Vad är din dagliga laddning?

Kul tråd och skönt att man inte är ensam :)
Placeringen varierar beroende på säsong, just nu ser det ut såhär.

På armen:
Klocka
3m Paracord i armbandsform

I byxfickorna:
Mobil
Plånbok
Spyderco kniv
Lypsyl ( är beroende )
Victorinox kniv ( okänd modell ) alt. Leatherman Juice CS4
Foursevens Preon 2
Tändare
En stump paracord ( sitter ofta på jobbet och "knopar" )

Jackfickor:
Nycklar med ett par meter paracord som nyckerring
Extra batteri till mobil
Extra AAA batterier till Preon2
Lurar till mobil
Cigaretter
Micro förstahjälpen ( mest plåster och värktabletter )
Extra tändare
Skinnhandskar

Messengerbag:
Jobbdator m tillbehör
Ca 10m dyneema lina ( fråga mig inte varför )
Stark lampa m extra uppsättning batterier
2xkronans förstaförband
Powerpack att ladda mobiler med+olika adaptrar
Mobilladdare
Buff
Fleece mössa
Fleecevantar
Engångshandvärmare
Leatherman Juice CS4 (om ej i fickan )
Alvedon+ipren
Fleecejacka
"Spaceblanket"

Tror det var det mesta....

Bor i Sthlm och åker oftast kommunalt till jobbet.
Har vid ett flertsl tillfällen fått nytta av mitt multitool och min ficklampa.
Även Första förband har kommit till nytta ( inte för egen räkning ) samt rymdfilten i väntan på ambulanspersonal.

From da Phone

Cool tråd, men...

Har någon analyserat ifall det skiljer sig från dåtid och nutid med tanke på att tråden har några år på nacken? Ok, jag såg att frågan var uppe åtminstone 2005.

Sen en annan fråga: Hur ofta och i vilka lägen använder ni er paracord? Ska nog göra armband med min Strövargrupp någon gång, men jag undrar vilka erfarenheter ni har. Ok, jag ska kolla om det finns andra trådar...
P

Paracorden duger till draghjälp i dragkedjor och är jättebra som fånglina på kniven. I övrigt suger den mycket vatten och har massa besvärliga innerttrådar som jävlas när man kapar den. Tycker den är riktigt usel och överskattad som allroundlina.

Tack! Angående Vicen: en Solovariant är det nog inte. Har Solon också, och den är betydligt större. Tror min alox hör hemma i "pioneer-serien" och egentligen inte heter något särskilt utöver modelnumret. Men jag ska inte säga för mycket.
OK. Det gick med utgångspunkt från ditt foto inte se vilken storlek det var på kniven.

Med den nya infon du uppgivit så lutar det åt modellnummer 2071S. Tillsammans med sina bröder 2071G och 2071R saknar dessa varianter ett specifikt modellnamn. S står följaktligen för silver, G för guld och R för red. Bokstäverna syftar förstås på handtagets färg.

Skollorna kallades för "Elinox Schackrutigt Aluminium". den ihopfällda kniven är 84 mm lång och mycket tunn.

~Paul~

Imponerande laddning Farmer Joe! Den slår min med dubbla hästlängder - minst :). Vad väger den?

~Paul~

PS Tack för era foton. Det är trots allt de som håller liv i tråden ;)

Jag köpte 2 linor para-cord á 25 meter från D-gear. Jag har lärt mig att den är omöjlig att använda i full längd i skogen. Då den är extremt smidig gillar den att slå knut på sig själv i tid och otid, samt är duktig på att fånga grenar. Men i längder på exempelvis 5 meter är detta inget problem.

Jag använder min cord nästan uteslutande till att sätta upp min hammock. Totalt sett är den jättebra om du har den i korta längder, men för sådant som kräver längre rep vill jag ha något styvare som inte blir trassel hela tiden. Har redan svurit en livstidsdos över långa paracord.

Frågar du de riktiga rep- och knut-nördarna finns det ett rep för varje tillfälle, men inget enskilt rep som gör allt.

Jag använder paracord till fångsnören på knivar, som "zipper puller", dvs till dragkedjor tillsammans med en plastände eller där jag fixar en s k lanyard knot (en rund sådan), samt till hammockar/tarpar och liknande.

Funkar som sagt bäst om linan inte är för lång.

~Paul~

Har förvisso bytt mina linor på Tarpen till Lash-it eftersom de har mindre töj faktor i sig men bär ändå med mig Paracord ut till skogs.

Fånglinor, extra linor till tarpen, hänga ryggsäcken på ett träd, bunta ihop ved är bara några användningsområden...

Har även dragit av mina snören i kängorna vid tillfälle och då har Paracorden kommit väl till pass.

Brukar ha med mig ett gång 5 meters buntar samt en 10 meters bunt.

From da Phone

Har förvisso bytt mina linor på Tarpen till Lash-it eftersom de har mindre töj faktor i sig men bär ändå med mig Paracord ut till skogs.

Fånglinor, extra linor till tarpen, hänga ryggsäcken på ett träd, bunta ihop ved är bara några användningsområden...

Har även dragit av mina snören i kängorna vid tillfälle och då har Paracorden kommit väl till pass.

Brukar ha med mig ett gång 5 meters buntar samt en 10 meters bunt.

From da Phone
Just det, glömde det. Jag kör också med skosnören gjorda av p-cord. Dessutom som midjesnöre och huvsnöre på många fritidsbyxor/sportbyxor.

På många av mina större knivar med kydexslidor så sitter det ca 5 m lindade runt själva slidan.

Bilagor

• Min paracordlindade mora.jpg
    Min paracordlindade mora.jpg
    20.3 KB · Visningar: 647
  • Min paracordlindade mora, 2.jpg
    Min paracordlindade mora, 2.jpg
    12.3 KB · Visningar: 743
  • Min signatur.jpg
    Min signatur.jpg
    1.4 KB · Visningar: 512
Här är mitt nuvarande. Inklusive USB-sticka, bankdosa och en liten kikare (till höger om min Vicorinox). Saknas på bilden gör min filmrulleburk med tändstickor. Kompass har jag i D-ringen på ryggsäcken (alla ryggsäckar bör ha D-ring). Ingen ficklampa, mörkret besvärar mig inte så mycket att det blitt av. Funderar på att skaffa en.

Bilagor

• P1020866.jpg
    P1020866.jpg
    43.1 KB · Visningar: 622
Här är mitt nuvarande. Inklusive USB-sticka, bankdosa och en liten kikare (till höger om min Vicorinox). Saknas på bilden gör min filmrulleburk med tändstickor. Kompass har jag i D-ringen på ryggsäcken (alla ryggsäckar bör ha D-ring). Ingen ficklampa, mörkret besvärar mig inte så mycket att det blitt av. Funderar på att skaffa en.
Gillar i princip allt förutom Gerberkniven ;).

~Paul~

Banamannen: Kan rekomendera Foursevens Preon 2 om du letar en kapabel och smidig EDC lampa..... Ett bra kit för övrigt, kanske ska skaffa sig en sådan liten väsk historia att förvara allt i så det är lätt tillgängligt.

From da Phone

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg