För min del är saken tämligen enkel: Alla spritkök går bort på grund av sot, bismak och låg effektivitet. Alla kök på metatabletter och liknande gås också bort på grund av låg effektivitet. Då återstår gas, bensin och fotogenkök.
Enligt min erfarenhet så är gas mycket bekvämt, snabbt och säkert, bara det är någorlunda varmt ute (5-10 plusgrader eller varmare). Visst finns det ren vintergas (propangas, Sievert 2208), men den är otrevligt dyr och en burk Sievert 2208 kostar ca 200 kr, vilket kostnadsmässigt motsvarar ca 7-8 liter (fyrtakts) alkylatbensin eller ca 3-4 liter kemisk ren bensin. Nu har jag dålig koll på fotogenpriset, men 1 liter fotogen (typ Statoil blå) bör kosta något lite mer än 1 liter alkylatbensin.
Av säkerhetsskäl föredrar jag spindelkök (fristående gasolkök) framför toppmonterade gaskök. Bl.a. gör det då inte så mycket om gasolflaskan skulle välta. Skulle ett toppmonterat gaskök välta, så är förmodligen den utspillda maten det lilla problemet...
Bensin och fotogen har ju den nackdelen att dessa bränslen måste först förgasas, innan köken går att använda för matlagning. Vid själva förvärmningen kan det ofta bli höga eldflammor - särskilt strax innan bränslet förgasas - vilket särskilt ska beaktas för den som har traumatiska minnen från barndomen av explosiva spritkök! Förvärmningen bör därför ske utanför tältet. När köksbränslet väl är förvärmt, så brukar både fotogen och bensinköken vara (nästan) lika trevliga som ett gasolkök.
Bensin går snabbare att förvärma än fotogen, men fotogen har lite högre energidensitet än bensin. Båda bränslena funkar bra även när det är kallt ute (åtminstone när det inte är kallare än att du kan tänka dig att vara utomhus
).
Det är värt att notera att i USA, där man ofta stämmer varandra på fantasibelopp för rena struntsaker, är bensinköken mycket vanliga. Så särskilt osäkra är inte bensinkök.
Sammanfattningsvis: Gasolkök på sommaren och bensin eller fotogen på vinterhalvåret.
PS! Det finns en hel del material på youtube om olika friluftskök. Väl värt att offra en kväll/natt på dessa filmer. Då kan du se hur förvärmningen går till och hur höga lågorna blir i denna fas.
/Niklas