Vad är en havskajak?

1. Det viktiga är inte det i denna tråden bespottade röret, som inte är ett järnrör, utan ett glas eller kol-fiberrör med vikt av ca 150g.

2. Magnus Fischer använder det för räddningsutrustning.

3. Vi är övertygade om att om alla kajaker i marknaden vore försedda med rörfästet skulle färre olyckor inträffa. OBS fästet är inte patenterat, så det är fritt att kopiera.

Hälsningar Ingvar

1. Ber om ursäkt för järnrörsskandalen...blev lite SD varning där;)

2. Tänker inte börja name droppa men det finns några som använder flottör också (sorry men jag kunde inte låta bli:))

3. Mycket möjligt. Ju fler sätt man kan ta sig upp tillbaka desto bättre är väl mitt enda svar.

1. Ber om ursäkt för järnrörsskandalen...blev lite SD varning där;)

2. Tänker inte börja name droppa men det finns några som använder flottör också (sorry men jag kunde inte låta bli:))

3. Mycket möjligt. Ju fler sätt man kan ta sig upp tillbaka desto bättre är väl mitt enda svar.

Skall inte blanda i politiken i detta. Precis som Järn-laydin "may you rust in peace"

Du kommer väl och badar i sommar med bad-Ankan?

Skall inte blanda i politiken i detta. Precis som Järn-laydin "may you rust in peace"

Du kommer väl och badar i sommar med bad-Ankan?

Hahaha! Lika bra att vi lämnar politiksnacket!
Som vi var inne på tidigare så besöker jag gärna udden och paddlar lite...men bada...skall sanningen fram så är jag en riktig badkruka och simmar bara med kajak...

Jag tycker att vi har en Tävling på en av alla årets träffar - helst en där det finns riktig stökig sjö.

Alla deltagare vänder sig upp och ned vid starten och den som ska rolla kör typ fem rollar efter varan medan de andra tar fram sina pontoner och liknande.

Den som är snabbast paddelklart OCH minst utmattad vinner och vi begraver hela den diskussion med detta :)

Välj vilket förhållande du föredrar så kan vi testa hur länge det tar. Fullastade kajaker om du vill. Du med pontoner utriggare och järnrör så tar jag en av mina kajaker och använder flottör.

Grejen gäller alltså från att sitta i kajaken, kapsejsa, gå ur, rigga systemet, ta sig upp tillbaka och paddla vidare med återställd kajak.

Om du läser Mats inlägg så handlar det om att en liten grupp paddlare är tillräckligt säkra för att klara rollen i alla förhållanden. Övriga (eller trötta rollare) är hänvisade till andra räddningstekniker.

Efter att ha provat olika tekniker så kan jag säga att paddelflottör fungerar bra för att ta sig upp men sen är det ett h-vete att ta loss paddel och flottör. Mats system med snören i prylkarna så de bara kan släppas och släpa efter är något för alla att ta efter. Då är man igång utan besvärligt plockande i vågor som redan visat sig besvärliga. Kamraträddning fungerar säkert bra för de som är samkörda men för mig som i stort sett alltid paddlar ensam är det inget att fundera på...

med en "riktig" havskajak med liten å j... trång sittbrunn, så kan man konstatera att man tydligen blir i stort sett odödlig.

.......verkar det som vissa intalar sej : )

eller ,med typ eskimokajak.

det är ju inte helt ovanligt att man drar av paddeln när man rollar. men kör man med planka så har man väl med ett litet brädupplag på akterdäck. så då tar man bara fram en ny planka å hyvlar till den med några snabba hyveltag under vattnet, å så rollar man upp.
eller.....

men man får sno sej på om det är vinter.
5 rollar vintertid sen brukar man vara rätt väck i huvet.
det kanske är det som fortfarande inte släppt än på mej????

så man håller bara fast paddeln mot en fullpackad vattenfylld kajak som vrider sej runt i varje brottsjö, å så häver man sej upp????
jo tjena!!! säkert att det funkar....
kajaken lär ju väga en bra bit över 100 kg med packning å vattenfylld sittbrunn.
försök hålla fast paddeln mot nån som ligger på golvet och rullar undan. det blir ju ändå viktmässigt mindre vikt en en packad å vattenfylld kajak som ligger tvärs brytande sjö

jag misstänker att dom flesta inte badat vid rätt tillfälle än för att haja att det dom tror är en ursäker räddningsmetod, är helt kass när det verkligen gäller.
eller så tror man att kajaken ligger längs med vågorna å tar dom med fören först. å bara guppar lite fint.
verkligheten är mer att likna vid en tvättmaskin,
men prova vetja, så ni vet om det ni tror på.
men prova när det är minst meterhöga brytande vågor över ett grundare område, och 15 sekundmeter. och lasta kajaken full med grejor innan så det blir autentisk.
lycka till : )

ps.prova i riktigt kallt vatten åxå så händerna blir lite extra nerkylda, så går det nog ännu "bättre" : )

erik!
det är ints alls så svårt att lossa paddeln MED flottörerna på och sen ha den framför sej medan man lossar en flottör i taget. det funkar utmärkt tycker jag. trots ridskada i vänster axel å kajakskada i höger.

Jag har inte upplevt det h-vete du beskriver så vi kan väl enas om att vi har olika syn på saken.

Man tar inte "loss" paddeln, när man gör flottörräddning lägger man paddeln löst på bakdäcket och hoppar upp. Den metoden funkar för nästan alla av de som gått kurs hos mig i snart tio år. Väldigt få som inte klarar det av både äldre damer/herrar och vimsiga tonåringar.

