• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

    OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

vad behövs för att trådlöst & gratis komma ut på nätet.

Hur många är det egentligen som inte har sina nätverk skyddade numera? Visst, en och annan kanske det finns men jag tycker de flesta borde vara så riskmedvetna att man spärrat wifi-routern på något sätt för det handlar ju inte bara om att nån snål jävel vill snylta på din bandbredd utan det kan ju handla om andra saker. Inte så kul om nån laddar ner illegalt material och skyltar med mitt ip-nummer, lägger upp fake-annonser på blocket eller gör annat som man inte gärna vill att nån ska använda mitt ip-nummer till..


så som jag förstått det låter en del företag ett nätverk vara "fritt" för att "vem som helst" som besöker lokalen ska kunna logga in på nätet. nu är inte jag så insatt men om så är fallet och man befinner sig utanför lokalen och kan få kontakt känns det väl inte direkt som någon tyngre kriminell aktivitet att utnyttja möjligheten att tillfälligt ta sig ut på nätet.

sitter jag hemma i min bostad och kan logga in på grannens nätverk känns det lite som om det finns ett dubbelt ansvar. jag vill nästan dra martins liknelse ett snäpp till, det känns inte bara som att äpplegrenen sticker ut från tomten, det känns nästan som att den växer in på min tomt också..
 

Cannonball

Gäst
sitter jag hemma i min bostad och kan logga in på grannens nätverk känns det lite som om det finns ett dubbelt ansvar. jag vill nästan dra martins liknelse ett snäpp till, det känns inte bara som att äpplegrenen sticker ut från tomten, det känns nästan som att den växer in på min tomt också..

Det är vid sådana tillfälle jag söker kontakt med mitt samvete, som genast säger mig att göra rätt för mig och inte leva på grannen. Varpå jag går och köper mitt egna äppelträd, ser det växa och njuter av äpplena...;)
 
Wardriving?!?

Det finns två saker som är oändliga: universum och den mänskliga dumheten. Men när det gäller universum är jag ännu inte absolut säker. (Albert Einstein)

Folk är inte så dumma som man tror. De är dummare. (Stickan Andersson)

Trots vissa berömda citat om den mänskliga dumheten skulle jag inte räkna med den när det handlar om öppna trådlösa privatnät. Inte nu längre, i år 2010.
Ett öppet privatnät kan lika gärna vara en s.k. honeypot där någon försöker komma åt dina lösenord som du skickar...öppet.

Det får finnas gränser för "sparsamheten", tycker jag. Dessutom är det en komfortfråga. Att hitta öppna privata nät i en stad kallas i hacker- och/eller nördscenen för wardriving och anses vara en riktig nördsport.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Wardriving

På den här sajten finns förresten en detaljerad karta med bl.a. öppna nät. Men som sagt, jag skulle aldrig lita på sådant.
http://www.wardrive.se/
 
här kanske det finns någon vänligt sinnad själ som kan hjälpa en total-novis med svar på lite frågor runt det här med andras trådlösa nätverk och hur man via dom själv kan komma ut på internet.

kan jag stick in den här: http://www.zyxel.com/web/product_fa...yGroupNo=67F17733-1AD6-4EB6-BCA2-11B4CDDBC1E2

i usb porten på min dell latitude d800 och förvänta mig att kunna komma ut på nätet, via något företags eller annan privat persons trådlösa nätverk?

om inte, vad behöver jag då?

är det olagligt att norpa kapacitet och tillgång till nätet på det här sättet?

jätte tack på förhand om någon orkar engagera sig!

om du bara sorterar lite så har du ju fått svar på dina frågor...

"Teknikern" påstår att du redan har trådlöst i datorn, om det stämmer så behöver du ju ingenting alls.

På andra frågan så har vi väl inte fått nåt riktigt svar, men dom flesta verkar ganska överens om att det kasnke inte är så sjysst att norpa nån annans nätverk hela tiden...
men det är väl ganska få som ser något problem med att låna nåt öppet nät en liten stund någon enstaka gång... men som sagt kan man ju tänka sig för vad man gör när man lånar ett annat nät...

så då det är väl bara att traska dit å se om du kan hitta nåt?
men som sagt så har nätverken ofta kort räckvidd, så ha inte för höga förhoppningar...
 
får tacka för övriga kommentarer! inte minst var ju sachsarens sida intressant. pratade med en granne här hemma i stan som gav mig ett tips, ska åka förbi där på skoj och kolla om datorn har vad som krävs och om det funkar. återkommer kanske med frågor i morgon.
 
just ja, en helt annan sak, tänkte göra en stor laddning äppelmos i morgon och behöver mer frukt. är det någon som vet var cannonball har sina äppelträd får ni gärna skicka ett pm...:)
 
Såvitt jag vet klassas det som olaga dataintrång och kan ge upp till två års fängelse.

Detta då såklart under förutsättning att den som äger nätverket anmäler det.


Så problematiken kan ju på sätt och vis delas ner till: Tror du att nätverksägaren tycker det är ok att du utnyttjar nätverket? I såna fall är det bara att köra på (lämpligen med krypterade protokoll, så att inte nätverksägaren kan sniffa dina lösenord).
 
Öppna trådlösa nät blir mer sällsynta, kollade själv nuhur många trådlösa jag kunde se från min dator, och det var ett 10-tal, alla skyddade. För bara ett par år sedan så fanns det knappt ett skyddat nät man kunde se bland grannarna.

Sedan vet jag inte hur många som gjort som jag och stängt ner SSID som trumpetar ut "Här finns jag!".

Har också säkrat upp mitt nät med att bara MAC-adresserna (unikt nummer för just det nätverkskortet) från mina bärbara får ansluta.
 

avslutad210712

Gäst
Sâ för att nâgon är okunnig eller "korkad" sâ kan man bete sig lite hur som helst mot dom? Intressant inställning till medmänniskorna.

Har man inte râd med egen nätanslutning fâr man väl hyra in sig när man behöver det.
Det finns ju dessutom 3G-moden där man kan köpa tid/volym i kortare intervaller och bara betala nä rman använder det.

Är man så korkad att man inte ids ta reda på hur man skyddar sitt nät så får man skylla sig själv.

Och nej jag skäms inte för min inställning. För att slippa diskussion om jag gör det så kan jag säga att jag har bredband hemma. 3G-modem och även Telias hotspot eller vad fasen det heter.

Och vad gör jag om jag tankar ner olagligt material tex barnporr (dvs jag gör inte det men andra kanske gör det). Jo jag pekar ut en oskyldig persons anslutning som kan få vissa problem. Dessutom används ofta oskyddade anslutningar av diverse suspekta individer som lägger ut bluffannonser på blocket tex. Så för allas skull - lär Er skydda Er trådlösa anslutning eller inse att just du bidrar till brottsligheten i världen. Man kan inte skylla på okunnighet om man gör det. Vet man inte hur man gör det så kan man säkert köpa hjälp av någon kunnig. Fast troligen är man för snål för att betala för säkerhet men lägger gladeligen ut tusenlappar på ahfån och bärbara datorer.