Vad är fördelen med tele?

Lars_P; sa:
Hej,

Ärligt talat, vad är fördelen med telemark gentemot "vanligt" sätt att ta sig nerför? Visst, det ser tuffare ut, men på vilket sätt är det bättre?

(hoppas ni hugger på detta köttben,,,)

För att begränsa frågeställningen något så håller vi oss till "vanlig" turåkningsutrustning, från löparskidor till tegsnäsare med slekig stövelbindning.

Menar du om Telissvängen har fördelar jämfört med andra svängtekniker med ex. skogskidor? Isåfall är svaret i de flesta fall ja (men inte alltid), du får en längre understödsyta och du får lägre tyngdpunkt vilket gör att du blir stadigare. Se hur en backhoppare (som har lös häl) landar. Telissvängens största nackdelar är att den kräver väldigt mycket benstyrka, mycket teknik och det är ofta svårt att få nog mycket tyngd på innerskidan för att få bärighet.
 
Re: Telis

fafner; sa:
- Det ser knepigare ut
- Man är en av 3% istället för den stora massan

Det där tror jag ärligt talat är de främsta anledningarna för många. Ungefär samma anledningar som gör att man ser alla dessa brädåkare som sitter och ugglar i backen.

(Säger jag som inte åkt utför de senaste 10 åren:)
 
iBjorn; sa:
...
Menar du om Telissvängen har fördelar jämfört med andra svängtekniker med ex. skogskidor? Isåfall är svaret i de flesta fall ja (men inte alltid), du får en längre understödsyta och du får lägre tyngdpunkt vilket gör att du blir stadigare. Se hur en backhoppare (som har lös häl) landar. Telissvängens största nackdelar är att den kräver väldigt mycket benstyrka, mycket teknik och det är ofta svårt att få nog mycket tyngd på innerskidan för att få bärighet.

Ja just det undrade jag över! Mer sådant. (annars verkar det mest vara hip-faktorn som framhållits i övriga svar) De tafatta försök jag gjort med tegsnäsarna har varit allt annat än stadiga. Därav min fråga; jag undrar om det är nån vits att anstränga sig för att lära sig svängen.
 
Lars_P; sa:
iBjorn; sa:
...
Menar du om Telissvängen har fördelar jämfört med andra svängtekniker med ex. skogskidor? Isåfall är svaret i de flesta fall ja (men inte alltid), du får en längre understödsyta och du får lägre tyngdpunkt vilket gör att du blir stadigare. Se hur en backhoppare (som har lös häl) landar. Telissvängens största nackdelar är att den kräver väldigt mycket benstyrka, mycket teknik och det är ofta svårt att få nog mycket tyngd på innerskidan för att få bärighet.

Ja just det undrade jag över! Mer sådant. (annars verkar det mest vara hip-faktorn som framhållits i övriga svar) De tafatta försök jag gjort med tegsnäsarna har varit allt annat än stadiga. Därav min fråga; jag undrar om det är nån vits att anstränga sig för att lära sig svängen.

Tegsnäsare rockar! Fast det är ju helt klart svårare
att svänga när man inte har några stålkanter.
 
Jag åker telisar för att det är skojigt, men som hjälpmedel för att ta sig nedför backar under turåkning är det enklare med plogsväng!

Visst, KAN du köra telemark med ryggsäck så är det ju kul, men nödvändigt? Icke!

Jag vill bara säga att man, enligt min mening, inte måste kunna åka telisar för att gå på tur. Och man behöver inte skämmas för att man lappkastar sig nedför Tjäktjapasset.

Däremot tror jag att många turåkare skulle må bra av ett par helger i pisten, på vanliga slalomlaggar, för att lära sig att inte bli panikslagna när det börjar gå lite fortare än promenadtempo :)
 
Jag började åka telemark när jag tyckte att föräldrarna åkte slalom för långsamt. Jag var 13 år och gick en telemarkskurs i Åre. Det är nu 15 år sen. Åker fortfarande både telemark och slalom när jag är i fjällen. Det är en härlig känsla att åka ner med telemarkssvängar. Så värlj utrustning efter humör, område och sällskap.

Synd att jag bor i Göteborg för det är så långt till snö och riktiga vintrar.

*Sara*
 
iBjorn; sa:
Menar du om Telissvängen har fördelar jämfört med andra svängtekniker med ex. skogskidor? Isåfall är svaret i de flesta fall ja (men inte alltid), du får en längre understödsyta och du får lägre tyngdpunkt vilket gör att du blir stadigare. Se hur en backhoppare (som har lös häl) landar. Telissvängens största nackdelar är att den kräver väldigt mycket benstyrka, mycket teknik och det är ofta svårt att få nog mycket tyngd på innerskidan för att få bärighet.

Ska vi snacka skogsskidor så nog är telis bättre om du har slekiga bindningar och skidor, på ett par 20 år gamla väl använda asolo telisskor (låga läder) som påminner om sockiplast så gör man ju svängar i de flesta fören (puckel, bristande eller is är ju inte roligt). Att köra parallellsväng i djupsnö med samma utrustning tycker jag är betydligt svårare (men jag åker ju ganska lite alpint). Så nog underlättar telissvängen om du behärskar den...

Har du höga plast kan du ju växla mellan paralellsväng och telissväng och båda känns stabila.
 
Mina knän håller inte för slalom.

Av någon outgrundlig anledning får jag fruktansvärt ont i mina knän när jag åker slalom (har gått igenom 5 stycken operationer på meniskerna ). Telemark är rena drömmen körde 5 dagar i rad i Hemsedal och sista dagen svullnade mitt knä upp lite, men lade sig efter 3 dagar.
 
Tack Öhrn

Du påminnde mig just om en av anledningarna till att jag övergick helt till att åka telisar.
Därmed är mina funderingar om att låsa hälen till nästa säsong avslutade!

Jag upplever nämligen samma sak, när jag tänker efter. Jag får visserligen ont i knäna av att åka telisar också, men inte alls lite illa som jag minns att det var med alpinbindningar...
 
Du påminnde mig just om en av anledningarna till att jag övergick helt till att åka telisar.
Därmed är mina funderingar om att låsa hälen till nästa säsong avslutade!

Jag upplever nämligen samma sak, när jag tänker efter. Jag får visserligen ont i knäna av att åka telisar också, men inte alls lite illa som jag minns att det var med alpinbindningar...

Så lite så!

Jag vet inte vad det beror på. Min teori, om än utan någon större stringens och endast med mig själv som emiriskt underlag, är att jag inte får en låst vridning på ett onaturligt vis som när man åker slalom. Jag kan åka en halv dag om jag åker slalom, sen sitter jag nästan och gråter i värmestugan för att jag har så bedrövligt ont i mina knän. Åker jag telisar kan jag uppleva att det ömmar lite på nedre delen av mitt ena knä, nedanför och runt knäskålen. Detta är troligen min menisk i knät som inte är riktigt 100%. Något jag får räkna med att den aldrig kommer att vara då jag genomfört en operation på mitt vänstra och fyra på mitt högra... Lustigt nog är det mitt högra knä som känns bäst.

Det är dock helt klart värt att prova på telisar om man har knäproblem av slalom. Jag spenderar dock väldigt mycket tid på gymmet och kör knäböj och utfall i och med att övrig idrott likväl som telisarna kräver att mina knän är fungerande.

Nu skall jag dock snart ut och paddla...
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Vandrare Dynafit goes tele??? Telemark 7
Graip Tele mark/backe Telemark 15
nilimaa Bra tele-tidning? Telemark 4
var köpet man tele-prylar? Telemark 1

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.