Man tar inte "loss" paddeln, när man gör flottörräddning lägger man paddeln löst på bakdäcket och hoppar upp. Den metoden funkar för nästan alla av de som gått kurs hos mig i snart tio år. Väldigt få som inte klarar det av både äldre damer/herrar och vimsiga tonåringar.

Borde kanske gått kurs hos dig för alla jag pratat med tidigare och det jag läst anser att man ska "trassla in" paddeln i linor/fästen på akterdäck. Därav min negativa kommentar att det är en svår balanskonst att montera bort den igen bakom ryggen. Har försökt i vågbassängen i Nyköping för en massa år sedan men gav upp...

Själv brukar jag också sätta paddeln motsittbrunnen och hålla fast paddeln mot sargen med en hand. Det blir däremot lättare för större personer att fästa paddeln under en däckslina (närmast flottören). Att fästa paddeln under två linor behöver väldigt få däremot. Jag gillar att rulla upp som i videon under. Det fungerar även för mindre smidiga och tyngdpunkten hålls låg.

http://m.youtube.com/watch?v=7-X-oqP3LcY

Finns inte som gratis nerladdning på Youtube men rekommenderar ändå Gordon Browns andra video där han visar olika räddningstekniker även i sjögång. Gällande paddelflottören så förespråkar han på videon att hålla tag om däckslinorna och paddeln med ena handen, men då han personligen undervisade räddningstekniker "live" så föreslog han att hålla fast paddeln vid sittbrunnssargen... i vilket fall som helst alltså inte under däckslinorna.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
cjfriman Havskajak med utrymme för att arbeta med benen Paddling allmänt 11
WästyKajaky Expedition/ Långfärdspaddling Norge-Sverige.... Paddling allmänt 2
Blixten10 Havskajak med fotplatta? Paddling allmänt 12
Skafto_nordstrommarna Val av havskajak för paddling vid västkusten Paddling allmänt 17
GAVIAARCTICA Skäligt pris för en havskajak Artisan millennium 2000? Paddling allmänt 8
fredolund Tre dagars havskajak Paddling allmänt 6
Madmoustache Havskajak köptips Paddling allmänt 0
CamillaiSkåne tips vid val av havskajak - är själv kort & lätt Paddling allmänt 19
enlitendelfin Höj- och sänkbar sits till havskajak Paddling allmänt 1
Vaxholmarn Havskajak vs. Surfski Paddling allmänt 60
Neonz Havskajak köpråd 'lång paddlare' Paddling allmänt 23
Helsing Packa havskajak Paddling allmänt 21
manlan 148 dagar i havskajak Paddling allmänt 6
fson Tips på prisvärd havskajak? Paddling allmänt 16
trollstoll Ucpa havskajak i Sormiou Paddling allmänt 4
Benken84 Köpa havskajak Paddling allmänt 7
Linda111 Vilken storlek på havskajak? Paddling allmänt 24
Niklaski Funderar på att köpa en havskajak Paddling allmänt 2
Jonlund Havskajak för paddling i fjällen? Paddling allmänt 16
Blaise Rolig havskajak för mindre tjej? Paddling allmänt 16
höjdrädd Paddeltur i Skellefteå (havskajak) Paddling allmänt 7
Calidris Någon som har en havskajak att hyra ut i sommar? Paddling allmänt 5
LR97 Ny havskajak - Råd önskas! Paddling allmänt 30
Gröngöling X-LITE RS havskajak, nybörjar vänlig?? Paddling allmänt 4
OptimusHawK Havskajak i Dalälven Paddling allmänt 2
Alex_S23 Surf med havskajak Paddling allmänt 39
torger Tips på lös sits för snabb havskajak Paddling allmänt 21
Joran Havskajak till 190 cm Paddling allmänt 15
Timo M Havskajak + vingpaddel. Rätt eller fel? Paddling allmänt 24
matsh Havskajak kurser,Örebro Paddling allmänt 1
hassex Rollning av Havskajak Filmtajm Paddling allmänt 0
hassex Havskajak i forssurf filmtajm Paddling allmänt 4
~sweet~ Havskajak Phala coona? Paddling allmänt 0
marie82jonsson Hyra havskajak GBG - tips!?! Paddling allmänt 1
hassex Plastex Havskajak?? Paddling allmänt 8
frarol Bavari havskajak, ngt att satsa på? Paddling allmänt 0
freetime Riktigt snabb havskajak...Vilka fabrikat/modeller ska jag titta på? Paddling allmänt 21
idaljung Explorer havskajak-nybörjar frågor Paddling allmänt 4
Karrobarro Friluftsklubb i Umeåtrakten? (med havskajak) Paddling allmänt 6
barfotahippien Havskajak pris? Paddling allmänt 23
Anders Oak Tips om havskajak som är bra i surf och lek? Paddling allmänt 18
mingves Havskajak-nybörjare.. Paddling allmänt 2
kenzo00 Skall köpa havskajak Paddling allmänt 0
marshen Tips sökes för havskajak och barn Paddling allmänt 9
Mike C Tips på lättpaddlad havskajak av plast? Paddling allmänt 3
vete köpråd havskajak - snäppet bättre än brittany och reval Paddling allmänt 1
NBC2 Tips på plast-havskajak Paddling allmänt 12
veramolin kurs vågsurfing med havskajak Paddling allmänt 3
å_re Nybörjarkurs havskajak i Norge? Paddling allmänt 3
Sjöbacken behöver tips om havskajak paddling i frankrike Paddling allmänt 0

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg