Vad behöver justeras hydraulisk skivbroms


På bilar och motorcyklar funkar det bra, men inte på XC-cyklar. T-röd dunstar inte helt, det blir kvar bl.a. färgämnen. XC-bromsar blir inte tillräckligt varma för att bränna bort resterna.

Rekommenderar isopropanylalkohol från Apoteket eller Bräkleen från MC-butiken/macken.

Har man lyckats* oljekontaminera beläggen hjälper det inte med kemikalier, ofta kan de dock stekas rena. Lägg dem direkt på spisplattan med beläggsidan uppåt, kör på halv effekt tills det slutat ryka. En del belägg blir dock "smuliga" av detta och måste kasseras, andra blir inte bra hur mycket man än värmer dem...


* En del Shimanobromsar läcker vid minusgrader, då är det inte alls svårt att lyckas. :(
 
när man håller på med bromsar ska man se till att dom ytorna är absolut fettfria, t-röd går bra, handlar man på biltema kan jag rekomendera; 36-4509 bromsrengöring.

varför betala dubbelt eller tre dubbelt så mycket, biltemas brosmrengöring duger gott. inte tror jag vardags-cyklisten märker nån skillnad av en t-röd rengöring heller. på MC har jag vid fält repartion tvingats montera oljifa och feta belägg, inte var det nån större skillnad på bromsverkan.


självklart ska man motionera kolvarna, så som du beskrev, men lika självklart ska man göra rent allt när man tagit bort beläggen. alltså innan man börjar jobba med kolvarna.

har fordonet stått länge brukar detta ofta vara en lyckad insats. dock om fordonet hela tiden varit i trafik och plötsligt ena sidans ok börjar sacka är min erfarenhet att det hänt något mer allvarligt. jag har hittills aldrig varit med om att en kolv börjar kärva av sig själv och sedan börjar fungera helt klanderfritt av att man bara trycker den in och ut ngra gånger. ofta finns det en annan förklaring till varför den går trögare. men som sagt mina erfarenhetr är begränsade till bil &mc

sen när det gäller smörjning av belägg och ok gällde min rekomendation att man lägger på mycket lite och försiktigt av ngt fett på de klackar och anläggningsytor där beläggen vilar emot.

har ni problem med skrikande bromsar kan man lägga lite fett på baksidan av beläggen också, gärna kopparpasta el liknade.

får ta tillbaka det där jag skrev om bromsvätska, hittills har jag aldrig kommit i kontakt med ett bromssystem med mineralolja, i så jag utgick från att det även hos cyklar var bromsvätska i ledningarna.
 
Vardagscyklister åker i regel runt med fotbroms som antingen tar lite eller låser hjulet helt. ;)

Olja och liknande bränns bort ganska fort på tyngre fordon, inte på trampcykel (om man inte kör långa DH-åk men i det här landet är det i princip bara i Åre och Gesunda man får blånade bromsskivor).

Har inte testat Biltemas bromsrengöring, det är ofta en bit till dem när man behöver produkterna. En flaska Bräkleen eller motsvarande räcker flera år när man pysslar med cyklar. :D

Självklart ska man göra rent saker man mekar på, när man ändå håller på. Menade bara att man inte behöver ta ur kolven ur oket i det här fallet.

På Magurabromsarna märker man oftast att kolven kärvar när man bytt belägg, tidigare har den legat i ett bra läge och rört sig tillräckligt. Ofta är bara ena belägget slut medan det andra har ett gäng timmar kvar (brukar spara dem och använda som par efter nästa byte). Jag har kört Magurabromsar på cyklarna (!) sedan 2002, rätt många timmar vid det här laget. :)

Magura och Shimano har mineralolja, istället för deras dyra oljor köper man Citroëns LHM olja. Finns billigt på Biltema (art. 36-442 kostar 70,- per liter). ;) Fulmekare de-luxe har kört med olivolja med framgång, inget för långa DH-åk dock och vintertid kan man säkert få en del andra bekymmer...

Resten av skivbromsfabrikaten har olika varianter av DOT bromsvätska.
 
Meckade

enligt Maguras anvisningar för Juliemodellen igår dvs jag motionerade kolvarna med bromsbeläggen kvarsittande och avtaget hjul. Jag använde en konnyckel som mothåll. imorse fungerar det ua vid cyklingen till jobbet. Tror att det kan skilja från modell till modell om det är lämpligt att motionera kolvarna med eller utan bromsbeläggen på plats. Jag vill inte riskera att en kolv hoppar ut.

Har man gjort det här en gång tror jag inte man tycker att det är så besvärligt. Det trassliga på den här cykeln är att den har dynamonav och det är lite meckigt att ta av och på kontakterna när man tar av hjulet.

Tack till TnT för bra instruktioner.

Thure
 
Anledningen att jag tar dän beläggen är att det blir lättare att se kolvarna och man slipper riskera att olja ned eller mekaniskt skada beläggen. En saxsprint är snabbt bortplockad liksom. :)

Skönt det funkar nu Thure!
 

Liknande trådar


Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg