Vad äter ni??

Jag är en lat jäkel som inte bryr mig så mkt om matlagning hemmavid. Sålunda bryr jag mig inte så värst mkt om maten på fjället/i skogen heller. Och det har funkat väldigt bra det också.

Hårdbrödmackor + en räkosttub, ett par påsar med smågodis och ett par påsar salta jordnötter är och kommer alltid att vara baskosten i mina fjällvandringar. För mig är det viktigt att kunna stoppa i sig medan man knallar, och inte slösa bort allt för mkt tid i fjället på så urbota trista sysselsättningar som matlagning, det får jag nog av hemmavid. Eller helst käkar jag snabbmat därhemma och fanns det pizza att köpa på fjällstugorna så skulle jag aldrig tveka. Ett lagat mål mat per dag är max vad jag ids fixa ihop. Och oftast kokar jag mackaronerna och skiter i att steka falukorven. Mindre trist diskning så och näringsvärdet är detsamma. Tänka på näring och sånt får andra hålla på mig. För mig funkar det lika bra utan att våndas över sånt. Fast människor är olika. Gott så.
 
Nä, nä...

z5v2erik; sa:
Jag är en lat jäkel som inte bryr mig så mkt om matlagning hemmavid. Sålunda bryr jag mig inte så värst mkt om maten på fjället/i skogen heller. Och det har funkat väldigt bra det också.

He he, nu skarvar du allt lite. Eftersom jag är nyfiken tittade jag på din hemsida och hittade bl a följande:

SKAGENBAGEL
Snittad bagel
+skagenröra
+skivad tomat
+sallad

RÖKT ABBORRMACKA
Ljusugnsbröd
+Rökt abborre(elda med enris)
+Dill
Att dricka till: Öl

CHILIBURGARE
Hamburgare (helst grillad)
+Jävligt mycket het chilisås
+Hackad rå lök
+Hackad sallad
+Svartpeppar
+Salt

Nå, erkänn :).

/J.
 
Re: Nä, nä...

joru; sa:
z5v2erik; sa:
Jag är en lat jäkel som inte bryr mig så mkt om matlagning hemmavid. Sålunda bryr jag mig inte så värst mkt om maten på fjället/i skogen heller. Och det har funkat väldigt bra det också.

He he, nu skarvar du allt lite. Eftersom jag är nyfiken tittade jag på din hemsida och hittade bl a följande:

SKAGENBAGEL
Snittad bagel
+skagenröra
+skivad tomat
+sallad

RÖKT ABBORRMACKA
Ljusugnsbröd
+Rökt abborre(elda med enris)
+Dill
Att dricka till: Öl

CHILIBURGARE
Hamburgare (helst grillad)
+Jävligt mycket het chilisås
+Hackad rå lök
+Hackad sallad
+Svartpeppar
+Salt

Nå, erkänn :).

/J.


Som dom säger i Landet bortom pölen (USA)

BUSTED!!
 
Hahaha...Nu måste jag ju försvara mig :) Jag inser att mackrecepten kan synas rimma illa men egentligen rimmar det alldeles utmärkt. Jag lever verkligen på snabbkäk, och mackor. Mackor är ju näst microkäket den allra mest primitiva formen av matlagning, och det är i denna gastronomiska kulturskymning som jag känner mig hemma. Har man ingen Stradivarius så får man lira triangel :)
 
Så här ser min matsedel ut:

Frukost:
Välling med russin och lite nyponsoppepulver alt. blåbärssoppepulver i. Till detta några hårdbrödmackor.

Lunch:
Består för det mesta av 2 nudelpaket förstärkt med ett knippe pasta. Jag har i ganska mycket vatten för att få i mig vätska som det annars är lätt att slarva med. Dessutom hårdbrödmackor. En kopp kaffe till efterrätt.

Middag:
Här är det frystorkat, förstärkt med ett knippe pasta, som gäller. Eftersom mina fjällvandringar vanligen kombineras med fiske blir det även att koka fisk till. Gott är att koka pulverräksoppa och lägga i kokt fisk. Får man ingen fisk kan man blanda i metmasken istället.
Hårdbröd naturligtvis.

Bra att ha med sig är givetvis kryddor(vitlökspulver) och salt. Är man flera är det en fördel om alla gillar vitlökspulver, annars kan nog andedräkten bli påfrestande.

Godis ska man givetvis ha med sig, gärna lättillgängligt så att man snabbt kan få fram det om humöret börjar sjunka.
På kvällen är det dessutom fint med kaffe och någon trevlig whisky och lite choklad till. Har gått över till puverkaffe efter att förut stenhårt ha använt mig av kokkaffe.

Jag brukar ha med mig för lite mat och brukar gå ner ca. 5 kg på två veckor. Så länge inte kroppen tar fettet från hjärnan så ser jag inte det som något problem.
/Magnus
 
Utan mat

Finns det ingen här som ger sig ut i naturen utan matkasse? Skulle man inte kunna klara sig alldeles utmärkt med att plocka bär, växter, etc, och att fiska ibland?
 
Re: Re: Beef Jerky?

Ahh.. var det torrkött och priset är i klass med torkat renkött. Om ni åker till fjällen via Gällivare, Kiruna eller Jokmokk finns det att köpa i många vanliga matvaruaffärer. Annars kan ni försöka finna några i denna PDF katalog Livsmedelsproducenter och leverantörer i Norrbottens län
Eller ring direkt till Kargrens Slakteri i Gällvare tel 0970-12055 eller till Thorneus Renprodukter Kiruna tel 0980-100 81 Fax: 0980-158 70.
Jag har en privat leverantör av torrkött :-D
--
Vad äter jag?
Frukost: Bröd, torrkött, kaviar alt ost. 1dl kokt snabbris (ibland med kokt torrkött) Nescaffe.
Lunch: Musli med vatten. Blåbärsoppa, bröd, torkött, kaviar alt ost.
Middag: Wildlife torrfoder. Nescaffe. Tömmer dagsransonen som finns kvar i matpåsen.
Dagsransonen är: 1/4 perunalimpa. 1/4 kaviar alt 1/4 ostub. 1dl ris. 2dl musli. 1 portion frytorkat. (Ibland börjar jag med en 2 portioners påse som jag avslutar till frukost) 500ml blåbärsoppa. Torkött efter behov och tillgång (1-2 kg vecka). Oberänsade mängder av vatten och Nescaffe.
Om maten tar slut går jag hem... // Roland
 
Re: Utan mat

spaceromancer; sa:
Finns det ingen här som ger sig ut i naturen utan matkasse? Skulle man inte kunna klara sig alldeles utmärkt med att plocka bär, växter, etc, och att fiska ibland?

Knappast om man vill ägna sig åt annat än att samla mat. Vad hittar du för lättåtkomliga ätbara växter i vår natur?

Bär och svamp innehåller knappt nån näring alls om vi ser det ur energisynpunkt. Fisken är ju mest protein och det är ju ingen höjdare att använda som energikälla (slitsamt för njurarna att ta hand om allt kväve som skall ut).
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
MalinSa Vad äter ni till frukost och lunch? Fjällvandring 37

Liknande trådar


Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg