• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

    OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

vad behövs för att trådlöst & gratis komma ut på nätet.

här kanske det finns någon vänligt sinnad själ som kan hjälpa en total-novis med svar på lite frågor runt det här med andras trådlösa nätverk och hur man via dom själv kan komma ut på internet.

kan jag stick in den här: http://www.zyxel.com/web/product_fa...yGroupNo=67F17733-1AD6-4EB6-BCA2-11B4CDDBC1E2

i usb porten på min dell latitude d800 och förvänta mig att kunna komma ut på nätet, via något företags eller annan privat persons trådlösa nätverk?

om inte, vad behöver jag då?

är det olagligt att norpa kapacitet och tillgång till nätet på det här sättet?

jätte tack på förhand om någon orkar engagera sig!
 
Du har redan trådlöst nätverk i din dator, så den där usbgrejen gör varken till eller från...

Vad du behöver är att någon av dina närmaste grannar kör ett öppet nätverk. I praktiken så har en vanlig router en räckvidd på max 40-50 meter men då får det inte finnas någon vägg eller annat hinder ivägen.

De allra flesta nätverken är krypterade och väldigt omoraliskt att försöka hacka sig in på ett sådant, förmodligen olagligt också. Att använda grannens olåsta är väl bara snäppet bättre...
Jag delade på nät och kostnad med min granne ett tag, nästan gratis blev det och moraliskt försvarbart.

McDonalds har gratis trådlöst internet.!
 
Olagligt eller inte vet jag inte, men taskigt att sno andras bandvidd.
Köp dig en kopp kaffe på Starbucks eller annat ställe som erbjuder fritt WiFi istället.
 

avslutad210712

Gäst
Är folk så korkade att de kör sitt trådlösa nätverk helt öppet så får de skylla sig själv om någon snyltar på det.
 
Är folk så korkade att de kör sitt trådlösa nätverk helt öppet så får de skylla sig själv om någon snyltar på det.

Sâ för att nâgon är okunnig eller "korkad" sâ kan man bete sig lite hur som helst mot dom? Intressant inställning till medmänniskorna.

Har man inte râd med egen nätanslutning fâr man väl hyra in sig när man behöver det.
Det finns ju dessutom 3G-moden där man kan köpa tid/volym i kortare intervaller och bara betala nä rman använder det.
 
1: Starta datorn.
2: Om ditt trådlösa kort är aktiverat kommer den troligtvis att själv söka trådlösa nät.
3: Klicka på texten "hittade trådlösa nät, vill du ansluta".
4: Hittar du något med t.ex. grannens namn på kan du fråga honom efter lösenordet. Klart.
5: Gå till McD, MAX eller nästan vad somhelst.
6: Gå en datorkurs. Detta är lite som "jag vill köra flygplan. Nu har jag köpt en 747, hur gör man".
 
Frågan gällde vad som behövs för att gratis komma ut på nätet. Svaret är enkelt.

Att nån annan betalar!!!

Suck

//PW
 
Det FINNS ju de som faktiskt tycker det är ok att man lånar deras nätverk. Men då brukar det oftast framgå av nätverksnamnet.

Nåt som är värt att tänka på är att det är hur lätt som helst för den som äger det trådlösa nätverket att sniffa trafiken. På ett forum var det en kille som skrev att han med flit hade ett öppet nätverk för att kunna sno folks lösenord... Väldigt många är ju inte medvetna om att deras lösenord ofta sänds i klartext när de loggar in på olika forum eller läser mail via POP3 (det är inte särskilt många som förstår hur och varför man kör över SSL).


Men annars har ju McDonalds, Max och en del andra ställen gratis nätverk man kan låna.
 
Har man inte râd med egen nätanslutning fâr man väl hyra in sig när man behöver det.
Det finns ju dessutom 3G-moden där man kan köpa tid/volym i kortare intervaller och bara betala nä rman använder det.


Frågan gällde vad som behövs för att gratis komma ut på nätet. Svaret är enkelt.

Att nån annan betalar!!!

Suck

//PW



så som jag hört omgivningen (på andra plan genomsnittliga representanter för allmänheten) prata om detta, får man som oinvigd känslan av att det mer handlar om en nivå som kan likställas med att man tar en skopa vatten från någons redan öppna och rinnande vattenkran. något som jag, på mina marker, anser vara helt ok utan att man frågar mig om lov

eftersom jag är tekniskt novis på området kan jag inte fullt ut, på egen hand, sätta handlandet i relation till någon ev moral, det var därför jag sökte hjälp i juridiken. jag frågade om det var olagligt.

frågan kom sig av att det testade trådlösa bredbandet från både 3 och comviq inte tycks fungera på den aktuella platsen. dessutom är behovet i princip bara nerskalat till att vilja ta emot kanske 50mail. på vägen till platsen ligger två halvstora företag, en kompis kläckte då idén att prova om dom inte har ett "öppet" nätverk för att ta sig ut på nätet.

tanken var inte direkt att starta upp en verksamhet som skulle ödelägga en halv industris datatrafik utan att, kvällstid ta emot något ynka mail.

och nej det är inte aktuellt att gå en datakurs, möjligen att byta forum till ett där man slipper kommentarer från folk som inte tycks ha förstått den mest grundläggande idén med dess hela existens.