Vad är din dagliga laddning?

Jag skaffade en Maxpedition Lunada som jag använder huvudsakligen till att släpa lunchlådan till jobbet i. Liksom alla ryggsäckar från dem så finns där massor med småfickor. Kan ju lika gärna använda dem. Så numera har jag oftast med mig

Texas Instruments scientific calculator.
fickalmanacka
bandana
kompass
Victorinox. En kniv jag fick från min far i barndommen och alltid har med mig.
Ett par meter snöre i en "tofs" i nyckelringen på kniven
den minsta lilla kikaren från Silva
några pennor
filmburk med tändstickor
en skruvmejesel med 4 bits

På utub finns massor medvideor därfolk visar vad domhar i sin. En slumpmässigt utvald:
http://www.youtube.com/watch?v=2L5soN5ajR0
Finns hur många som helst, där dom visar hur den ser ut och vad dom har i.
Trevlig laddning och en mycket fin Gear Slinger. Hur tycker du att det funkar ha den hängande över endast en axel? Blir det inte lite sneddrag i den?

Jag har en Maxpedition Falcon II. Den funkar helt OK, fast ibland skulle jag vilja ha något mindre. Funderar på en waistpack.

~Paul~

Vad är skilnaden mellan en "sak" och en "pryttel".

Detta har jag alltid i fickan på verkstan:

tumstock
skiftnyckel
(Hade haft ett skjutmåt om jag inte slarvat bort den)
körnare
en riktigt liten huggmejsel för att loppa av efter svetsar
en rits jag tillverkat av en trasig stans
en M8 gängtapp
penna

Väldigt praktiska småsaker man inte vill behöva springa och leta efter.
Fast det här är inte riktigt vad jag menar med laddning. Det här är ju prylar som du behöver i samband med ditt arbete/specialhobby. Jag syftar snarare på sådant som har med den övriga fritiden att göra.

~Paul~

Trevlig laddning och en mycket fin Gear Slinger. Hur tycker du att det funkar ha den hängande över endast en axel? Blir det inte lite sneddrag i den?

Jag har en Maxpedition Falcon II. Den funkar helt OK, fast ibland skulle jag vilja ha något mindre. Funderar på en waistpack.

~Paul~

Sneddrag över axeln blir ett problem vid för hög last. Samtidigt kan man utöka gränsen lite genom att vänja sig. Jag använder den dagligdags just för att bli van vid den, samtatt jag inte vill ha en ryggsäck med mig på tur som jag inte lärt känna ordentligt. Jag vet ungefär hur mycket jag kan ha i den utan att det blir jobbigt.

Jag skaffade den för att ha som bärsystem under en solo-hajk på ett par nätter. En utmaning i minimalism. Får se hur det går. Jag funderar också på något för midjan i stället. Kanske något liknande en Sabrecat.

Fast det här är inte riktigt vad jag menar med laddning. Det här är ju prylar som du behöver i samband med ditt arbete/specialhobby. Jag syftar snarare på sådant som har med den övriga fritiden att göra.

~Paul~

Jo, det är rätt. Lite OT alltså. Dom grejorna är sånt jag lärt mig av erfarenhet man VILL ha i fickan. Inga avancerade grejor, men tillsammans blir de en väldigt mångsidig kombination. Samma tänk bör man ha omkring sådant man väljer att ha med sig varje dag. Ska det vara lönt får det vara bra grejor, alternativt så litet och behändigt att det inte kostar något att bära med sig.

Sneddrag över axeln blir ett problem vid för hög last. Samtidigt kan man utöka gränsen lite genom att vänja sig. Jag använder den dagligdags just för att bli van vid den, samtatt jag inte vill ha en ryggsäck med mig på tur som jag inte lärt känna ordentligt. Jag vet ungefär hur mycket jag kan ha i den utan att det blir jobbigt.

Jag skaffade den för att ha som bärsystem under en solo-hajk på ett par nätter. En utmaning i minimalism. Får se hur det går. Jag funderar också på något för midjan i stället. Kanske något liknande en Sabrecat.
Kanonfin. För min del så är jag ute efter något aningens mindre. Synd att Maxpeditionprylar är så dyra trots att de är tillverkade i Taiwan. Ärligt talat så skulle jag nog inte ha köpt min Falcon II om jag hade vetat det.

Mitt nästa köp blir nog ett helamerikanskt märke av avsevärt högre rank än Maxpedition, nämligen Kifara. Modellen heter Koala: https://kifaru.net/koala.html

~Paul~

Kanonfin. För min del så är jag ute efter något aningens mindre. Synd att Maxpeditionprylar är så dyra trots att de är tillverkade i Taiwan. Ärligt talat så skulle jag nog inte ha köpt min Falcon II om jag hade vetat det.

Mitt nästa köp blir nog ett helamerikanskt märke av avsevärt högre rank än Maxpedition, nämligen Kifara. Modellen heter Koala: https://kifaru.net/koala.html

~Paul~

Kände inte till det märket. Ska kollas upp. Tack för tipset.

Bonuspoäng på dig dePaul! Det märket kände jag inte till. Onsdagkvällen förlorad/vunnen mao :)
I.ö. får jag instämma i att gearslingers och andra enaxelprodukter blir rätt besvärliga vid högre vikter. Har en Maxpedition Jumbo som jag använt väldigt mycket, framförallt på resor. Men efter en dags knatande med 1L vatten i sidofacket så blir man trött. Jag använder deras Kodiak som jaktväska, och den bärs då begränsade sträckor och vikten spelar mindre roll. Men att ha den som ryggsäcksalternativ vid längre färder är uteslutet.

/M

Bonuspoäng på dig dePaul! Det märket kände jag inte till. Onsdagkvällen förlorad/vunnen mao :)
I.ö. får jag instämma i att gearslingers och andra enaxelprodukter blir rätt besvärliga vid högre vikter. Har en Maxpedition Jumbo som jag använt väldigt mycket, framförallt på resor. Men efter en dags knatande med 1L vatten i sidofacket så blir man trött. Jag använder deras Kodiak som jaktväska, och den bärs då begränsade sträckor och vikten spelar mindre roll. Men att ha den som ryggsäcksalternativ vid längre färder är uteslutet.

/M
OK, det var ungefär vad jag misstänkte. Har funderat på en Gear slinger men din kommentar gör att jag antagligen avstår från ett köp.

Kul att du gillade Kifaru. Det är ett av de få märken som fortfarande tillverkas i USA och som diskutabelt håller den högsta möjliga klassen. Märket används av seriöst yrkesfolk, yrkessoldater och äventyrare. Man kan nog inte hitta så mycket bättre i den vägen.

~Paul~

Det mesta såg riktigt fint ut på deras hemsida, fastnade särskilt för deras Scout och KU2200. Priset på den sista pressade dock fram en liten svettdroppe i pannan. Men om jag kan få ihop motiverande argument av tillräcklig mängd så blir det nog en Kifaru nästa gång, istället för Maxpedition. Och givet så vill man stötta jänkarnas inhemska industri i dessa tider, de står faktiskt för mycket trevliga saker.

/M

Det mesta såg riktigt fint ut på deras hemsida, fastnade särskilt för deras Scout och KU2200. Priset på den sista pressade dock fram en liten svettdroppe i pannan. Men om jag kan få ihop motiverande argument av tillräcklig mängd så blir det nog en Kifaru nästa gång, istället för Maxpedition. Och givet så vill man stötta jänkarnas inhemska industri i dessa tider, de står faktiskt för mycket trevliga saker.

/M
Mycket fina. Scouten har jag också kikat på men den ligger för nära i storlek till min Falcon II. Jäkla va lätt KU 2200 är!

~Paul~

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg