• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

Vad är klockan egentligen ?

Två personer står framför ett 3000 meter högt berg. De har på sig varsin klocka - som är identiskt lika och går på slaget lika. Den ena börjar klättra upp för berget och når till slut toppen - där stannar vederbörande och njuter av utsikten i ca: 2 timmar. Sedan går vederbörande ner till sin vän som väntat på marknivå.

De möts och jämför sina klockor - som på slaget ej längre går lika !

Vad har hänt och varför ?

Klockorna gick lika (de hade naturligtvis båda klockor som justeras mot ett atomur), tills personen som var på väg ner för berget snubblade och slog sönder sin klocka.

Klockorna gick lika (de hade naturligtvis båda klockor som justeras mot ett atomur), tills personen som var på väg ner för berget snubblade och slog sönder sin klocka.

Gillar din teori starkt men tyvärr fel ! Vet ej om jag själv klarar av att förklara - därför ställde jag frågan.

OBS ! Denna uppgift kan förklaras vetenskapligt !

Senast ändrad:
En kvarstkristalls resonansfrekvens är temperaturberoende. Om man antar att deras klockor var enkla kvartsur så hade de ingen temperaturkompensering. Temperaturen sjunker cirka sex grader per tusen meter så klockan som hade varit uppe på berget hade varit i en betydligt lägre temperatur i flera timmar.

En mindre trolig förklaring är att de bar omkring varsitt pendelur. En pendels svängningsfrekvens beror på pendelns längd och gravitationens storlek. Gravitiationen är lägre på 3000 m höjd än vid havsytan.

haraldn: Du är inne på rätt spår......
Håkan: Självklart stämmer ditt svar till 100% - men det finns andra teorier också.........

LRC och millimeter: Rätt svar och "hjälp mig" om jag har fel i mitt försök till förklaring - "jag är ingen matematiker" !

Det finns ingen universell tid. Visserligen kan man kanske säga att universum har en början och ett slut - däremellan tid. Men i.o.m att universum utvidgar sig så finns det ingen vägg eller kant man kan möta eller passera - allt som finns är universum. Däri ligger att varje individ och partikel bär på sin egen tid - alltså - sitt eget universum. Till och med större än universum - p.g.a att man i framtiden troligtvis kan "förklara" universums uppkomst - men hur "förklarar" man en känsla med ord och uträkningar etcetera ? Detta är mina funderingar och ni har säkert egna och andra åsikter om vad tid är.

För att undvika några oklarheter så citerar jag direkt ur Stephen Hawking´s bok Kosmos - En kort Historik.

" En av den allmänna relativitetsteorins förutsägelser är att tiden tycks gå långsammare i närheten av en massiv kropp, som t.e.x jorden. Det beror på att det finns ett samband mellan ljusets energi och dess frekvens ( dvs antalet ljusvågor per sekund): ju större energi, desto högre frekvent. När ljuset färdas uppåt i jordens gravitationsfält, förlorar det energi och därmed minskar frekvensen. ( Det innebär att tiden mellan vågkam och nästa vågkam ökar. ) För någon som befinner sig högt upp, verkar det som om allt som sker där nere tog längre tid. Denna förutsägelser prövades 1962 med hjälp av två mycket noggranna klockor som hade monterats högst upp och längst ned i ett vattentorn. Klockan som befann sig längst ned visade sig gå något långsammare, precis som den allmänna relativitetsteorin förutsade. Skillnaden mellan klockors gång på olika höjder över jordytan har nu en avsevärd praktiskt betydelse för de mycket noggranna navigationssystem som grundas på signaler från satelliter. Om man skulle strunta i den allmänna relativitetsteorin förutsägelser, skulle den beräknade positionen bli fel med flera kilometer.

Newtons rörelse lagar gjorde slut på tanken om absolut lägen i rummet . Relativitetsteorin har avskaffat den absoluta tiden.

Tänk dig två tvillingar. Anta att den ena bosätter sig på en bergstopp, medan den andra stannar kvar på havsytans nivå. Den första tvillingen skulle åldras fortare än den andra. I det här fallet skulle skillnaden i ålder bli mycket liten, men skillnaden skulle bli mycket större om en av tvillingarna åkte ut på en lång resa med ett rymdskepp som färdas nästan lika fort som ljuset. När han återvände, skulle han vara mycket yngre än den tvilling som stannade kvar på jorden. "

Jag har svårt att ta till mig allt detta och förstå det "fullt ut" men tydligen stämmer det. Hoppas jag formulerade min fråga rätt i jämförelse med Hawking´s text så att det ej har uppstått missförstånd - rätta mig om så är fallet - för detta vill jag förstå. Fascinerande hur saker och ting hänger ihop och är.

Så det är bara att hålla sig på högre höjder där tiden går fortare - och att man då håller sig yngre och lever längre - eller vad det tvärtom.........eller hur var det nu det var ?

Mycket intressanta teorier som får det att slå runt i skallen på en mer än en gång :)

Dock vill jag påstå att det är skillnad på åldrande, tid och saker som påverkar en klocka.

Nu teoriserar jag bara, men jag vill påstå att om du åker i ljusets hastighet så kommer den relativa tiden gå mycket långsammare och även ditt eget åldrande men om du har en klocka som har en mekanism som är rent mekanisk så kommer den gå lika fort som den alltid gör.

Om inte så var fallet så skulle ju allting gå i slow-motion. Eller?

//Peter

Man kommer inte att få uppleva ett längre liv, nej. Den och liknande tolkningar är ett resultat av en utbredd missuppfattning av relativitetsteorin och dess konsekvenser, grundat i förenklingen att "tiden går långsammare när...". För precis som du skriver i början: det finns ingen universell tid. Man måste därmed alltid ställa följdfrågan: "I förhållande till vad?" Allt är relativt! :)

Om vi tar den klassiska tvillingparadoxen som exempel så kommer den tvilling som ger sig ut på en rymdresa inte själv att märka något särskilt ombord på sitt rymdskepp -- om han vid återkomsten till Jorden åldrats 8 år och hans bror 10 år (vilket är fallet vid 0,6c, som brukar användas vid förklaringar eftersom gammafaktorn då blir enkel att beräkna och räkna med) så kommer han själv att känna sig exakt 8 år äldre. På Jorden har det då gått 10 år, så hans livslängd med jordmått mätt kommer att vara 2 år längre, men han har bara åldrats 8 år. Man kan alltså se det som ett sätt att "resa in i framtiden" på, men resenären själv upplever aldrig att hans tid flyter på något annat sätt än det han är van vid. Så är det allmänt: tiden från ens eget perspektiv (referensram) upplevs aldrig förändrad, utan det är tiden i andra referensramar som gör det, i förhållande till en själv.

Det här är svårt att greppa eftersom det i vår dagliga erfarenhet inte uppkommer sådana situationer att relativistiska effekter spelar in. För de flesta mänskliga syften (bortsett från saker som GPS) kan man betrakta Jorden med alla dess invånare som en och samma referensram och därmed upplevs inga skillnader.

Enligt Hawkins m.fl. så är tid inte bara relativ, den är inte ens beständig. Tiden uppstod i samma ögonblick som Big bang. Dessförinnan existerade inte tiden :) För att tid ska kunna finnas krävs det rum. Dock hävdar Big bang-anhängarna att universum en dag kommer att sluta expandera, och börja dra ihop sig igen så till den grad att rummet, och därmed tiden, kommer att upphöra.

Sedan finns det ju strängteorin och membranteorin, men hur de ser på tidens beständighet vet jag inte.

Mvh /Joel

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg