Vad äter ni??

cykelstina; sa:
Maten är väl inte bara en påfyllnad av kolhydrater! Det ska vara en smak- och synupplevelse, samt att tillagningen och måltiden är ett bra tillfälle att prata och lära känna med varandra.

Det beror väl lite på vad man prioriterar. Om man föredrar vackra utsikter före vacker mat så är man nog inte så motiverad att bära en massa extra kilon och lägga ner extra tid på matlagningen.

Med tanke på att falukorven utan konkurrens toppar listor år efter år så tror jag att det är en majoritet som föredrar enkel mat före estetiskt tilltalande mat.
 
nermander; sa:
cykelstina; sa:
Maten är väl inte bara en påfyllnad av kolhydrater! Det ska vara en smak- och synupplevelse, samt att tillagningen och måltiden är ett bra tillfälle att prata och lära känna med varandra.

Det beror väl lite på vad man prioriterar. Om man föredrar vackra utsikter före vacker mat så är man nog inte så motiverad att bära en massa extra kilon och lägga ner extra tid på matlagningen.

Med tanke på att falukorven utan konkurrens toppar listor år efter år så tror jag att det är en majoritet som föredrar enkel mat före estetiskt tilltalande mat.

Det tror jag mest beror på att många inte orkar/prioriterar/eller saknar kunskap om matlagningen. Jag har på senare år börjat intressera mig mer och mer och insett att man med små medel kan förhöja smakupplevelsen rejält genom att ex. torka örter, svamp o dyl ta med kryddor och riven parmesan och planera måltiderna noga. Att tillaga en god middag i naturen är en av de där goda stunderna i livet som jag tycker är svårt att vara utan, gärna ackompanjerat av ett gott vin eller en öl, vilket jag dock inte orkar släpa med på en ren fjällvandring men väl på en och annan fisketur!

/Werner und werner
 
Frukost................................
- varm chokolad 0,4 l
- Müsli / mjölkpulver
- Trekking-Keks (3 st)
- tubost eller tubchokolad
emellan 1..............................
- Beef Djerky
emellan 2..............................
- Snickers
emellan 3..............................
- BP5 (1 tärning) (Globetrotter.de)
Lunch..................................
- frystorkad
emellan 4..............................
- Beef Djerky
emellan 5..............................
- Protein-Bar
emellan 6..............................
- BP5 (1 tärning)
emellan 7..............................
- vitamindryck
Middag.................................
- Soppa
- Trekking-Keks (3 st)
- tubchokolad eller tubost

750 g / dygn / pers = 2800-3700 kk, beror på terrängen

mvh, Lukas
http://www.fjallvandra.de
[Ändrat av laurentiusweg 2003-01-17 kl 11:09]
 
Jägarsnus

Tänkte bara push för det klassiska jägarsnuset.
Nötter
Russin
Choklad
Allt blandat i en påse, klassiker ;)


Sedan en anekdot från tiden i Norrland i kronans tjänst.

Det fanns/finns en beryktad kapten som levde i fällt enlikt mottot
-allt ska ju blandas i magen ändå...

Hans system bestod i:

en st. påse, fryspåse modell lite större
en sax, kniv, nagel, något att sprätta med

Sedan var det bara att ställa sig vid första isokärl be om ärtsoppan, sedan raskt över till nästa varmrätt och sedan över till pannkaka med hallonsylt.
Allt ner i påsen, sedan fördelade han det hela i påsen i lagom stora bitar, knipsade av ena änden och spritsade ner hela härligheten i munnen.....


Alla sätt är bra utom de dåliga heter det ju...
 
MUMSIMUMS!

finns nåt som heter gröt direkt. gott, energirikt och jääävligt enkelt. tanka varmt vatten i kåsan och dra ner en liten portionspåse "gröt direkt" så får du havregrynsgröt på sekunden!
egentligen borde man ju på pengar av axa för god marknadsföring...

middagstips för den late: finns vakumförpackade aluminiumpåsar från eurogram tror jag det är. går oxå förbannat snabbt, gott, mycket och det underbara: du slipper disk. Det mindre underbara=priset. jag tror dem går löst på 60 spänn styck. Men man kan ju göra som jag gjorde under min lumpar tid. sno så mycket man kan! he he...jag tog med mig alla sådana påsar hem som blev över efter övningarna. efter 15 mån blev det ju en del.....
tack å hej, försvarets leverpastej!
 
Re: MUMSIMUMS!

deopepsi; sa:
finns nåt som heter gröt direkt. gott, energirikt och jääävligt enkelt. tanka varmt vatten i kåsan och dra ner en liten portionspåse "gröt direkt" så får du havregrynsgröt på sekunden!
egentligen borde man ju på pengar av axa för god marknadsföring...

Egen "gröt direkt" kan man göra genom att köra havregrynen i mixern några sekunder.
 
Re: Re: MUMSIMUMS!

nermander; sa:
Egen "gröt direkt" kan man göra genom att köra havregrynen i mixern några sekunder.

Och sedan?

Rörs det bara ut i det varma vattnet tills det nått grötkonsistens eller är det som vanlig havregrynsgröt, en del havregryn och två delar vatten??
 
"Instant" havregrynsgröt

bash; sa:
nermander; sa:
Egen "gröt direkt" kan man göra genom att köra havregrynen i mixern några sekunder.

Och sedan?

Rörs det bara ut i det varma vattnet tills det nått grötkonsistens eller är det som vanlig havregrynsgröt, en del havregryn och två delar vatten??
Bara att röra ut med varmt vatten till du fått en lagom gröt konsistens. Hur enkelt som helst. Har man ingen mixer kan man krossa grynen i en bunke med en PET-flaska fylld med vatten så man får lite tyngd.

Lunchtips! Potatismos med nudlar och lite torkat kött eller salami. Bara att blanda med termosvattnet så man slipper ta fram köket.

/Helen
 
Frukost tips.....

Har under många år käkat havregrynsgröt på morgonen, en riktig portion skall det vara. Istället för mjölken kan du värma en kopp fruktsoppa (varma koppen). Käkar man det tills med ett par hårdbrödmackor så är det knappt att man behöver fixa en lunch, räcker med lite fika då......
 
Mindre och mindre

På de första vandringarna hade vi med oss allt ätbart som finns, hela köksattiraljen och himlen därtill.. Efter en rejäl minnesbeta med för tung packning har jag sedan tagit med mig allt mindre och mindre. Frukostgröten är borta - tapetklister har jag aldrig kunnat med och mannagrynsgröt är svårdiskat. Brödet är borta - mjukt bröd är för fluffigt (fast finsk efterugnslimpa är väl OK ur den synpunkten) och hårt bröd tar för stor plats i packningen. Chokladkakor och jägarsnus kan jag vara utan, även om jag inte trodde det innan, och Blå Bands fungerar utmärkt som middag (fast det gäller inte allt frystorkat, det finns sorter som inte bara är dyra utan också smakar apa! Och BBs sjömansbiff är alltid en besvikelse.) Kaffe får jag nog av på jobbet och spriten eldar jag köket med.

Så det som är kvar är -
Frukost: välling och müsli (äh, Start menar jag)
Lunch: blåbärs/nyponsoppa och müsli
Middag: Blåbandspåse, makaroner, salt, svartpeppar

Cirka ett halvkilo smör har varit med tidigare, men utan bröd att bre det på är det lite poänglöst, så det är nog nästa grej att banta bort.

Och, som andra påpekat, menyns utseende är en fråga om vad man prioriterar och vad man är mentalt förberedd på.. det ovanstående fungerar för mig i 10 dagar utan att jag blir knepigare än vad jag redan är ;-)
 
dave1; sa:
Det tror jag mest beror på att många inte orkar/prioriterar/eller saknar kunskap om matlagningen. Jag har på senare år börjat intressera mig mer och mer och insett att man med små medel kan förhöja smakupplevelsen rejält genom att ex. torka örter, svamp o dyl ta med kryddor och riven parmesan och planera måltiderna noga. Att tillaga en god middag i naturen är en av de där goda stunderna i livet som jag tycker är svårt att vara utan, gärna ackompanjerat av ett gott vin eller en öl, vilket jag dock inte orkar släpa med på en ren fjällvandring men väl på en och annan fisketur!

/Werner und werner

Nu sjunger du majonäs i mina öron!!

Jag håller med dig fullständigt, det finns få saker som kan få den vackra utsikten att bli bättre, god mat är en av dom.. Torkar man själv och precis som David säger planerar så är det bara fantasin som sätter gränserna inte vikten på ryggan..

E man sedan en notorisk fiskare så blir ju det med maten lite lättare(både i smak och på ryggen)..mmmm
 
Ny tråd??

Då kommer genast en följdfråga som säkert redan varit uppe på tapeten..
Hur torkar jag min föda??

Jag har själv en gasspis som jag försökt torka banan i, vilket gick åt helv...
Hade fått någonting som liknade ett tipps från en kompis. En smula naivt trodde jag att det bara var att skiva banan och lägga på smörpapper i ja en halvtimme max kanske, i ugnen på en 175 grader, men o nej så enkelt var det inte....

Har också ett vagt minne att vi på dagis torkade äpplen genom att hänga upp äppelskivor på snören i taket...

Har inte vågar pröva det än med risk för att bli tokförklarad och vräkt....


Några tipps alltså....
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
MalinSa Vad äter ni till frukost och lunch? Fjällvandring 37

Liknande trådar


Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg