppen som syns i bakgrunden på denna bild:
970803dagsutflykttillsvfh3.jpg

Här är toppen (tror jag eftersom föregående skrivare verkar veta väldigt exakt...)
970803dagsutflykttillsvbv6.jpg

Dock så vill jag ändå säga att det inte var svårt att ta sig upp på toppen.
Nu menade jag inte att vara nedlåtande, utan mer humoristisk:
Jag har aldrig själv varit uppe på Svarta Spetsen men det verkar ju som har varit på rätt topp.
Däremot kan det ju vara synd om någon tänker att de ska upp på Svarta Spetsen och inte kommer fram till rätt topp för att man la in koordinater från kartan.

Appropå den där första bilden: är säkert den i förgrunden som är 1626an, 1626 toppen har en fjuttig primärfaktor. I bakgrunden är det säkert Tjågnåris!

Tack för trevliga bilder! Och ursäkta om du uppfattade mitt föregående inlägg i allt för dålig dager.

Nu menade jag inte att vara nedlåtande, utan mer humoristisk.

Tack för trevliga bilder! Och ursäkta om du uppfattade mitt föregående inlägg i allt för dålig dager.

Nja, jag kanske överreagerade. Men när någon skriver VARNING ! VARNING! så drar folk öronen åt sig och tror att det är farligt. Vilket det ibland kanske är och ibland kanske det är varg, varg (vilket jag tyckte i detta fall). Svarta spetsen är inte svårt om man inte är höjdrädd...

Det är bara så att man som icke-klättrare får höra att man gjort fel bara för att man lyckats ta sig upp på någon topp utan en massa utrustning. Att man klarat något "i kängor och med en bit choklad" som de inte lyckats med med alla dyra prylar (sen kan man ta olika vägar upp på en topp, det förstår jag).

Nja, jag kanske överreagerade. Men när någon skriver VARNING ! VARNING! så drar folk öronen åt sig och tror att det är farligt. Vilket det ibland kanske är och ibland kanske det är varg, varg (vilket jag tyckte i detta fall). Svarta spetsen är inte svårt om man inte är höjdrädd...

Det är bara så att man som icke-klättrare får höra att man gjort fel bara för att man lyckats ta sig upp på någon topp utan en massa utrustning. Att man klarat något "i kängor och med en bit choklad" som de inte lyckats med med alla dyra prylar (sen kan man ta olika vägar upp på en topp, det förstår jag).

Jag håller med dig till hundra procent, det är en bra inställning och jag tycker folk borde bestiga flera toppar. Tyvärr kan jag inte ångra mitt inlägg efter någon har svarat på det, det var som sagt iaf fina bilder.

Lite OT om Svarta Spetsen som jag undrar om:
på de gamla kartorna (åtminstonde 1971) ligger Svarta Spetsen vid topp 1903, vilket kan vara farligt eftersom jag har förstått att norra kammen är brant och klättring? Såg du nåt av det? Var väl lite av denna miss av Lantmäteriet som jag tänkte passa på att korrigera främst.

På de gamla kartorna har den RIKTIGA Svarta spetsen höjdkurvor upp till 1800 meter, på nya bara till 1780, gjorde du några GPS-mätningar eller så vid toppen Karolina P?

Lite OT om Svarta Spetsen som jag undrar om:
på de gamla kartorna (åtminstonde 1971) ligger Svarta Spetsen vid topp 1903, vilket kan vara farligt eftersom jag har förstått att norra kammen är brant och klättring? Såg du nåt av det? Var väl lite av denna miss av Lantmäteriet som jag tänkte passa på att korrigera främst.

På de gamla kartorna har den RIKTIGA Svarta spetsen höjdkurvor upp till 1800 meter, på nya bara till 1780, gjorde du några GPS-mätningar eller så vid toppen Karolina P?

Har en karta från 2003 (BD10). Där finns bara en topp i orådet som är märkt 1903 och den ligger ca 1km sydöst om Buchttoppen och det är inte den som jag tänker på som Svarta spetsen. Om jag ska försöka beskriva det så var toppen något av en återvändsgränd, dvs det gick bara att vandra upp från ett håll; sydväst. (På kartan ser det ut som om det är toppen där Mihkájieg´na och Tjåg´nårisjieg´na nästan går ihop, kan vara 1780möh) Från något annat håll så får man klättra.

Så här ser det ut från sydväst, man kan nästan ana stupet i öster
970803dagsutflykttillsvsj0.jpg

Tyvärr så var jag där så tidigt som 1997 och då har jag för mig att GPS:er inte var något som man kunde bära runt på. Hur som helst så hade vi inte med oss någon...

Har en karta från 2003 (BD10). Där finns bara en topp i orådet som är märkt 1903 och den ligger ca 1km sydöst om Buchttoppen och det är inte den som jag tänker på som Svarta spetsen. Om jag ska försöka beskriva det så var toppen något av en återvändsgränd, dvs det gick bara att vandra upp från ett håll; sydväst. (På kartan ser det ut som om det är toppen där Mihkájieg´na och Tjåg´nårisjieg´na nästan går ihop, kan vara 1780möh) Från något annat håll så får man klättra.

Så här ser det ut från sydväst, man kan nästan ana stupet i öster
970803dagsutflykttillsvsj0.jpg

Tyvärr så var jag där så tidigt som 1997 och då har jag för mig att GPS:er inte var något som man kunde bära runt på. Hur som helst så hade vi inte med oss någon...

Tack för upplysningarna! Då var det som jag trodde, att fortsättningen norrut från Svarta Spetsen är klättring. Det var ju dumt att lantmäteriet satte ut namnet fel förut, då blev ju guideböckerna felaktiga och farliga.
Finns en liten förtopp till Svarta Spetsen på 1740+ meter (pf 20+) som det vore intressant om nån på utsidan har information om!

Tillbaka till Sarek-tips: Kan rekomendera Sarektjåkkå Nordtopp, 2056m en för sin höjd väldigt lätt topp, om man bara betar av höjdmeterna metodiskt från Ö-ÖNÖ! Missa inte Nordöstra förtoppen 1980 på vägen upp, ett spektakulärt stup på ca 400 meter som kan mäta sig med Nordtoppens nordstup, särskilt när solen spelar över glaciärerna

Tack..

för alla tips, det har böjat utkristalliseras en färdlpan i mitt huvud. Dessa tips jag fått kommer utan tvekan ligga till grund för den planen! Jag återkommer när jag har funderat klart....

//Jocke

Förlåt för att jag/vi kapade din tråd. Det var inte min mening. Hoppas du inte blivit avskräckt :)

Lycka till!

Absolut ingen fara, vi kommer nog lägga in en tur till svarta spetsen.... Även om man som jag blir höjdrädd på en pall, men är man inte utanför sin komfortzon minst en gång om dagen lär man sig inget. ;-)

Gå först norr om Skierfe. Mellan Lulep/Alep Vassjajågåsj ned till Rapadalen. Ett annat alternativ är att gå till Pastavagge via Vassjabakti och Skajdasjvagge. Men man borde se Snavavagge och Rapaselet också. Man kann göra det från norr.

Som jag ser det är det unika med Sarek de mäktiga kontrasterna mellan högfjäll och frodiga dalgångar. Och ingenstans är dessa kontraster så dramatiska som i Rapadalen. Att börja vid Aktse tycker jag därför är helt rätt. Därifrån kan man fortsätta vandringen på hög nivå, på norra sidan. Är det klart väder är ett besök på Skierffe nästan ett måste.

Om man väljer att därefter gå mot Rapaselet kan färden fortsätta uppe på kanten av sluttningen, och man går då ungefär nordväst (beskrivs i Grundstens bok). Däruppifrån kan man på flera ställen spana med kikare efter älgar som betar nere i dalen 5-600 meters nivåskillnad längre ner.

På andra sidan dalen reser sig Gådoktjåhkkå och Bielloriehppe med vilda och dramatiska former, och man har dem som följeslagare en dag eller två. En solnedgång här är enastående.

Nerstigningen till Rapadalen kan ske ganska nära Alep Vassjajågåsj. Härifrån är det inte så långt till Rapaselet som breder ut sig nere i dalen. En storslagen och otroligt vacker utsikt. Ser man mot selet härifrån på kvällen så lyser och glittrar det överallt på grund av alla vattenytor som finns mellan växtligheten. Innan man tagit sig nerför sluttningen kan man återigen spana med kikare om man vill se fler älgar.

Har man upplevt allt detta kan man inte vara annat än nöjd :). Det som följer därefter (vad man nu än har valt i Sarek) blir snarast som ytterligare bonus på färden.

/Hans

Passåivie är ett heligt fjäll, passe betyder heligt/farligt, (samma ord har gett namnet till Pastavagge = ”Passevagge”, där bodde Bieggolmai, vindarnas Gud, och därifrån kom alla stormar).

Lingvistisk kommentar:
Basse har som sagt innebörden "helig", men det är nog inte detta element man ser i Basstavágge, även om jag också gjort denna gissning förut. Det finns nämligen ett ord bassta vilket betyder "tång, klämma, rävtana"; detta kan utan större svårighet kopplas samman med dalens synnerligen trånga form. Det ligger därmed närmare till hands att härleda Bassta- till just bassta istället för att anta att det omformats från basse. Som ytterligare stöd för denna tolkning kan nämnas en sjö i skogslandet mellan Jokkmokk och Messaure vid namn Basstajávrre, vilken är inklämd mellan två branta berg -- såsom i en tång.

Senast ändrad:
edgepal!
Din text förtjänar ett bättre öde än att glömmas i en forumtråd! Kan du inte berika den med någon bild och skriva den som en artikel?

HåkanF

Jag är ingen expert på Samiska eller på Samiska namn, jag relaterade till vad jag fått lära mig av äldre Samer för länge sedan när det gäller Pastavagge och varifrån namnet ursprungligen kommer.

Det är mycket möjligt att du har rätt – och det är också mycket möjligt att de Samer som berättade för mig, har rätt. Själv lutar jag nog lite åt Passevagge måste jag säga, speciellt som Bieggolmai höll till just där – enligt samma Same.

Nu är det ju som så att inte heller Samerna alltid har rätt när det gäller namn och ursprungsnamn. Sagor och sägner blir ibland till ”verklighet” när det förflutit lång tid.
Så vem vet?

Bodde t.ex Stalo på Stalotomterna?

Majen
Jag har massor av bilder från just det här området, hundratals – men enbart diabilder som numera är djupt nedpackade – och min nuvarande skanner kan inte läsa in diabilder. Tekniska problem alltså. Jag har tänkt att köpa mig en skanner som kan läsa in diabilder – men jag har tusentals fjällbilder – så jag drar mig för att göra det eftersom jag med åren blivit allt mera lat…

Vill du lägga det jag skrev någon annanstans så har du fria händer att göra detta.

Thomas

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
desireman Får man göra upp eld i ex. kebnekaise området eller sarek? Fjällvandring 44
Hemiume Vad får vi inte missa? Sarek, Padjelanta, stora sjöfallet, abisko? Fjällvandring 6
Totteman Det gamla Sarek Fjällvandring 40
Onesport Ruttförslag ensamvandring Sarek Fjällvandring 18
GenomsnittligSarekLängtare Vandring på Bårddejiegna/Pårtejekna? Fjällvandring 15
GenomsnittligSarekLängtare Suorva-Stora toppen Sarek-Suorva Fjällvandring 8
jaguaren Söker input Sarekvandring 13-20/9. Suorva-Álgajávrre-Kvikkjokk eller Kvikkjokk-Njoatsevagge-Sarvesvagge-Lullihavágge-Kvikkjokk Fjällvandring 8
olably Sarek Fjällvandring 2
Materialaren Sökinsats i Sarek efter försvunnet par Fjällvandring 194
GenomsnittligSarekLängtare Kvikkjokk-Bårddetjåhkå-Kvikkjokk 2025 Fjällvandring 23
Merckx Pass 1425 i Sarek Fjällvandring 5
Elvah Standárjåhkå mellan Alep och Lulep Várddo Fjällvandring 0
Wotan88 Sarek Suorva till Kvikkjokk. Fjällvandring 2
Materialaren Den Stora tråden om Tielmavadet Fjällvandring 21
readyeddie Avstickare in Sarek från kungsleden (behöver tips) Fjällvandring 3
LejonetFrånNorden 100 km, 20 tim - Kvikkjokk, Taraluoppal, Pårte, Kvikkjokk - 28/6 Fjällvandring 0
oskar_thulin Söker vandringskompis till Sarek-tur i mitten av augusti Fjällvandring 8
Hankster Ligger länsstyrelsens roddbåtar mellan Aktse och Laitaure i vattnet än? Fjällvandring 5
Mapalon Sarek antal reservdagar. Fjällvandring 18
Pohman Sarek kamvandring Fjällvandring 0
erika79 Fjällvandring i Sarek hösten 2025 Fjällvandring 5
Wotan88 Reseplanering: Sarek-tur sep-okt Fjällvandring 16
RosalieK Hur svår är vandringen aktse till skierfeklippan? Fjällvandring 6
kjpil Fjällvandring med barnen i Sarek Fjällvandring 12
Materialaren Vandringsbetraktelser i relation till Kvenslers ’Sarek’ Fjällvandring 3
OscarT Tältplats nära Nammasj Fjällvandring 0
Moga Sarek 12 dagar med stopp halvvägs för proviant? Fjällvandring 9
Get1 Första Sarekturen! tips och åsikter på planerad rutt. Fjällvandring 47
apkungen Bestiga nordtoppen i Sarek norrifrån Fjällvandring 3
553344 Frågor om Sarek- och padjelanta-tur med bla Álátjåhkkå Fjällvandring 7
mikael.johansson Platån mellan Jågåsjgaskajiegna och Oarjep Oalgásjjiegna Fjällvandring 15
kjpil Fjällvandring genom Sarek med små barn Fjällvandring 20
Gupta2 synpunkter på Sarekvandring Fjällvandring 18
Merckx Sarek II Fjällvandring 3
Merckx Sarek Fjällvandring 0
kmsellin Status i Sarek just nu.. Fjällvandring 5
Materialaren Upphittad Garmin-enhet i Sarek Fjällvandring 13
Pohman Sarek helikopter ut o in Fjällvandring 19
Stignötaren Går det att passera genom Akkavagge i Sarek utan glaciärvandring? Fjällvandring 3
HellenS Vandra själv i Sarek augusti Fjällvandring 4
Pohman Västra Sarek rutt Fjällvandring 20
WilliamGurebo Temperatur i Sarek på sommaren? Fjällvandring 6
rb Vandring i Sarek med barn Fjällvandring 6
Kvark Film: Sarek i slutet på augusti 2021 Fjällvandring 13
Piotr13 The smell of the swamps in Sarek Fjällvandring 9
kmsellin Fotografering Sarek - Höst Fjällvandring 14
kmsellin Sarek höst 2021 Fjällvandring 16
fowwe Hur förändras Sarek när det blir besöksexplosion? Fjällvandring 29
Mumfi Feedback på två turer (Salto-Salto via Sarek, Abisko-Nikka utanför KL) Fjällvandring 3
Sverigesnationalparker.nu Vatten och snöläge i Sarek aug 2021 Fjällvandring 2

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg