• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

    OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

vad behövs för att trådlöst & gratis komma ut på nätet.

för min del, i rollen som trådskapre, får ni gärna "gå off topic" och låta tråden gå över till att handla om i fall det är rätt eller fel att på det beskrivna sättet norpa bredband. vad jag kunde förstå fanns det lite olika uppfattningar. bonusen blir att vi noviser kan få lättare att bilda oss en egen uppfattning.


tack förresten för alla, övriga, vettiga råd och kommentarer.


Man kanske ska undvika forum just idag :)


?
 
Å andra sidan svarade punkterna 1-5 på hans fråga.

Ja, det var lite dubbelt. Lite som att ge en tiggare en hundring och sen en utskällning för att hon sitter och tigger. :)

---

Det är en ganska intressant fråga om det är rätt eller fel att snylta trådlöst. Moraliskt är det nog fel, det är ju någon annans - gärna ens grannes - resurs som man använder utan att fråga.

Men bortsett från det - gör det nån skada? Njae. De som behöver hela sin bandbredd är väl ofta de vars nätverk inte heter "Netgear" och är oskyddade.

Så det är kanske lite som att ta frukt på ett träd vars grenar sticker ut över staketet. Det är ok ibland, men om man plockar hinkvis för att koka sylt är det kanske inte riktigt god ton.
 
för min del, i rollen som trådskapre, får ni gärna "gå off topic" och låta tråden gå över till att handla om i fall det är rätt eller fel att på det beskrivna sättet norpa bredband. vad jag kunde förstå fanns det lite olika uppfattningar. bonusen blir att vi noviser kan få lättare att bilda oss en egen uppfattning.


tack förresten för alla, övriga, vettiga råd och kommentarer.





?

Fredagen den 13:e
 
Det här är ett konstant problem när man reser och inget att hetsa upp sig för. Man snyltar naturligtvis inte på grannens genom att i åratal och dagligen ladda ner filmer. Men när man är på resa och behöver kolla mailen ibland så tar man sig den lilla friheten - och det moraliserar ingen vettig människa om.
 
"och förvänta mig att kunna komma ut på nätet, via något företags eller annan privat persons trådlösa nätverk?"

Trâdstartaren har ju nyanserat sitt behov en aning sedan första inlägget, där framgâr inget annat än att han är en snâl jäkel och vill snylta pâ grannar o andra.
Men fortfarande tycker jag att en sväng till ett fik eller liknande är rätt väg att gâ, trevligt med fika ibland oxâ. Det lâter ju nu som det är enstaka tillfällen.
 

Cannonball

Gäst
så som jag hört omgivningen (på andra plan genomsnittliga representanter för allmänheten) prata om detta, får man som oinvigd känslan av att det mer handlar om en nivå som kan likställas med att man tar en skopa vatten från någons redan öppna och rinnande vattenkran. något som jag, på mina marker, anser vara helt ok utan att man frågar mig om lov.
Men kan inte DU skaffa trådlöst bredband och dela med DINA grannar??!
 
Hur många är det egentligen som inte har sina nätverk skyddade numera? Visst, en och annan kanske det finns men jag tycker de flesta borde vara så riskmedvetna att man spärrat wifi-routern på något sätt för det handlar ju inte bara om att nån snål jävel vill snylta på din bandbredd utan det kan ju handla om andra saker. Inte så kul om nån laddar ner illegalt material och skyltar med mitt ip-nummer, lägger upp fake-annonser på blocket eller gör annat som man inte gärna vill att nån ska använda mitt ip-nummer till..