Vad är din dagliga laddning?

Nja, kräm skulle jag inte tala om. Den fungerar, och har rätt vid vinkel, typisk "hitta-nyckelhålet-på-bilen-vinkel". Men dess stora fördel är att den alltid är med. Den duger att orientera sig med (justsåpass) i ett kolsvart, mindre rum. har tidigare använt mobildisplayen till detta (en del av dem är förvånansvärt ljusstarka!).
En diodlampa på nyckelknippan gör jobbet bättre, ssk en sån här:
http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=21083989
som sparkar hästbakdel jämfört m LG-telefonen.

Men som sagt, telefonlampan har kommit till användning många gånger. Bl a till att kolla pupillreflexerna en sorglig natt på sjukhuset.
OK, tråkigt det där med sjukhuset :-(.

Jag har köpt några single LED-lampor på ICA för 10:- kronor styck. Fungerar förvånansvärt bra. Faktiskt starkare sken än i min ARC AAA.

~Paul~

Intressant, har letat mini-LED på Classe O utan framgång, vet dock att Biltema har. Menar du de där små med batteri och LED i ett, stor som tre femtiöringar ovanpå varandra?

Intressant, har letat mini-LED på Classe O utan framgång, vet dock att Biltema har. Menar du de där små med batteri och LED i ett, stor som tre femtiöringar ovanpå varandra?
Ledsen för det sena svaret. Har inte varit hemma sedan i fredags förra veckan.

De lampor jag köpt finns att köpa i olika färger på skalet. Storleken är ungefär som på en enkrona fast avsevärt tjockare. En singel LED.

~Paul~

Dom finns inge längre hos Clas O. Så nu är man hänvisad Biltema.

Så finns det sådana här på Addnature i fall man har pengar över

X_INOVA8500.jpg

Per

en fråga till dePaul:

hej!

du verkar, minst sagt, ha koll både på utbud av prylar & vad dom är tillverkade av.

den där "nyckelkniven" du nämner, kan du säga något om stålet i den. jag satt och blev lite sugen på en sådan, men samtidigt har jag bestämt för mig att jag för 4-5år sedan valde bort den för att jag upplevde att stålet känndes ungefär som vanligt cromevanadium verktygsstål, eller nåt..

är det överhuvudtaget något som liknar knivstål och skärpa i den?
har du sett någon mer typ /annat fabrikat, eller är det den du har som "gäller"?
råkar du veta om den finns hos nån svensk återförsäljare, nu för tiden, får du gärna tipsa om det också.

när det gäller lite LED kan jag också bekräfta, dom finns på biltema för 10:-. ink batterier och lyser riktigt bra/länge.

när det gäller tråden här, måste jag säga att den var oerhört intressant.

personligen gillar jag pryttlar men känner mig lätt obekväm om jag har för mycket med, framförallt ut i skogen, jag tycker mest man går runt och känner efter /funderar på om man tappat nåt.

sen tycker jag alltid att det innebär lite ångest att ta "oskulden" på en kniv eller ett verktyg, så länge man bara ligger och gosar med det i sängen, eller nåt, har det ju kvar ett ganska stort värde genom att det kan gå att sälja som "oanvänt".

det har hänt mig flera gånger att jag just efter ibruktagandet fått nån ny idé, eller nån ny produkt lanserats och då står man där med ett använt verktyg som plötsligt är betydligt mindre atraktivt på begagnat marknaden.

just nu ska jag försöka hitta en vettig ficklampa, med tillhörande hölster, för ett AA. tips på det tas också tacksamt emot.

I nyckelknippan har jag en liten Schweitsisk armekniv, en liten fenixlampa och en sån lethermansax och en BM vex. Ibland en surefire E1. Sen är det fullt:).

Seved

1. är det överhuvudtaget något som liknar knivstål och skärpa i den?

2. har du sett någon mer typ /annat fabrikat, eller är det den du har som "gäller"?

3. råkar du veta om den finns hos nån svensk återförsäljare, nu för tiden, får du gärna tipsa om det också.

4. när det gäller lite LED kan jag också bekräfta, dom finns på biltema för 10:-. ink batterier och lyser riktigt bra/länge.

5. det har hänt mig flera gånger att jag just efter ibruktagandet fått nån ny idé, eller nån ny produkt lanserats och då står man där med ett använt verktyg som plötsligt är betydligt mindre atraktivt på begagnat marknaden.

6. just nu ska jag försöka hitta en vettig ficklampa, med tillhörande hölster, för ett AA. tips på det tas också tacksamt emot.
1. Min version var tillverkad i 1075 kolstål. De nya är tillverkade i 420 rostfritt. Personligen föredrar jag det gamla stålet. Båda två duger dock utmärkt till den här typen av miniverktyg.

2. Det finns många liknande prylar på marknaden men ingen som slår UttilyKeyn.

3. Nja inte direkt svensk men med text på svenska: http://tokyotoys.biz/product_info.php?cPath=23&products_id=31&language=sv

4. OK, tackar!

5. Den risken får man tyvärr ta. Känner igen mig där :).

6. ARC tillverkar en sådan lampa, liksom amerikanska Fenix och en del andra. Mitt råd är att du kikar in på Candlepower Forum.

~Paul~

I nyckelknippan har jag en liten Schweitsisk armekniv, en liten fenixlampa och en sån lethermansax och en BM vex. Ibland en surefire E1. Sen är det fullt:).

Seved
Det duger långt :). Min laddning ser olika ut för varje gång som jag skriver i den här tråden. F n är den som följer.

Nyckelkedja med läderpung innehållande:
  • Tracer Glow Ring (grön)
  • ARC AAA miniledlampa
  • Leatherman Micra (har varit blå men nu är den helt ren)
  • P38 konservburksöppnare
  • Swiss-Tech Utili-Key UST
  • Nycklar

Runt bältet:
  • Zippo eller Brunton Helios tändare i Biancci fodral (Ballistic Nylon)
  • Bahco multiverktyg i Black Hawk fodralet (Ballistic Nylon)
  • Fodral med mobil (min gamla Samsung eller Siemens)

I byxfickorna:
  • Näsduk
  • Cerat
  • En bit Paracord
  • Halstabletter

I jackfickorna:
  • Opinel nr 8
  • Surefire G2 Nitrolon
  • Plånbok
  • Fisher Retractable Space Pen
  • Bilnycklar med Photon 2 och Tracer Glow ring (blå)
  • Garagekort

Övrigt:
  • Armbandsur som varierar med tillfället. Oftast dock någon typ av G-shock. Omega eller Ollech Wajs vid "finare" tillfällen.

~Paul~

Jajust det i jobbarbyxorna ( dom har jag på mej mycket oftare). En liten fin konvexedslipad slidkniv av en amerikansk knivmakare som heter David Farmer och en gerber multitool. Så har jag förtillfället en custom ficklampa som Scattergun på Utrustning.se har gjort, jäkligt trevlig bara något större en än surefire E1 men ligger på drygt 300 lumen. Å en jävla massa spik skruvmejslar o dyl som min fru svär över när hon ska tvätta dom.

Seved

Jajust det i jobbarbyxorna ( dom har jag på mej mycket oftare). En liten fin konvexedslipad slidkniv av en amerikansk knivmakare som heter David Farmer och en gerber multitool. Så har jag förtillfället en custom ficklampa som Scattergun på Utrustning.se har gjort, jäkligt trevlig bara något större en än surefire E1 men ligger på drygt 300 lumen. Å en jävla massa spik skruvmejslar o dyl som min fru svär över när hon ska tvätta dom.

Seved
Skönt att höra att man inte är ensam om att vara lite prylgalen :).

~Paul~

He he nejdå du är inte ensam:). Jag har alltid varit lite prylgalen. Man har väl ett antal ficklampor SF och diverse customs av scattergun. Det ska snart bli en combitång till den stora lethermantången, jag minns alldrig vad den heter. Den ska jag ha som gåbortstång ha ha ha.

Föressten så håller jag på å beställa en telemarkskniv, dom är så jäkla fina tycker jag.

Seved

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg