Vad är fördelen med tele?

Hej,

Ärligt talat, vad är fördelen med telemark gentemot "vanligt" sätt att ta sig nerför? Visst, det ser tuffare ut, men på vilket sätt är det bättre?

(hoppas ni hugger på detta köttben,,,)

För att begränsa frågeställningen något så håller vi oss till "vanlig" turåkningsutrustning, från löparskidor till tegsnäsare med slekig stövelbindning.
 
Vad är vanligt för dig?

Det som är bättre med bra jämfört med sämre utförsteknik är att bättre teknik är roligare.

Om någon använder t ex textilbroms och trivs med det så är väl det rätt för denne.

Telemark är bra med viss utrustning på vissa underlag om åkaren gillar och någorlunda behärskar tekniken.

I andra fall är plogsväng eller parallellsväng bättre.

Thure
 
Åker både telemark och "vanligt". Beroende på hur situationen ser ut väljer jag mellan de olika utrustningarna.

En dag i vanlig pist så kör jag med någorlunda normala slalomskidor och kör då mycket i puckel och park.

En dag i svenska fjällen används med fördel mina breda telemarksskidor då jag tycker att puder är något fantastiskt att åka med telemark. Även länga backar som bränner i låren och park fungerar telemark.

Tillsist de fetaste skidorna innehar slalombindning och används vid hög fart i djup snö och aggresiv terräng.

Kan själv inte säga vilket jag gillar bäst men jag tror på valfrihet!
 
Re: Kom igen nu...

Jag tycker fördelen är att telis framförallt är lättare och mer flexibla. Med ett par Scarpa terminator av första årsmodell kan du hänga i skaften och surfa baktlutad om du vill, köra parallellsvängar med fötterna kloss ihop eller köra klassisk telemarkssväng... Gör det med nån annan utrustning ;)
 
Telis

- Därför att det är svårare och jobbigare (måste man alltid göra det lätt för sig;-)
- Man har bekvämare skor
- Man är närmare snön (helt klart mysigt i puder)
- Det ser knepigare ut
- Man är en av 3% istället för den stora massan

Varför klättrar man trad istället för bultat, varför är SAAB bättre än Volvo, varför vill folk gå upp på Mt Everest, varför en mora är bättre än en Fällkniven och slutgiltligen varför ett Hilleberg är bättre än andra tält är intressanta frågor som jag oxå skulle vilja ha svar på...
 
thureb; sa:
Telemark är bra med viss utrustning på vissa underlag om åkaren gillar och någorlunda behärskar tekniken.

I andra fall är plogsväng eller parallellsväng bättre.
Amen!

/Anders M
(f.d. plastpjäxetelisåkare, numera läderturtelisåkare och plastpjäxerandonneåkare)
 
Varför ska man åka skidor överhuvudtaget, finns ju skoter och helikopter, mycket snabbare och lättare transportsätt. Sedan kan man ju alltid titta på någon gammal SF-film i svartvitt på skidåkare, eller en Free Radical film och skratta åt hur primitivt och korkat transportsätt skidåkning egentigen är!

Själv kör jag Telis för att det är roligt...jag kan dra femtielva andra argument, men de är ändå bara svepskäl för att det är roligt, den där äkta åkglädjen och friheten som jag aldrig har funnit med hälsenan fastskruvad.
[Ändrat av iBjorn 2007-02-12 kl 21:13]
 
Sedan har man med Telisutrustning frihet att välja hur man vill åka, jag växlar vilt mellan parallelsvängar och Telissvängar, både i backe och off-pist...och det behövs inte höga plastpjuk för det, fungerar lika bra med halvhöga läder eller Scarpa T4
 
Nu hugger vi på köttbenet.

Telisåkare brukat fråga mig varför jag inte vill ha roligt - jag åker ju med fastskruvad häl. Men skruvad som jag är har jag jättekul. Konstigt va? Och i Sjaunja har jag roligt med slekig stövelbindning och breda skogsskidor.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Vandrare Dynafit goes tele??? Telemark 7
Graip Tele mark/backe Telemark 15
nilimaa Bra tele-tidning? Telemark 4
var köpet man tele-prylar? Telemark 1

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.