Hur många är det egentligen som inte har sina nätverk skyddade numera? Visst, en och annan kanske det finns men jag tycker de flesta borde vara så riskmedvetna att man spärrat wifi-routern på något sätt för det handlar ju inte bara om att nån snål jävel vill snylta på din bandbredd utan det kan ju handla om andra saker. Inte så kul om nån laddar ner illegalt material och skyltar med mitt ip-nummer, lägger upp fake-annonser på blocket eller gör annat som man inte gärna vill att nån ska använda mitt ip-nummer till..
så som jag förstått det låter en del företag ett nätverk vara "fritt" för att "vem som helst" som besöker lokalen ska kunna logga in på nätet. nu är inte jag så insatt men om så är fallet och man befinner sig utanför lokalen och kan få kontakt känns det väl inte direkt som någon tyngre kriminell aktivitet att utnyttja möjligheten att tillfälligt ta sig ut på nätet.
sitter jag hemma i min bostad och kan logga in på grannens nätverk känns det lite som om det finns ett dubbelt ansvar. jag vill nästan dra martins liknelse ett snäpp till, det känns inte bara som att äpplegrenen sticker ut från tomten, det känns nästan som att den växer in på min tomt också..