Vad behöver justeras hydraulisk skivbroms

Jag har en vintercykel med Magura Julie hydrauliska skivbromsar fram och bak. Första 500 milen fungerade allt bra. Bytte därefter belägg bak vilket var krångligt kanske för att det var första gången, kanske för att jag använde ickeorginalbelägg men efter lite justeringar fungerar bakbromsen geschwint.

För någon vecka sedan så gnisslade frambromsen så jag bytte till nya belägg men då kom ett nytt problem.

När jag bromsat så ligger högra belägget kvar nära skivan och gnisslar av och till det återgår alltså inte lika bra som det vänstra belägget. Jag tog bort beläggen igen borstade rent med ljummet vatten och en tandborste och då fungerar det lite bättre men belägget kan efter lite skakningar återigen ligga spontant emot skivan och gnissla. Jag kan få bort det genom att peta bromshandtaget uppåt men gnisslet återuppstår spontant när jag kört över en ojämnhet.

Nån som har en idé om var jag skall söka felet? Hittade TnTs luftningsguide http://happymtb.org/forum/read.php/1/345507 på nätet men är osäker på om problemet kan vara ett tecken på luftningsbehov. Bromsen tar bra och med normalt dvs rätt litet utslag i bromshandtaget.

Min fundering är om det kan vara någon sorts tröghet i bromsokets kolvmekanism på höger sida som inte finns på vänster sida. Funderar på att byta tillbaka till gamla beläggen som inte var speciellt slitna men som gnisslade vid bromsning.

Thure
 
Har samma bekymmer

Fast min gnislar inte.

Läste på park tools att om man trycker in kolven i botten och den kryper sakta ut igen så är systemet överfullt. Vet nte om detta kan uppkomma på grund av svälande packningar.... Kan vara mitt bekymmer iallafall. Har ingen större lust att investera i fräsverktygen för att justera infästningen. Om inget annat fungerar så får man flytta oket lite inåt (skimmsa) så man kommer "centrerat" mellan bromsbeläggen.
/Janne
 
Allmänt brukar skivbromsok få byrålådeeffekt då det samlas skit i dem, ena sidan av kolven backar inte åter, det släpar och bromsar snett med bl a ljud som effekt. Ta loss, rengör med sprit, smörj enligt anvisningarna. Kolla om oket skall vara flytande att det glider på styrstiften, lätt. Smörj enligt tillverkarens rekommendationer och återmontera.
 
luftning är helt uteslutet, luft i systemet skulle ge helt motsatt effekt, att bromsen blir "svampig" och inte tar alls.

om det är som på bil /mc så finns det ju ingen kraft som "drar" tillbaka oken, detta sker i stället av att oken vibrerar, som total lekman när det gäller cyklars skivbromsar är min första fundering det som seobserver är inne på; rengäring /smörjning, om funktionen är samma som på bil /mc ok måste dom pga den låga vikten glida friktionsfritt och lätt för att kunna "vibrera" tillbaka.

sen är väl frågan om inte det där är lite för mickligt för att kunna funka i längden, alltså att blanda in hydralik, skivbromsar osv...
 
Speciellt som normala fälgbromsar redan är mekaniska skivbromsar, det gäller bara att hitta ett optimalt belägg och att hålla leden ren samt lagom smord.
 
Tacksam för svar

hittade senare också ett par bra och relevanta trådar med tips på www.happymtb.org där man rekommenderar att "motionera" kolvarna dvs att trycka dem fram och tillbaka tills de går tillbaka av sig själva. Att smörja kan vara riskabelt då olja kan förstöra beläggen.

Bromsarna har innan detta fungerat i princip helt perfekt 500 mil i Stockholmsslask så totalintrycket är ändå väldigt positivt.

Thure
 
Gummitätningen runt kolvarna brukar smörjas sparsamt i särtaget skick med siliconfett.
Ev glidpinnar smörjs med temperaturbeständigt fett.
Men det brukar vara geggamoja som får kolvar och belägg att byrålåda sig.
 
Gummitätningen runt kolvarna brukar smörjas sparsamt i särtaget skick med siliconfett.
Ev glidpinnar smörjs med temperaturbeständigt fett.
Men det brukar vara geggamoja som får kolvar och belägg att byrålåda sig.

Får kolla i manualen vad Magura rekomenderar. Är det cykelskivbromsar du refererar till? Det finns en saxpinne som håller beläggen är det den du menar?

Thure
 
hittade senare också ett par bra och relevanta trådar med tips på www.happymtb.org där man rekommenderar att "motionera" kolvarna dvs att trycka dem fram och tillbaka tills de går tillbaka av sig själva. Att smörja kan vara riskabelt då olja kan förstöra beläggen.

Bromsarna har innan detta fungerat i princip helt perfekt 500 mil i Stockholmsslask så totalintrycket är ändå väldigt positivt.

Thure

det stämmer, när man håller på med bromsar ska man se till att dom ytorna är absolut fettfria, t-röd går bra, handlar man på biltema kan jag rekomendera; 36-4509 bromsrengöring, men då mest för att det är ett smidigt format på en vätska med riktigt bra drag i, för rengöring även av annat (inkl även hjärnans insida om man inte ventilerar)

du skrev ngt om icke orginal belägg, har du koll på måtten, jämförde du, så det inte är så att dina pirat belägg är ngn mm större och kärvar /ligger an av den anledningen.

såg att jag skrev fel i mitt förra inlägg "ok" ovan ska naturligtvis vara kolv / belägg

en annan sak med bromsvätska är att den tar åt sig fukt, man ska därför inte hålla på och drittla för mycket med öppna behållare, fylla på gammal vätska osv, halvfulla bromsvätskeflaskor är inget man spar i åratal, dom slänger man ganska omgående. när det gått ett gäng år, kanske fyra fem kan man nog som en väl motiverad serviceåtgärd byta all vätska i systemet.
 
Finns ingen som helst anledning att vare sig lufta eller ta loss kolven från oket (vilket leder till luftning). De smörjs dessutom inifrån.

Ta istället bort beläggen och tryck in bromshandtaget och titta på kolvarna när du släpper handtaget igen. Sannolikt kommer den ena kolven att stanna ute medan den andra kryper tillbaka in i oket.

Ta en plastsmörkniv eller något annat styvt som inte repar metall, bänd sedan isär båda kolvarna så mycket det går (inte för häftigt då mineraloljan kan smita ut genom locket). Håll sedan emot den kolv som går lätt med lämpligt tillhygge, bromsa sedan ut den andra kolven med bromshandtaget. Var noga med att inte trycka ut kolven för långt! Det finns inget som håller den kvar i oket!

Tryck sedan isär kolvarna igen, upprepa tills båda kolvarna går ut lika långt och rör sig tillbaka lika långt.

Man kan behöva göra detta varje eller vartannat år...


Gnissel och skrik beror nästan alltid på dåligt centrerade ok. Har du Post Mount-fäste på oken är det lätt fixat, med IS-fästen krävs shimsbrickor och i värsta fall att fästena i ramen eller gaffeln planas med ett dyrt verktyg (lämna in på verkstad som har verktyget, vilket lååångt ifrån alla har).

PM har skruvar som håller oket vinkelrät mot navaxeln, IS har dessa parallellt. På en del system finns både ock men klassas då som PM.

För PM-centrering: Lätta de båda skruvarna som håller oket, nyp åt bromsen hårt runt skivan. Håll bromsen intryckt och dra åt skruvarna växelvis lite åt gången, så inte oket rubbas.

IS-justering handlar om tålmodigt fipplande med brickor tills oket är rakt och centrerat över skivan...

En del bromsar/belägg går dock inte att få tyst på, speciellt inte Hayes med stora skivor...

Notera att skivan kan flyttas i förhållande till oket beroende på hur man sätter hjulet i drop-outsen samt hur hårt man drar fast det. Försök vara konsekvent...


Skivbromsar kan tyckas svårmekade men det är bara annorlunda mot V-broms och vajer, i det långa loppet spenderar man väldigt mycket mindre tid att meka skivor än V-broms. Dessutom är det betydligt renare! Men låt bli att sätta fingret i bromsskivan när hjulet snurrar, mer än en person har lyckats med den bedriften och konsekvensen kan vara riktigt illa... Jag låter bli att länka in bilder. ;)
 

Liknande trådar


Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg